• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4435 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ مرداد

كارت سبز به گردشگري چابهار

نويد برهان‌زهي

 

در سال‌هاي اخير طرح‌هاي زيادي براي رونق گردشگري در سيستان‌وبلوچستان و به خصوص در چابهار مطرح شده كه هيچ يك به اجرا در نيامده‌اند. از مهم‌ترين اين طرح‌ها مي‌توان به طرح يارانه سفر به سيستان‌وبلوچستان و تاسيس ايرلاين هواپيمايي اختصاصي براي چابهار براي كم كردن هزينه سفر به اين منطقه اشاره كرد. اين طرح‌ها گرچه در ابتدا موجي از اميدواري را ايجاد كردند اما در نهايت مسكوت ماندند. چند روز پيش محمدابراهيم لاريجاني مديركل بازاريابي و تبليغات گردشگري كشور در راستاي توسعه گردشگري در چابهار از احياي طرح كارت سبز خبر داد.

طرح خريد ارزان يا كارت سبز در سال‌هاي گذشته در بعضي مناطق آزاد اجرا شده و مسافران مي‌توانستند با برگ سبز تا مبلغ 80 دلار از معافيت گمركي استفاده و كالا خارج كنند. مشابه اين طرح البته در سال‌هاي اول تاسيس منطقه آزاد چابهار هم اجرا و در آن سال‌ها باعث شد بسياري از مردم داخل و خارج استان سيستان و بلوچستان به بهانه گرفتن كارت سبز به چابهار سفر كنند و همين موضوع رونق منطقه را به همراه داشت.

البته در آن دوره مردم از جاذبه‌هاي گردشگري چابهار همچون روستاي درك، بندر تنگ، كوه‌هاي مريخي و... باخبر نبودند و صرفا براي خريد به چابهار سفر مي‌كردند. اما طي چند سال اخير با معرفي جاذبه‌هاي منحصربه‌فرد چابهار اين طرح در كنار جاذبه‌هاي چابهار مي‌تواند به جذب گردشگر در اين منطقه كمك كند. بايد توجه داشت يكي از ايراداتي كه اين طرح ممكن است با آن مواجه شود، بروكراسي اداري و شكل‌گيري صف‌هاي طولاني براي گرفتن برگ سبز است، اما اگر اين طرح دقيق، درست و با برنامه اجرا شود، قادر است چابهار را به يكي از مقاصد مهم گردشگري براي ايرانيان تبديل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون