• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4436 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد

قيمت نفت باز هم سقوط كرد

كوچ سرمايه‌داران به بهشت امن طلا

گروه اقتصادي

 

 

تنش تجاري و كاهش نرخ بهره بانكي در امريكا سبب شد بسياري از بازارها از جمله طلا و نفت ركوردهاي تازه‌اي را در افزايش و كاهش قيمت‌ها به نام خود ثبت كنند. در اين راستا قيمت هر اونس طلا روز گذشته و در آخرين روز كاري بازارها به بيش از 1500 دلار رسيد و تا زمان تدوين اين گزارش يعني ساعت 17 روز جمعه حدود 1502 دلار بود. اين افزايش قيمت در حالي رقم خورد كه بهترين عملكرد هفتگي از آوريل 2016 تا به امروز نيز بوده است. رد شدن نرخ طلا از سطح مقاومتي 1500 دلار از آوريل 2013 تاكنون رخ نداده بود. قيمت طلا در بازارهاي مالي امريكا نيز روز جمعه با 0.6 درصد افزايش به 1519 دلار رسيد.

افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني و امريكا در حالي رقم خورد كه قيمت هر بشكه نفت برنت روز گذشته با ۰.۳ درصد كاهش به 57 دلار و 20 سنت رسيد. بعد از كاهش قيمت نفت عربستان سعودي در تلاش است، توليد نفت خود را تا پايان ماه آگوست و سپتامبر تا 7 ميليون بشكه نگه دارد تا قيمت‌ها در بازار به تعادل برسد.

 

طلا در آستانه ركورد زدن

از اول سپتامبر قرار است، تعرفه‌هاي جديدي روي كالاي چيني وضع شود. در اين شرايط ادامه يافتن مذاكرات و رسيدن به صلح تجاري تقريبا دور از ذهن خواهد بود. نگراني از كند شدن رشد اقتصادي و نوسان در بازار سهام‌، سرمايه‌گذاران را علاقه‌مند به حضور در بازارهايي مي‌كند كه در زمان جنگ تجاري امن‌تر خواهند بود. بازار طلا يكي از بازارهاي امن براي سرمايه‌گذاران است. همين امر سبب شد، تقاضا در اين بازار افزايش يافته و قيمت طلا براي اولين ‌بار بعد از سال 2013 به بيش از 1500 دلار برسد.

جمعه دو هفته گذشته قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني 1457 بود كه با توجه به رد شدن مرز 1500 دلار در هفته گذشته، در يك هفته و با تشديد تنش‌هاي تجاري و ديگر نشانه‌هايي كه حاكي از بدتر شدن چشم‌انداز اقتصاد جهان است، طلا حدود 45 دلار افزايش داشته است. دانيل هاينس، تحليلگر بازار طلا در موسسه «اي ان زد» در خصوص افزايش 45 دلاري قيمت طلا در يك هفته گفت:«تنش‌هاي تجاري پيش آمده عامل اصلي رشد قيمت فلز زرد در هفته جاري بوده كه مي‌تواند موجب افزايش سرمايه‌گذاري در بازار طلا شود».

پيش‌بيني تحليلگران اين است كه روند افزايشي قيمت طلا ادامه‌دار خواهد بود. پيش‌بيني بانك گلدمن ساكس اين است كه اوايل سال آينده ميلادي، قيمت هر اونس طلا با 100 دلار افزايش به بيش از 1600 دلار مي‌رسد. دليل اصلي اين پيش‌بيني ابهام و نااطميناني بيشتر در چشم‌انداز اقتصادي جهان است.

برخي از تحليلگران اين بانك معتقدند اگر نگراني پيرامون رشد اقتصادي جهاني ادامه‌دار شود و هر روزنه‌اي در خصوص به نتيجه رسيدن چين و امريكا بر يك توافق تجاري از بين برود، احتمال دارد سرمايه‌هاي بيشتري وارد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاران تحت پشتوانه طلا شود.

با توجه به اينكه امريكا قصد دارد از سپتامبر تعرفه گمركي ۳۰۰ ميليارد دلار كالاهاي وارداتي از چين را ۱۰ درصد افزايش دهد، اميد هر گونه نتيجه‌گيري از مذاكرات آتي تقريبا از بين رفته است بنابراين افزايش قيمت طلا در روزها و ماه‌هاي آينده بعيد نيست.

 

سياست پولي تاثيرگذار بر بازار طلا

دليل ديگر افزايش قيمت فلز زرد، كاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است. چندي پيش فدرال رزرو در اقدامي نرخ بهره معيار خود را به ميزان يك چهارم درصد كاهش داد. اين اقدام اولين كاهش نرخ بهره از زمان بحران اقتصادي سال 2008 تاكنون بوده است. پس از كاهش نرخ بهره در امريكا بيشتر بانك‌هاي مركزي در سراسر جهان از جمله در تايلند، هند و نيوزيلند به سوي يك سياست پولي سازگارتر با نرخ بهره
فدرال رزرو‌ رفتند كه باعث مي‌شود، پول ارزان‌تري در اختيار بگيرند تا از رشد اقتصاد و صادرات‌شان در ميانه جنگ اقتصادي حمايت كنند. كاهش نرخ بهره در امريكا و اتخاذ سياست‌هاي پولي در برخي كشورهاي جهان به دليل نگراني از كند شدن رشد اقتصادي موجب شده كه قيمت طلا از ابتداي سال جاري ميلادي تا ديروز بيش از 18 درصد افزايش يابد.

برخي تحليلگران بازار سرمايه معتقدند با كاهش نرخ بهره در امريكا، ذخاير فدرال رزرو در ماه سپتامبر دچار كاهش شود كه اين امر تا پايان دسامبر ادامه خواهد داشت. اين امر سبب مي‌شود، اقتصاد جهان خودش را آماده ورود به مرحله كاهش رشد اقتصادي كند و به همين دليل سرمايه‌داران به سمت بازارهايي نظير طلا و نقره خواهند رفت.

 

تنش بين چين و هنگ‌كنگ‌

اثرگذار بر قيمت طلا

برخي كارشناسان بازار طلا معتقدند سطح 1500 دلار، سطح رواني است و هر اتفاق سياسي و تنش تجاري مي‌تواند سطح قيمت‌ها را بسيار بالا ببرد. يكي از عوامل رواني، افزايش تنش در هنگ كنگ و بيم برخورد سختگيرانه با معترضان است. موسسه سرمايه‌گذاري
« اف سي استون» در تحليل خود اقدامات سختگيرانه عليه معترضان هنگ‌كنگي را يكي از عوامل افزايش قيمت طلا در بازارها دانست.

اعتراض‌ها در هنگ‌كنگ بر سر استرداد يك متهم به چين آغاز شد. اما به نظر مي‌رسد، دخالت برخي كشورها مسير اعتراض‌ها را تغيير داد چراكه هم‌اكنون معترضان خواسته خود را نه استرداد بلكه خودمختاري كامل و بركناري رييس اجرايي هنگ‌كنگ كه منصوب چين است، اعلام كردند. پس از تغيير مواضع معترضان، دفتر وزارت امور خارجه چين در هنگ‌كنگ با انتشار بيانيه‌اي از امريكا خواست تا از گمراه كردن «جدايي‌طلبان خشونت‌گرا» خودداري كند.

افزايش تنش تجاري ميان دو ابرقدرت اقتصادي و كاهش نرخ بهره فدرال رزرو كه باعث افت رشد اقتصادي مي‌شود از يك سو و تظاهرات سياسي و آشفتگي اجتماعي در هنگ‌كنگ از جمله عوامل تاثيرگذار در افزايش نا اطميناني جهاني است. اين دلايل باعث شده كه سرمايه‌داران به سمت خريد طلا بروند و در هفته‌ها و ماه‌هاي آتي افزايش قيمت طلا بيشتر شود.

 

نفت برخلاف طلا سقوط كرد

تنش تجاري و آماده‌سازي بانك‌هاي مركزي جهان براي مقابله با اثرات كاهش رشد و توسعه اقتصادي نه ‌تنها بر بازار طلا كه بر بازار نفت نيز تاثيرگذار است. قيمت نفت خام در نخستين هفته ماه آگوست كاهشي 13 درصدي را نشان داد و به 57 دلار و 20 سنت رسيد. اين كاهش كه به دليل نگراني از افت تقاضا و كاهش رشد اقتصادي جهان و افزايش عرضه نسبت به تقاضا‌ بوده، واكنش‌هاي متفاوتي را به همراه داشته است.

عربستان سعودي‌ ناراضي از سقوط قيمت نفت به پايين‌ترين حد 7 ماه گذشته‌، مشغول رايزني با ساير توليدكنندگان براي به تعادل رساندن قيمت و عرضه است. بلومبرگ در گزارشي از تلاش عربستان براي كاهش بيشتر از سقف تعيين شده در توافق اخير اوپك خبر داد. يك منبع آگاه به اين رسانه گفت عربستان اجازه نمي‌دهد كه قيمت‌هاي نفت بيش از اين كاهش يابد. به نظر مي‌رسد عربستان با كاهش توليد سعي دارد روزانه 7 ميليون بشكه نفت توليد كند. توليد عربستان در ماه ژوييه 9 ميليون و 700 هزار بشكه بوده است.

هر چند برخي بر اين عقيده هستند كه كاهش قيمت نفت به دليل كاهش تقاضا، نشات گرفته از بدبيني در خصوص آينده رشد اقتصادي در جهان است و تغيير در عرضه‌ بر قيمت‌ها تاثير كمي خواهد داشت. در اين راستا ادوارد مويا، تحليلگر بازار نفت در موسسه «اوآندا»در نيويورك گفت: «ترميم قيمت نفت ادامه‌دار نخواهد بود زيرا تنش در روابط تجاري امريكا و چين دليلي براي خوش‌بين بودن به چشم‌انداز تقاضا باقي نمي‌گذارد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون