• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

نيروي هوايي ارتش در مورد كشته ‌شدن دو نفر در محمود آباد بيانيه داد

شليك هوايي هشدار و مرگ بر حسب اتفاق

برخي رسانه‌ها روز شنبه خبر دادند كه در جريان درگيري در پادگان نيروي هوايي ارتش در منطقه محمودآباد استان مازندران 2 نفر كشته و 4 نفر زخمي‌ شده‌اند. خبرگزاري فارس همان روز نوشت كساني كه بر اثر درگيري ارتش با برخي محلي‌هاي اين منطقه كشته شده‌اند، دو مرد ميانسال به نام‌هاي احمدپور و منجميان بوده‌اند. همچنين خبرگزاري ايرنا نيز بلافاصه اعلام كرد كه ماموران اين پايگاه هوايي به سوي مردم و ماموراني كه قصد اجراي حكم قطعي دستگاه قضايي مازندران را داشتند، تيراندازي كرده‌اند. در آغاز برخي رسانه‌ها روايت كردند كه اجراي احكام راي دادگستري نسبت به اجراي حق شهرك قصر دريا، نيروي هوايي از اجراي حكم ممانعت كرده و به سمت ماموران و صاحب اراضي شهرك قصر دريا تيراندازي كردند كه متاسفانه تعدادي از كارگران شهرك قصر دريا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

پس از حادثه تيراندازي يعني صبح 20 مرداد اما احمد حسين‌زادگان، استاندار مازندران براي برقراري آرامش در محل حادثه و استقرار نيرو به جهت پيشگيري دستورات لازم را صادر و تيم حقيقت‌يابي را به محل وقوع جرم اعزام كرد. همچنين استاندار و رييس شوراي تامين استان مازندران تاكيد كرد كه با عاملان حادثه درگيري روز شنبه شهرستان محمودآباد به ‌شدت برخورد خواهد شد. احمد حسين‌زادگان در گفت‌وگو با ايرنا ضمن ابراز همدردي با خانواده كشته‌شدگان اين حادثه گفت:«نشست شوراي تامين استان به صورت فوق‌العاده با حضور همه اعضا براي بررسي ابعاد اين حادثه تشكيل شده است. در نشست شوراي تامين استان مازندران ضمن تاكيد بر برخورد شديد قانوني با عاملان اين حادثه، رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح مسوول بررسي ابعاد اين حادثه شده است».

به گفته حسين‌زادگان، معاون سياسي، امنيتي و انتظامي به نيابت از استاندار مازندران در نشست شوراي تامين شهرستان محمودآباد براي بررسي ابعاد حادثه حضور پيدا كردند و همه ابعاد اين حادثه از سوي مسوولان استاني بررسي و با عاملان و مقصران آن نيز به‌ شدت برخورد مي‌شود.

حسين حسين‌نژاد، معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران نيز در پي تنش به وجود آمده در اجراي راي قطعي دستگاه قضايي در حوزه سرخرود اعلام كرد:«متاسفانه اين اقدام منجر شد، يگان فرودگاه بيشه‌سر اقدام به تيراندازي به سمت معترضان كند. در اين حادثه 2 نفر جان باختند و 4 نفر نيز مصدوم و به بيمارستان منتقل شدند. بلافاصله بعد از اين اقدام شوراي تامين استان به رياست استاندار براي بررسي دقيق وارد جلسه شدند و عوامل و خاطيان اين حادثه دستگير شدند.».

معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران اعلام كرد: «دستگاه قضايي نيز با بررسي دقيق موضوع در اين زمينه برخورد قاطع خواهد داشت. با عوامل اين ماجرا برخورد قانوني منسجم خواهد شد.» حسين‌نژاد در پايان يادآور شد:«اين ماجرا ناشي از اجراي راي قضايي بوده و ارتباطي با مباحث زمين‌خواري و سياسي ندارد».

سردار سيدمحمود ميرفيضي، فرمانده انتظامي مازندران نيز همان روز ضمن تاييد اختلافات ايجاد شده گفت:«درگيري به علت اختلافات بر سر زمين بوده است.» همچنين سرهنگ سيدحسن ابوترابي، رييس اداره روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي از برگزاري جلسه ويژه با حضور يكي از فرماندهان ارتش براي بررسي هر چه بيشتر اين موضوع خبر داد و گفت:«پس از بررسي موضوع نتيجه را اعلام مي‌كنيم».

همچنين روز 19 مرداد نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي در بيانيه‌اي توضيح داد:«بر اساس ابلاغيه رياست حقوقي و امور مجلس نيروهاي مسلح به شماره ۲۹۱/۱۱۵۰/۳۶۱۴ در تاريخ ۲۶ اسفند ماه ۹۷ و متعاقبا نامه فرمانده نيروي هوايي ارتش به شماره ۴۸-۱/۱۵/۴۸۴۰ در تاريخ ۱۶ مرداد ۹۸ به مراجع مرتبط در سرخرود استان مازندران، صراحتا تصريح شده است «هر گونه خلع يد و رهاسازي اراضي و اماكن تحت اختيار نيروهاي مسلح مستلزم رعايت تشريفات خاص قانوني و كسب مجوز از سلسله مراتب سازماني نيروهاي مسلح است».

در اين ابلاغيه‌ها تاكيد شده «با توجه به موقعيت حساس كنوني جمهوري اسلامي ايران در منطقه و ضرورت تقويت بنيه دفاعي كشور و اهميت و حساسيت ماموريت‌هاي خطير نيروهاي مسلح در راستاي حفظ و حراست از كشور ضمن توقف عمليات اجرايي پرونده مطروحه از هر گونه دستور خلع يد از پلاك‌هاي مورد نظر بدون رعايت موارد ياد شده جلوگيري به ‌عمل آيد».

همچنين نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي بيان كرد:«اين در حالي است كه به دنبال صدور حكم مبادي ذي‌ربط مبني بر تحويل‌گيري بخشي ار زمين توسط افراد مدعي پس از مراجعه ماموران جهت اجراي حكم خلع يد از قسمتي از اراضي نيروهاي مسلح و پس از تنظيم صورتجلسه توسط ضابطين قضايي و ترك محل اجراي حكم، متاسفانه يكي از مدعيان مالكيت، روند اعتراضي خود را به‌ صورت غيرقانوني ادامه داده و با تحريك تعدادي از كارگران خود، موجب دامن زدن به ناآرامي و در نهايت هجوم به ‌سمت پادگان نظامي شد».

در پايان نيز ارتش ضمن ابراز همدردي با كشته‌شدگان اين حادثه و پيگيري آن از مبادي قانوني ذي‌صلاح مطرح كرد:«در پي اين هجوم و در مرحله نخست، مسوولان و كاركنان پادگان در تلاش بودند تا در آرامش و با مذاكره مسالمت‌آميز مهاجمان را آرام كنند ليكن به ‌دنبال تشديد التهاب‌ها و پس از تعرض به منطقه نظامي، تعدادي اقدام به درگيري‌هاي نزديك با عناصر تامين حفاظت فيزيكي كرده و كاركنان و سربازان براي ممانعت از ادامه اين تعرض به پادگان با وجود تجهيزات حساس هوايي و جلوگيري از خلع سلاح و احتمال تسخير پادگان، پس از مجروحيت ناشي از ضرب و شتم، اقدام به شليك هوايي هشدار كردند كه با توجه به وجود زمين‌هاي غيرهمسطح متاسفانه برحسب اتفاق دو نفر از افراد حاضر در صحنه درگيري بر اثر اصابت گلوله فوت كردند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون