• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4439 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد

رسانه‌هاي جهان

ترامپ و 12 هزار و 19 ادعاي دروغ

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در بازه زماني دو و نيم ساله رياست‌جمهوري خود (928 روز) حدود 12 هزار و 19 ادعاي دروغين يا گمراه‌كننده مطرح كرده است. تمايل ترامپ براي مطرح كردن اعداد و ارقام اغراق‌آميز، فخر‌فروشي‌هاي بي‌دليل و دروغ‌هاي آشكار همچنان با سرعت چشمگيري ادامه دارد. رييس‌جمهور امريكا تا تاريخ 5 آگوست (15 مرداد ماه) در 928 امين روز از رياست‌جمهوري خود، 12 هزار و 19 ادعاي دروغين يا گمراه‌كننده مطرح كرده است. دروغ‌هاي ترامپ در تاريخ 26 آوريل (6ارديبهشت‌ ماه) از مرز 10 هزار دروغ گذشت و از آن زمان تا تاريخ 5 آگوست به طور متوسط روزانه 20 دروغ گفته است. ترامپ از آغاز رياست‌جمهوري خود به طور متوسط روزانه 13 ادعاي دروغين مطرح كرده است. حدود يك پنجم از ادعاها درباره مهاجرت بوده و در حقيقت يكي از ادعاهاي مكرر او اين بوده كه ديوار مرزي با مكزيك در حال ساخت است و 190 بار اين ادعا را تكرار كرده است. ترامپ 186 بار به دروغ مدعي شده كه اقتصاد امروز امريكا در بهترين وضعيت خود در تاريخ امريكا قرار دارد. اين گزارش همچنين در خصوص پيام‌هاي ترامپ در صفحه شخصي توييتر او نوشت كه بيش از 18درصد از ادعاهاي دروغين و گمراه‌كننده ترامپ از توييتر او نشأت مي‌گيرد.

امريكا و همكاري جديد با طالبان

«نيوزويك» به نقل از مقامات ارشد وزارت دفاع اين كشور (پنتاگون) گزارش داده است كه به تمامي نيروهاي امريكايي در افغانستان دستور داده شده تا تقريبا تمامي عمليات جنگي تهاجمي در برابر طالبان را محدود و مشاوره به نيروهاي امنيتي و دفاعي افغان را نيز متوقف كنند.

در اين گزارش گفته شده، دولت ترامپ كاهش قدرت/حضور نيروهاي امريكايي در افغانستان (6 هزار سرباز) را به ‌عنوان ابزاري براي نهايي كردن جزئيات فني گفت‌وگوهاي صلح بين رهبري طالبان پيشنهاد كرده است. مقامات پنتاگون همچنين گفته‌اند، آمار كاهش نيروهاي امريكايي در افغانستان هر چند بسته به روند درگيري دوام‌دار و مذاكرات براي پايان دادن به آن است اما موضوعي است كه تغيير خواهد كرد. براساس اين گزارش، ماموريت حمايت قاطع حاضر به ارايه‌ ديدگاه در اين مورد نشده است. يك سخنگوي نيروهاي امريكايي در افغانستان در صحبت با رسانه‌ها اين گزارش را رد كرده و گفته است كه تاكنون هيچ دستوري مبني بر محدودسازي عمليات جنگي در برابر طالبان را دريافت نكرده و نه تغييري در عمليات جنگي‌ آمده است.

بن ‌سلمان آماده گفت ‌و گو با ايران

«رياض شروع به عقب‌نشيني بي‌سروصدا در برابر ايران كرده» عنوان يادداشتي است كه القدس العربي اخيرا منتشر كرده و در آن آمده است: شكست بن سلمان در جنگ يمن، عربستان را آماده گفت‌وگو با ايران كرده است. محمد بن سلمان با وجود قراردادهايي كه با كارشناسان غرب داشت، نتوانست تحولات اوضاع را پيش‌بيني كند و موفق به درك واقعيت‌ها نشد و به بهانه مقابله با نفوذ ايران شروع به جنگ عليه يمن كرد اما تحولات در يمن بسيار متفاوت پيش رفت تا رياض را در يك وضعيت بي‌سابقه قرار دهد. واقعيت فعلي ژئوپلتيكي در خليج‌فارس ايران را به عنوان يك قدرت منطقه‌اي نشان داده كه بدون لحاظ كردن آن، اتخاذ هر تصميم استراتژيكي در منطقه دشوار است. از سوي ديگر حوثي‌ها شروع به كنترل روند جنگ كرده‌اند تا جايي كه به صنعت نفت عربستان هم حمله كردند. رياض اخيرا متوجه شده كه براي واشنگتن دشوار است به دليل پيامدهاي فاجعه‌آميز جنگ بر منطقه و خود امريكا جنگ عليه ايران را آغاز كند. موفقيت اخير ايران در شليك هواپيماي جاسوسي غول‌پيكر امريكا، اوج صنعت نظامي امريكا و اصرار تهران براي مقابله با هر گونه تهديد در خليج فارس از جمله بازداشت يك كشتي انگليسي مويد عدم ورود امريكا به جنگ عليه ايران است. تير اتهام‌ها درباره مشاركت در كشتار كودكان و سالخوردگان يمني و جنايات جنگي از هر سو به سمت عربستان سعودي نشانه رفته است. برخي كشورها فروش سلاح به عربستان را متوقف كردند. مساله اساسي اين بود كه عربستان نتوانست، دولت منصور هادي را به يمن بازگرداند بلكه در برابر حوثي‌ها، ابتكار نظامي را هم از دست دادند. رسانه‌هاي سعودي ديگر سياست توهين و حمله آزاد به ايران را پياده نمي‌كنند بلكه به منظور آماده‌سازي فضاي گفت‌وگو با رهبران ايران نسبتا محتاطانه عمل مي‌كنند، چون معلوم شد عمو سام آماده هيچ جنگي با ايراني‌ها نيست. امارات عربي متحده هم اين قضيه را درك كرده و از همين رو شروع به عقب‌نشيني از يمن كرد و اكنون راه را براي رياض هموار مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون