• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4444 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد

برخيز و اول بكش (259) فصل بيست و پنجم

«سر آيش را براي ما بياوريد» – ورود فتحي شقاقي

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

در حالي كه لوين و كوهن داشتند پروتكل ترور در حوزه امنيتي را بازنويسي مي‌كردند، آژانس‌هاي اطلاعاتي داشتند بررسي مي‌كردند كه چگونه دو برگه قرمزي كه رابين در اوايل سال 1995 امضا كرده بود را به اجرا درآورند.

عصر بعد از حمله تروريستي بيت ليد، زماني كه دو بمبگذار انتحاري 21 سرباز و يك شهروند كه در ايستگاه اتوبوس منتظر ايستاده بودند را كشت، اطلاعات اسراييل تقريبا مي‌دانست كه چه كسي مسوول است و چه كسي را بايد ترور كرد: فتحي شقاقي، رهبر جهاد اسلامي فلسطين. سازمان او از يك هسته دانشجويان فلسطيني كه در دهه 1970 در مصر پزشكي مي‌خواندند، رشد كرد. دانشجوياني كه در دانشگاه زقاريق از لحاظ سياسي فعال بودند و براي متعصبان اسلامگرايي بستر مناسبي بود. شقاقي بعد از يك شغل مختصر به عنوان پزشك كودكان در كرانه باختري، يك سازمان كوچك و مخفي راه‌اندازي كرد كه در برخي موارد رقيب سازمان حماس شيخ ياسين شده بود. شقاقي از لحاظ ايدئولوژيكي با حماس اختلاف داشت، بنا به اعتقاد او جهاد بايد بر اصلاح اجتماعي تفوق داشته باشد در حالي كه حماس هر دو را در يك سطح مي‌ديد. گروهي كه حول شقاقي جمع شد فقط يك كار داشت و آن ترور ضداسراييلي بود.

شقاقي طي سه سال يا در زندان‌هاي اسراييلي بود يا خارج از آن تا آنكه در نهايت در سال 1988 از غزه به لبنان اخراج شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي او را تحت پوشش خود گرفت و براي او از دمشق اجازه گرفت كه در آنجا پايگاهش را داير كند و براي او پول و سلاح تامين كرد. طي يك مدت كوتاه سازمان شقاقي تحت حمايت ايراني‌ها عمليات را شروع كرد و جهاد اسلامي فلسطين يك سري از حملات تروريستي را آغاز كرد. بدترين اين حملات آتش گشودن سازماندهي شده به يك اتوبوسي بود كه حامل توريست‌هاي اسراييلي در مصر در 30 مايلي شرق قاهره در فوريه سال 1990 بود. 9 مسافر اسراييلي و دو مصري كشته شدند و 19 نفر مجروح. ايراني‌ها متعاقب موفقيت حماس با تروريسم انتحاري، به شقاقي چراغ سبزي را نشان دادند كه از آن نوع حملات هم اجرا كند. بمبگذاري جهاد اسلامي فلسطين مجموعه‌اي از اين كمپين بود. چهار روز بعد از بمبگذاري‌هاي انتحاري، شقاقي مصاحبه‌اي با «لارا مارلو»، خبرنگار مجله تايم در دمشق كرد. شقاقي به ‌طور مستقيم تاييد نكرد كه او در حمله دخالت داشته اما به جزييات شرح داد كه چطور نقشه آن ريخته شده و در سراسر مصاحبه با لبخند نشان داد كه از اينكه 22 اسراييلي مرده‌اند، خوشحال است.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون