• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4439 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد

خبرهاي خوش هسته‌اي صالحي

در پروژه اراك قدم‌هاي بلندي برداشتيم

گروه ديپلماسي

آغاز عمليات احداث مركز تحقيقات ملي جداسازي و توسعه كاربرد ايزوتوپ‌هاي پايدار فرصتي شد تا علي‌اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي توضيحات جديدتري درباره وضعيت فناوري هسته‌اي كشور و همچنين گام سوم ايران در كاهش تعهدات برجامي ارايه كند. به گزارش ايرنا، صالحي در آغاز مراسم در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا درباره گام سوم كاهش تعهدات هسته‌اي تصميمي گرفته شده است، گفت: هيات نظارت بر برجام در اين خصوص تشكيل جلسه داده و مشورت مي‌كند و نظر رهبري هم اخذ مي‌شود. ما به عنوان مجري دستورات، سناريوهاي مختلفي را ارايه كرديم. اين سناريوها بررسي شده، اما اينكه تا به حال دستوري در اين خصوص صادر شده است يا خير، ترجيح مي‌دهم صحبت نكنم و هر موقع مسوولان تصميم لازم را اتخاذ كنند، سازمان آمادگي دارد آن تصميمات را در اسرع وقت عملياتي كند.

رييس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينكه همكاري‌هاي ايران در چارچوب برجام با اروپا، روسيه و چين ادامه دارد، گفت: ساخت واحدهاي ۲ و ۳ بوشهر به خوبي پيش مي‌رود و ما حتي از برنامه هم جلوتر هستيم ضمن اينكه نبايد فراموش كرد بحث تامين مالي اين پروژه هم بحث مهمي است، اما در مجموع از زمانبندي پيش‌بيني شده جلوتر هستيم. پروژه اراك هم تا امروز به خوبي پيش مي‌رود هر وقت مساله‌اي باشد ما با صداقت با مردم در ميان مي‌گذاريم. حدود يك سال پيش هم زماني كه وقفه‌اي از طرف دوستان چيني ديديم هم اطلاع‌رساني كرديم اما الان پروژه به خوبي پيش مي‌رود و مشكلي نداريم. در اين پروژه قدم‌هاي بلندي برداشته شده است كه ضرورت اعلام آن الان وجود ندارد، اما ما در اراك به بخش ساخت تجهيزات رسيديم و مراحل طراحي را پشت سر گذاشته‌ايم كه من وارد جزييات نمي‌شوم، اما ملت بداند كه مسائل به خوبي پيش مي‌رود. بحث همكاري با اروپا در مركز نظام ايمني هم پيش مي‌رود و يك آزمايشگاهي براي تست فشار با همكاري اروپا در دست اجراست كه اتحاديه اروپا در اين پروژه ۲۰ ميليون يورو متعهد شده كه بخشي از آن فعاليت درآمدهاست.

رييس سازمان انرژي اتمي گفت: اگر ما برجام را به
۳ بخش فني، اقتصادي و حقوقي تقسيم كنيم در بخش فني هيچ مشكلي نداريم و بخش‌هاي مختلف آن اعم از غني‌سازي، اكتشاف استخراج، ساخت نيروگاه‌ها و سايت‌هاي جديد به خوبي پيش مي‌رود و ما به صورت طبيعي پيش مي‌رويم و سرعت ما هم متناسب با امكانات و الزامات كشور است.

صالحي گفت: اگر هم در بعد حقوقي و سياسي و اقتصادي طرف مقابل بدقولي مي‌كند ما مي‌توانيم در بخش فني واكنش متناسب را بدهيم و حوزه فني برجام اين قابليت را دارد. ما فقط در يك مورد در پروژه ايتر اعتراض داشتيم كه قرار شد اروپايي‌ها آن را به گونه ديگري جبران كنند.

رييس سازمان انرژي اتمي در ادامه خاطرنشان كرد: در نطنز، اراك، اصفهان كارها به خوبي پيش مي‌رود و امروز صنعت هسته‌اي با ۱۵ هزار پرسنل با قدرت كار خود را پيش مي‌برد و هيچ چيز متوقف نشده است و هر وقت هم به صلاح ديده شده، مسوولان گفته‌اند به فعاليت‌هاي‌مان شتاب دهيم، ديديد كه انجام شده است. هر اراده‌اي كه مسوولان ارشد نظام داشته باشند و صنعت هسته‌اي متصور بشوند ما مي‌توانيم با فوريت كامل آن را محقق كنيم و مردم مطمئن باشند كه اين صنعت به خوبي فعاليت‌هايش پيش مي‌رود. فردو از
با ارزش‌ترين مجموعه‌هاي سازمان انرژي اتمي است و حدود ۱۶ هزار مترمربع تاسيسات در اين مركز احداث شده كه از جمله مراكز آن مي‌توان به مركز ملي مواد ‌كه دو سال قبل تاسيس شد و همچنين مركز ملي خلأ اشاره كرد كه ۲۰ فروردين امسال رونمايي شد. مجموعه فردو قابل مقايسه با ۳-۴ سال قبل نيست به طوري كه هم به تعداد كارشناسان و متخصصان و هم به تاسيسات و زيربناهاي آن اضافه شده است. به طوري كه تنها در بخش مركز ملي مواد بيش از ۲۰ كارشناس ارشد، مشغول به كار شده‌اند. در اين مركز هزار و ۴۴ سانتريفيوژ داريم كه در خلأ و ۲ آبشار در چرخش هستند و اگر روزي اراده شود غني‌سازي هم مي‌كنند و كافي است خوراك به اين ماشين‌ها تزريق شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون