• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

اختلافات در جناح اصولگرا همچنان ادامه دارد

در مزرعه پياز، همه سر هستند

هرچه به ماه‌هاي برگزاري انتخابات مجلس يازدهم نزديك مي‌شويم، ازسوي نهادهاي مجري و ناظر در اين انتخابات خبرهاي بيشتري به گوش مي‌رسد. چنان كه انوشيروان محسني بندپي، استاندار تهران، گفته است: «ظرفيت و توان براي برگزاري الكترونيكي شدن انتخابات بالاست، چون زمان كمتري نياز دارد و از تخلف نيز جلوگيري مي‌شود.» او درادامه تاكيد كرد كه در استان تهران به‌دنبال اين هستيم كه ظرفيت الكترونيكي شدن را محقق كنيم. وزارت كشور نيز به عنوان مجري اين انتخابات، از برگزاري نخستين دوره آموزشي مجريان و دست‌اندركاران انتخابات يازدهمين دوره مجلس و اولين ميان‌دوره‌اي پنجمين دوره مجلس خبرگان در روز ۲۳ مردادماه خبر دارد. در اين ميان برخي چهره‌هاي سياسي نيز به مساله «ائتلاف» به عنوان سازوكاري براي ورود به رقابت‌هاي انتخاباتي پرداختند.

توصيه انتخاباتي پزشكيان

هفته گذشته بود كه علي ربيعي، سخنگوي دولت، پيروي از شرايط برگزاري انتخابات دوره اول مجلس را اولويتي دانست كه دولت تلاش دارد تا در انتخابات يازدهم مورد پيگيري قرار دهد. با فاصله‌اي چند روزه، امروز مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس دهم نيز با بياني ديگر بر اين موضوع تأكيد كرد. پزشكيان گفت: «اگر بخواهيم تمامي سلايق و همه ملت را به پاي صندوق‌هاي راي بكشانيم، بايد اجازه دهند نمايندگاني از تمامي سلايق در انتخابات شركت داشته باشند.»به‌گفته محمدرضا تابش، نايب‌رييس فراكسيون اميد مجلس نيز يكي ديگر از لوازم برگزاري مشاركت حداكثري در انتخابات روشن شدن وضعيت نظارت شوراي نگهبان بر صلاحيت كانديداها است. تابش در گفت‌وگويي كه با ايسنا داشت، در اين خصوص گفت: «اصلاح‌طلبان هميشه قانون را مبناي كار خود قرار داده و شوراي نگهبان را از اقدامات فراقانوني و سليقه‌اي پرهيز داده‌اند.» او در ادامه افزود: «اميدواريم شوراي نگهبان تحت تاثير فشارهاي فراقانوني در تاييد و رد صلاحيت‌ها قرار نگيرد.»

مصباحي‌مقدم: در مزرعه پياز همه سر هستند

هر روز خبري جديد از جريان اصولگرا به گوش مي‌رسد. يك روز خبر از ائتلاف نواصولگرايان در ميان است، يك روز ماجراي ليدري اين جريان خبرساز مي‌شود و روز ديگر عدم‌ائتلاف نيروهاي اين جريان سوژه داغ خبرگزاري‌ها و منابع خبري است. البته اينكه فرداي آن روز، موضوع ائتلاف، ليدري يا عدم ائتلاف هرچه بود، تكذيب مي‌شود، خود جاي شگفتي دارد. در آخرين اظهارنظرها در اين خصوص غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در گفت‌وگويي با ايرنا به محورهاي اصلي مشكلات و مصائب اصولگرايان پرداخته است. او در اين مصاحبه نيز همچون ديگر مواردي كه درخصوص حضور اصولگرايان در انتخابات صحبت كرده، به محورهاي مشخصي اشاره مي‌كند كه شامل نقش آيت‌الله مهدوي‌كني در همگرايي ميان اصولگرايان، علل شكست اصولگرايان در انتخابات 92 و 96، مصائب ارايه يك ليست واحد، عدم ائتلاف شوراي ائتلاف و «جمنا»، لزوم داشتن برنامه جهت شركت در انتخابات است. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز همچنين به مساله وحدت تشكل‌هاي اصولگرايان و به‌طور مشخص پيوستن «جمنا» به «شوراي وحدت» پرداخت و 4 اصل محوري را پايه ائتلاف و همگرايي اصولگرايان برشمرد و گفت: «هر شخص و گروهي چهار اصل محوري اسلام، امام(ره)، ولايت فقيه و قانون اساسي را بپذيرد، مي‌تواند گردهم آمده و تفاهم كند» البته مصباحي‌مقدم در ادامه گفت كه ۱۲ بند ايجابي و ۱۲ بند سلبي هم در منشور اصولگرايي اعلام شده كه اگر شخصي به اين ۲۴ بند پايبند باشد، او را انقلابي و اصولگرا مي‌دانند. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در نقد عدم دستيابي به اين همگرايي، به واقعيتي انكارناپذير در جريان اصولگرا پرداخت و با اشاره به بخشي از شعر يك شاعر عرب، گفت: «قوم من همه رييس هستند، مزرعه پياز را ديده‌ايد كه همه سرند»

ابراهيم نيكو: جريان سوم پيروز نخواهد شد

عبور از اصلاح‌طلب و اصولگرا را مي‌توان با دوم رويكرد نگريست؛ رويكرد اول گوياي آن است كه اين عبور از براندازي مي‌گويد و به كل، ساختار جريان‌هاي سياسي فعلي را نمي‌پذيرد. رويكرد دوم از جريان سوم صحبت مي‌كند و اعتداليون و نيروهاي مستقل را مطرح مي‌كنند. اما گفته‌هاي اخير ابراهيم نيكو، نماينده سابق مجلس به هيچ كدام از اين دو رويكرد تعلق ندارد. آنجا كه مي‌گويد: «اينكه گروهي فارغ از جناح‌بندي اصلاح‌طلب و اصولگرا بخواهد در انتخابات نقش‌آفريني كند، شكست خواهد خورد.» اين نماينده اصولگراي مجلس نهم در ادامه با بيان اينكه در كشور ما متأسفانه احزاب به معناي واقعي كلمه وجود ندارند، گفته است: تا زماني كه اين شرايط برقرار است فعاليت‌هاي گروه‌ها براي جلب راي جامعه، عوام‌فريبانه خواهد بود.

ميرزايي: از نظر مردم مجلس ناكارآمد است

جلال ميرزايي، رييس كميته سياسي فراكسيون اميد مجلس نيز گفته است: «اصلاح‌طلبان نبايد فرض را بر اين بگذارند كه مردم فقط به آنها اعتماد ندارند چراكه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه از نظر مردم مجلس ناكارآمد است و تفاوتي بين اصولگراها و اصلاح‌طلب‌ها نيست.» نماينده اصلاح‌طلب مردم ايلام در مجلس در ادامه با تاكيد بر اينكه «اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو بايد بر روي راهكارها براي برون‌رفت از وضعيت كنوني تمركز كنند»، به فشارهايي كه بر اصلاح‌طلبان وارد مي‌شود، اشاره كرد و اين فشار را اولا ازسوي مطالبه‌گري مردمي و در ثاني، ازجانب نيروهاي جريان اصولگرا عنوان كرد و درنهايت، راه‌حل خروج از اين وضعيت را توجه به افراد توانمندتر كه پايبند كار تشكيلاتي هستند، عنوان كرد.

ناب‌گرايي يا ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتلاليون

وكيلي، عضو هيات رييسه مجلس درخصوص برنامه‌ها و استراتژي حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس يازدهم به فارس گفت: «دو نگاه در حال حاضر وجود دارد؛ اينكه آيا ما با رويكرد ائتلافي يا ناب‌گرايي در انتخابات ظاهر خواهيم شد... گروهي هم همچنان معتقد هستند كه شرايط كشور به گونه‌اي است كه بايد خط ائتلاف را پيش ببريم.» به‌گفته وكيلي، ناب‌گرايي يعني بايد با هويت اصلاح‌طلبي در انتخابات شركت كنيم. وكيلي البته به پيش‌شرط ديگري نيز اشاره كرد و آن شاخصه‌هاي تهيه ليست انتخاباتي است كه به احتمال زياد تعيين آن بر دوش كميته پايش در شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون