• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

مخالفت كمپيني 80 هزار دانشجو با افزايش ظرفيت‌ رشته‌هاي پزشكي

گروه اجتماعي| به دنبال مخالفت صريح وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي با افزايش ظرفيت رشته‌هاي پزشكي، دانشجويان هم دست به كار شدند و با راه‌اندازي كمپيني در فضاي مجازي و با 80 هزار امضاي مخالف، نسبت به تصميم نمايندگان مجلس براي افزايش ظرفيت رشته‌هاي پزشكي اعتراض كردند. فارس ديروز با انتشار اين خبر با اشاره به طرح دوفوريتي نمايندگان مجلس براي افزايش ظرفيت رشته‌هاي پزشكي كه سرآغاز مخالفت‌هاي وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي هم بود، نوشت: «در طرحي كه نمايندگان مجلس آن را امضا كرده‌اند، آمده است كه طبق گزارش شوراي عالي انقلاب فرهنگي، سرانه پزشك در ايران به ۱.۶ پزشك به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر جمعيت برآورد شده در حالي كه اين شاخص در كشور قطر ۷.۸ و در كشور يونان ۶.۲ و در كشور يمن ۵ و در كشورهاي پيشرو در حوزه سلامت مابين ۳ تا ۵ پزشك و اين شاخص در بسياري از كشورهاي دنيا عموما بيش از ۲ است. بدون كمترين ترديد ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشكي و رشته‌هاي علوم پزشكي مهم‌ترين عامل در تعيين نرخ سرانه پزشك در دراز مدت است و مقايسه ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشكي و علوم پزشكي در ايران با اكثر كشورهاي دنيا حاكي از پايين بودن ظرفيت پذيرش دانشجوي علوم پزشكي است.»

هفته گذشته، محمدرضا ظفرقندي، رييس كل نظام پزشكي با ابراز مخالفت اين نهاد متولي سلامت، تاكيد داشت كه هرگونه افزايش ظرفيت رشته‌هاي پزشكي آن هم با وضعيت فعلي مابه ازاي پزشك در برابر هزار نفر جمعيت و همچنين تعداد دانشجويان پزشكي مشغول تحصيل، بدون ترديد در آينده نزديك و كمتر از 10 سال پس از ايجاد هر دانشكده پزشكي جديد، به افت كيفيت آموزشي و آسيب‌هاي جدي بر سلامت مراجعان بيمارستان‌هاي آموزشي منجر خواهد شد. ظفرقندي افزود: «از سال 88 تا امروز، 7 دانشگاه علوم پزشكي، 17 دانشكده علوم پزشكي و 7 دانشكده داروسازي، به مجموعه آموزشي اضافه شده و ظرفيت دوره‌هاي پزشكي عمومي، دندانپزشكي و پرستاري هم افزايش پيدا كرده. به دنبال افتتاح هر دانشكده پزشكي، 8 سال بعد بايد منتظر ورود فارغ‌التحصيلان اين دانشكده به نظام سلامت باشيم و اگر اين بعد زماني را در نظر نگيريم، با حجم تراكمي مواجه خواهيم شد كه قابل پيش‌بيني بوده است. آمار تعداد دانشجوي ما به تفكيك رشته‌هاي گروه پزشكي در بخش دولتي و در فاصله سال‌هاي 87 تا 97 نشان مي‌دهد كه مجموع تعداد دانشجويان ما در رشته پزشكي در اين بازه 10ساله، 117 درصد، در رشته دندانپزشكي 120 درصد، در رشته داروسازي 116 درصد و در رشته پرستاري 100 درصد افزايش داشته و البته در دوره‌هاي تخصصي، با رشد 50 درصد و 100 درصد و حتي 233 درصد هم روبرو بوده‌ايم و امروز مجموع دانشجويان پزشكي ما با احتساب دانشجويان دانشگاه آزاد 55 هزار نفر است. رشد تعداد دانشجويان پزشكي بايد متناسب با زيرساخت‌ها باشد. تحميل 80 هزار ميليارد تومان هزينه از محل افزايش دو برابري ظرفيت پذيرش دانشجويان پزشكي، آن هم در شرايط امروز كشور و بدون تامين زيرساخت‌ها، سقوط و ركود كيفي را در حوزه خدمات درماني و آموزش پزشكي به دنبال خواهد داشت. توزيع پزشكان موجود بايد منطقي و فراگير باشد. حدود 139 هزار پزشك عمومي و متخصص در كشور داريم كه مابه ازاي اين عدد، 1.74 پزشك به ازاي هر هزار نفر جمعيت است. با توجه به سرانه درمان و وضعيت اقتصادي كشور، اين عدد براي جمعيت ما قابل قبول است و در مقايسه با كشورهاي حوزه مديترانه شرقي هم مي‌بينيم كه سرانه پزشكان در پاكستان 8 دهم به ازاي هزار نفر، در عربستان 1.4، در امارات 1.7، در كانادا 1.9، در تركيه 1.9، در سنگاپور 1.5 و در چين 1.4 است و بنابراين، سرانه تعداد پزشك ما، عدد قابل قبولي است اما چرا توزيع پزشكان در كشور مناسب نيست؟ و آيا صرفا با افزايش دو الي سه برابري پذيرش دانشجوي پزشكي و بدون ايجاد زيرساخت‌ها، مشكل حضور نداشتن پزشك در مناطق محروم حل مي‌شود؟ خير. چون اقدامات ديگري براي برقراري عدالت بايد انجام شود؛ بايد در مناطق محروم، تسهيلات و امكانات ويژه جذب پزشكان فراهم شود و بايد براي مناطق محروم از ظرفيت‌هاي بومي استفاده كنيم كه اين كار در وزارت بهداشت شروع شده و حتي در رشته‌هاي تخصصي و جراحي هم ظرفيت 30 درصد بومي‌پذيري علاوه بر ظرفيت موجود در حال انجام است كه ارزيابي‌هاي علمي ما نشان مي‌دهد با ادامه چنين روندي، تا سال 1404 نه تنها در هيچ رشته‌اي با كمبود پزشك مواجه نيستيم و به تعادل خواهيم رسيد، بلكه تعداد فارغ‌التحصيل در بعضي رشته‌ها به مازاد خواهد رسيد.»

البته در اين ميان، بسيج دانشجويي ۱۳ دانشگاه علوم پزشكي از حاميان افزايش ظرفيت پزشكي بودند و حتي براي تصريح موافقت خود، بيانيه‌اي هم صادر كردند و نوشتند: «نه‌تنها با كمبود شديد پزشك متخصص مواجه هستيم بلكه كمبود پزشك عمومي نيز داريم و بيكاري پزشكان عمومي يك دروغ بزرگ است و مردم مناطق محروم و شهرستان‌هاي دورافتاده به‌شدت نيازمند خدمات پزشكي هستند. همچنين اين جماعت سعي مي‌كنند مساله‌ اصلي را نه كمبود پزشك بلكه بحث توزيع نامتناسب پزشك در كشور عنوان كنند در حالي كه خود اين موضوع معلول كمبود پزشك است و دست سياست‌گذار در توزيع پزشك را بسته است و اظهارات وزير سابق بهداشت نيز مويد اين مساله است».

حالا فارس گزارش داده كه اين معترضان به افزايش ظرفيت‌ها، با انتشار توييت‌هايي در قالب كمپين 80 هزار نفري، توييت‌هاي خود را با هشتگ #افزايش_ظرفيت_تهديد_سلامت و #سيماي_ضد_سلامت منتشر كرده‌اند كه بنا بر اعلام اين خبرگزاري، اين هشتگ‌ها در كمتر از 24 ساعت، بيش از 80هزار بار در توييتر منتشر شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون