• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4444 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد

سخنگوي دولت آزادي متهمان به ترور دانشمندان هسته‌اي را تاييد كرد

كلوپ ترور، مازيار ابراهيمي و چند پرسش بي‌پاسخ

سيد ميلاد علوي

 

«اين اتفاق در اين دولت رخ نداده است. اطلاعات كلي كه در اين زمينه دارم حاكي از آن است كه به‌جز يك مورد در بقيه موارد كار كارشناسي صورت نگرفته است، كارشناسان ضد جاسوسي در اين پرونده نبودند و كارشناسان ديگري در اين پرونده دخيل بودند. همان موقع از اين افراد دلجويي و عذرخواهي شده است. بناي دولت اين است كه در زيرمجموعه‌هايش اين اتفاق رخ ندهد اما اين اتفاق در دولت گذشته رخ‌داده و آنها بايد پاسخگو باشند.» اين اولين و تا لحظه نگارش اين گزارش، آخرين واكنش يك مقام رسمي دولتي ايران به ماجرايي است كه سرآغازش نه به امروز و ديروز بلكه به 7 سال پيش بازمي‌گردد.

نام «مازيار ابراهيمي» تا همين چندي پيش، جز براي اهالي سياست و دنبال‌كنندگان آن، نامي آشنا نبود ولي امروز ورق برگشته و او دوباره به همان شهرتي رسيده كه دقيقا 7 سال و 15 روز پيش از آن برخوردار شده بود؛ البته با تفاوتي محسوس. آن روزها نام «مازيار ابراهيمي» مترادف بود با ترور دانشمندان هسته‌اي ايران، به دستور سازمان‌هاي جاسوسي كشورهاي «امريكا، بريتانيا و اسراييل» اما امروز گويي همه‌چيز فرق كرده، چراكه حالا او از بزرگ‌ترين ابهاماتي است كه تا پيش از «دعواي طلبگي» روساي سابق و اسبق قوه‌قضاييه، شبكه‌هاي اجتماعي را به خود مشغول كرده است.

درست 18 روز پيش بود كه يكي از رسانه‌هاي فارسي‌زبان ساكن لندن در گزارشي دوباره نام مازيار ابراهيمي را به ميان كشيد و از زندگي او در خارج از مرزهاي ايران خبر داد و اين يعني فردي كه در مقابل دوربين‌هاي صداوسيما و ديدگان ميليون‌ها ايراني به «ترور سازمان‌يافته دانشمندان هسته‌اي ايراني» اعتراف كرده، نه‌تنها مطابق قوانين و مقررات جمهوري اسلامي اعدام نشده بلكه حالا ادعاهايي را مطرح مي‌كند كه تاكنون جز علي ربيعي، كسي در ايران حاضر به پاسخگويي به آن نشده است.

 

بازخواني يك مستند

تنها 2 ساعت تا پايان پانزدهمين شب مردادماه سال 91 مانده بود كه مستندي تحت‌عنوان «كلوپ ترور» از شبكه يك صداوسيماي جمهوري اسلامي پخش شد؛ مستندي 38 دقيقه‌اي كه توسط باشگاه خبرنگاران جوان ساخته شده بود. محتواي اين مستند دقايقي بعد با تصاوير عمدتا يكسان و با متني مشابه در خبرگزاري‌هاي معتبر ايراني منتشر شد. علاوه بر متن اخبار و تصاوير به كار رفته در آن، تيترها هم مشابه بود: «افشاگري شكست مثلث ترور در قاب كلوپ ترور».

فارس و باشگاه خبرنگاران درباره اين مستند نوشتند: «مستند «كلوپ ترور» روايتي است از اقدامات برق‌آساي سربازان گمنام امام زمان(عج) در دستگيري كليه عوامل ترور شهداي هسته‌اي كشور، به‌طوري كه بخشي از اعترافات متهمان مثلثِ ترور با تمام جزييات در اين مستند، بيان شده است.

«كلوپ ترور» همان مستندي است كه نام مازيار ابراهيمي را براي مدتي هم كه شده بر سر زبان‌ها انداخت، مستندي كه طي آن چهره تك‌تك افراد بدون پوشش مرسوم و شطرنجي كردن تصاوير، نمايان شد و عموم جامعه شاهد صوت و تصوير اعترافات افرادي بودند كه حدفاصل سال‌هاي 89 تا 91 اقدام به ترور و به شهادت رساندن «مجيد شهرياري، مصطفي احمدي‌روشن، مسعود علي‌محمدي و داريوش رضايي‌نژاد»، 4 دانشمند هسته‌اي ايراني كردند. البته در بين اين جمع نام «فريدون عباسي» نيز به چشم مي‌خورد ولي او از دست تروريست‌ها در امان ماند و ترورش - ماجرا هرچه بود و تروريست، هر كه- ناكام تا از بيست‌وچهارم بهمن‌ماه 89 تا بيست‌وچهارم مردادماه 91 و در دوران رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد، رياست سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي را برعهده بگيرد.

مستند «كلوپ ترور» و متن منتشر شده از آن در خبرگزاري‌ها در دو بخش به معرفي افرادي تحت ‌عنوان «گروهك ترور» مي‌پردازد و مدعي مي‌شود كه اين افراد همان كساني هستند كه در شهادت دانشمندان هسته‌اي ايران دست داشته‌اند. «بهزاد عبدلي، فيروزه يگانه با اسم مستعار ساناز، مريم زرگر، رامتين مهدوي موسايي و آرش خرد‌كيش با اسم‌هاي مستعار فرشيد، بهزاد و آران، اعضاي تيم هستند.» چند پاراگراف پايين‌تر نيز از «مريم ايزدي، فواد فرامرزي، نشمين زارع با اسم مستعار شادي كه از پاييز سال 89 با اين گروه آشنا شد، محسن صدقي آذر با اسم مستعار سعيد كه از سال 1389 توسط پدرش با اين گروه آشنا شده است، ايوب مسلم، تارا باقري با اسم‌هاي مستعار نغمه و ندا، مازيار ابراهيمي با اسم‌‌هاي مستعار سامان، اميريل و اميرعباس» نام برده مي‌شود و مستند تهيه شده توسط باشگاه خبرنگاران، آنان را «مسوول اصلي چند عمليات ترور» و «ديگر اعضاي اين گروهك» معرفي كرده و تاكيد مي‌كند كه اين افراد «راه جمالي فشي را پيموده و در انتظار عاقبت او نيز هستند»؛ اعدام.

«كلوپ ترور» و صحت مطالب مطرح شده در آن همان زمان با تقدير و تمجيد مسوولان كشور، عملا تاييد شد. در يك مورد از اين تقدير و تمجيدها كه حدود 3 روز پس از پخش اين مستند يعني هجدهم مردادماه 91 اتفاق افتاد، سردار رمضان شريف كه در آن زمان به عنوان «مسوول روابط عمومي كل سپاه پاسداران» مشغول فعاليت بود، در اظهاراتي كه ايسنا آن را منتشر كرد، «ساخت مستند كلوپ ترور را اقدامي ارزشمند و قابل‌تحسين» ارزيابي كرد و گفت: «نيت شوم استكبار جهاني در شناسايي و مورد هدف قرار دادن دانشمندان هسته‌اي ايران در اين مستند براي همه به اثبات رسيد.»

 

سرنوشت متفاوت

گفتيم كه در مستند «كلوپ ترور» براي نامبردگان به عنوان ديگر عوامل ترور دانشمندان هسته‌اي، سرنوشتي مشابه جمالي‌فشي پيش‌بيني شده بود اما او كه بود؟! «مجيد جمالي‌فشي» با «اتهام ترور شهيد مسعود علي‌محمدي» و «جاسوسي براي اسراييل» صبح روز بيست‌وششم ارديبهشت‌ماه 91 اعدام شد. او پيش از اعدام در اظهاراتي كه اين‌بار نيز باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاري وابسته به صداوسيما اقدام به انتشارشان كرد، گفته بود كه «من از لحظه‌اي كه اولين 100 دلاري را از رژيم غاصب صهيونيستي دريافت كردم، بركت از زندگي‌ام رفت و هزينه‌هاي زيادي را در زندگي‌ام از دست دادم و اين به گونه‌اي بود كه روزي كه دستگير شدم، حول و حوش 10 ميليون تومان بدهكار بودم و اين موضوع درصورتي رخ مي‌داد كه پول بسياري را از اسراييل گرفته بودم. من آينه آينده كساني هستم كه قصد همكاري با اسراييل را دارند يا در وسط راه هستند يا آخر راه، ولي در هرصورت بايد بدانند كه اگر اعجوبه اين كار هم باشند و از نظر فكري بسيار باهوش باشند، به خونسردي من در عمليات‌ها نمي‌رسند و پايان كارشان جايگاه فعلي من است.»

سرنوشتي كه گمان مي‌‌رفت در طول دو هزار و پانصد و پنجاه و سه روز پيش براي ديگر عوامل ترور دانشمندان هسته‌اي اجرا شده باشد اما بنابر گزارش روز دوازدهم مردادماه امسالِ BBC، طور ديگري رقم خورده است. گزارشي كه از زنده بودن مازيار ابراهيمي و ساير نامبردگان خبر داد و شوكي انكارناپذير بر جامعه خبري ايران وارد، و همزمان سوالات بي‌پاسخ را در افكار عمومي ايجاد كرد. اينكه اگر متهمان ترور دانشمندان هسته‌اي گناهكار بودند، چرا آزادند و اعدام نشدند؟! و اگر بي‌گناه بودند، چرا اعترافات آنها با چهره‌اي واضح به‌همراه اسامي‌شان در صداوسيماي جمهوري اسلامي و خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي رسمي منتشر شده است؟!

سه روز پس از اين گزارش، پايگاه خبري- تحليلي «الف» نزديك به احمد توكلي در يادداشتي بدون ذكر نام نويسنده نوشت كه «نهادهاي امنيتي درباره ادعا‌هاي مازيار ابراهيمي، متهم ترور دانشمندان هسته‌اي شفاف‌سازي كنند.» اين وب‌سايت خبري همچنين نوشت: «قوه‌قضاييه بايد درباره آزادي ابراهيمي و بقيه متهماني كه در صدا و سيما اعتراف كردند توضيح دهد. چگونه تيمي كه پنج ترور را در كشور انجام دادند اكنون آزاد هستند؟ آيا واقعا بي‌گناه بودند؟ اگر بي‌گناه بودند پس تكليف اعترافات‌شان چيست؟» نويسنده «الف» همچنين تاكيد كرد كه «به نظر مي‌رسد پخش اعترافات تلويزيوني پيش از اثبات در دادگاه بايد متوقف شود و پخش هر اعترافي پس از صدور حكم قطعي دادگاه امكان‌پذير باشد». يادداشتي كه با پاسخ مازيار ابراهيمي مواجه شد. او براي «الف» نوشت كه «هيچ‌كدام از اين پيگيري‌ها و شكايت‌ها راه به جايي نبرده است و در عوض به‌خاطر پرداخت مهريه دوباره بازداشت شده است. حتي قبل از پخش تصاوير از BBC به سفارت‌هاي ايران در اروپا، وزارت امور خارجه و ... نامه نوشتم ولي باز هم نتيجه نداد.»

 

در انتظار پاسخ

حالا آنچه مشخص است، آزادي مازيار ابراهيمي و ساير افرادي است كه تحت عنوان متهمان ترور دانشمندان هسته‌اي ايران در صداوسيما اقدام به اعتراف كرده بودند. البته آزادي همه به‌جز جمال‌فشي كه حتي تصاوير اعدام او نيز در برخي رسانه‌ها منتشر شد و پرسش‌هايي ديگر برانگيخته است؛ پرسشي كه از قضا نه فقط براي افكار عمومي و شبكه‌هاي اجتماعي، بلكه براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز ايجاد شده است؛ كمااينكه محمود صادقي و جمعي ديگر از نمايندگان مجلس با طرح سوالي از سيد محمود علوي، وزير اطلاعات در همين زمينه، خواستار پاسخگويي او به ابهامات شده‌اند اما نكته اينجاست كه باتوجه به ترافيك سوالات نمايندگان در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، احتمالا فعلا‌ نبايد منتظر مطرح شدنش باشيم؛ گواه اين مدعا نيز مي‌تواند طرح سوال عليرضا رحيمي، عضو اصلاح‌طلب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از اميرحاتمي، وزير دفاع درمورد پخش مستندي ديگر درباره نفوذ جاسوسان در مذاكرات هسته‌اي در صحن علني مجلس باشد كه چندي قبل و البته پس از حدود يك‌سال از زمان پخش آن مستند توسط جواد كريمي‌قدوسي، نماينده نزديك به جبهه پايداري مشهد در صحن در نوبت بررسي قرار گرفت و جالب آنكه خود، حواشي ديگري نيز به‌ همراه داشت.

در اين ميان احمد زيدآبادي، نويسنده و روزنامه‌نگار نزديك به جريان اصلاحات در كانال شخصي خود در شبكه اجتماعي تلگرام با انتقاد از پاسخ‌هاي سخنگوي دولت به ابهامات موجود درباره پرونده مازيار ابراهيمي نوشته است: «علي ربيعي سخنگوي دولت گفته است كه دولت قبلي بايد پاسخگوي ماجراي مازيار ابراهيمي باشد! خب، اگر اين منطق پذيرفته شود كه ترامپ هم مي‌گويد دولت اوباما بايد پاسخگوي امضاي برجام باشد! به هر حال ما منتظريم كه سيدمحمود علوي وزير اطلاعات به وعده‌اش عمل كند و جزييات دقيق آن حادثه را در يك مصاحبه مطبوعاتي شرح دهد! اين موضوعي نيست كه فراموش يا شامل مرور زمان شود.» اشاره زيدآبادي به اخباري است كه چندي پس از انتشار گزارش مازيار ابراهيمي و مبني بر آمادگي وزارت اطلاعات براي پاسخگويي به ابهامات موجود در آينده نزديك در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و لااقل تا به امروز، محقق نشده است؛ سكوتي كه ادامه يافته و موج‌سواري مخالفان نظام را درپي داشته است.

حالا اما علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در جريان گفت‌وگوي خود با «اعتماد» كه در ادامه مي‌خوانيم، بر لزوم روشنگري نهادهاي قضايي و امنيتي در اين زمينه تاكيد كرده و اعتماد عمومي را تنها عامل حفظ اقتدار نظام جمهوري اسلامي معرفي مي‌كند؛ بدين‌ترتيب بايد ديد در روزهاي اخير و بعد از نخستين واكنش سخنگوي دولت به ابهامات ايجاد شده درباره اعترافات متهمان به ترور دانشمندان هسته‌اي، سكوت ايجاد شده اطراف اين موضوع مي‌شكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون