• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4436 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد

خاورميانه در بالاترين رتبه شكنندگي اقتصادي

بنياد بين‌المللي صلح كه به عنوان يكي از نهادهاي مشورتي شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل فعاليت مي‌كند در جديدترين گزارش خود به بررسي ميزان شكنندگي اقتصادي كشورهاي جهان پرداخته و در اين بررسي ايران را پنجاه و دومين اقتصاد شكننده دنيا معرفي كرده است.

اين گزارش كه از تحليل داده‌هاي مربوط به ۱۷۸ كشور جهان بر اساس 3 شاخصه اصلي اقتصادي، سياسي و اجتماعي تهيه شده است، كشورها را در حوزه‌هايي مانند درآمد سرانه، توليد ناخالص داخلي، نرخ بيكاري، تورم، بهره‌وري، سطح بدهي، ميزان موفقيت كسب‌وكارهاي جديد، حجم تجارت داخلي و خارجي، برنامه‌هاي رياضت اقتصادي و شكاف طبقاتي مورد بررسي و نتيجه اين ارزيابي‌ها را ارايه داده است.

بر اين اساس كشورها به دسته‌هاي بسيار اخطار‌دهنده، با اخطار بالا، در وضعيت اخطار، در وضعيت هشدار بالا، هشدار متوسط، هشدار‌دهنده، باثبات، بسيار باثبات، پايدار و بسيار پايدار دسته‌بندي شده‌اند.

ايران كه در ماه‌هاي گذشته با تحريم‌هاي جديد اقتصادي امريكا مواجه شده و تلاطم‌هاي قيمتي جديدي را پشت سر گذاشته است در ميان 178 كشور بررسي شده با امتياز 83 در جمع كشورهاي با ضريب هشدار بالا قرار گرفته است. همسايگان ايران در اين جايگاه فيليپين، مصر، كامبوج و گواتمالا هستند.

براي مشخص شدن جايگاه ايران در ميان كشورهاي منطقه مي‌توان به وضعيت عربستان سعودي و امارات متحده عربي اشاره كرد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه امارات در ميان 178 كشور، صد و چهل و نهمين اقتصاد شكننده جهان به شمار مي‌رود و سعودي‌ها نيز در رده 93 اين جدول قرار گرفته‌اند. غول‌هاي اقتصادي شرق آسيا در حوزه ثبات اقتصادي وضعيت بهتري دارند. سنگاپور كه در اين سال‌ها توانسته روند رشد اقتصادي خود را ادامه دهد در ميان تمامي كشورهاي بررسي شده در رده 162 قرار گرفته و ضريب شكنندگي اقتصادي بسيار پاييني دارد. ژاپن نيز در اين جدول در جايگاه 157 قرار گرفته است. براي مشخص شدن جايگاه مناسب اين دو كشور آسيايي در حوزه ثبات اقتصادي مي‌توان جايگاه آنها را با كشورهاي توسعه‌يافته غربي مقايسه كرد.

بررسي‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه اقتصاد ايالات متحده امريكا صد و پنجاه و سومين اقتصاد شكننده دنياست و انگلستان نيز در رتبه 155 قرار گرفته است.

با وجود تمام آمارهاي ثبت‌ شده همچنان با ثبات‌ترين اقتصادهاي جهان به كشورهاي اسكانديناوي در شمال اروپا اختصاص دارد.

گزارش بنياد صلح نشان مي‌دهد كه در حال حاضر بهترين اقتصاد جهان از نظر ثبات و دوري شكنندگي فنلاند است كه امتياز 16.9 را به دست آورده است و پس از آن نام نروژ، سوييس، دانمارك، استراليا، ايسلند، كانادا، نيوزلند، سوئد و لوكزامبورگ ديده مي‌شود كه بخش قابل توجهي از آنها در منطقه اروپاي شمالي قرار دارند.

كشورهايي كه بالاترين ميزان شكنندگي اقتصادي آنها را تهديد مي‌كند نيز به منطقه خاورميانه و بخش‌هايي از قاره آفريقا اختصاص دارند. بر اين اساس كشور يمن با امتياز 113 در حال حاضر شكننده‌ترين اقتصاد جهان به شمار مي‌رود و پس از اين كشور، سومالي، سودان جنوبي، سوريه، كنگو، جمهوري آفريقاي مركزي، چاد، سودان، افغانستان و زيمباوه قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون