• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4444 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد

روساي جمهور روسيه و فرانسه ديدار كردند

پوتين- ماكرون به دنبال حل بحران‌ها

ميثم سليماني

روز دوشنبه ولاديمير پوتين، رييس جمهوري روسيه به محل اقامت تابستاني امانوئل ماكرون، رييس جمهور فرانسه واقع در جنوب اين كشور رفت و با وي ملاقات كرد. نشستي كه در تصاوير بسيار دوستانه به نظر مي‌رسيد. ولاديمير پوتين در بدو ورود خود به محل ملاقات دسته گلي را تقديم همسر امانوئل ماكرون كرد تا از همان ابتدا مشخص شود فضا ميان دو كشور پر تنش نيست و طرفين قصد دارند بر سر مسائل جدي بحث و تبادل نظر كنند و بنا نيست دو طرف دشمن يا حتي برخوردي خصمانه با يكديگر داشته باشند.

گفته مي‌شود دو طرف در اين ديدار قصد داشتند طيف وسيعي از مسائل را به بحث بگذارند. اما طبق گزارش‌ها مهم‌ترين بحث ميان طرفين موضوع سوريه و اوكراين بوده كه در هر دو اين موارد روسيه نقش تاثيرگذار و مهمي را ايفا مي‌كند. ماكرون در اين ديدار خطاب به پوتين عنوان كرده بود اين براي ما بسيار حياتي است كه آتش‌بس در شمال غربي سوريه يعني منطقه ادلب حفظ شود. گفتني است كه نيروهاي دولتي سوريه تحت حمايت روسيه در حال پيشروي در مناطق تحت كنترل شورشيان و تروريست‌ها در ادلب هستند. ماكرون در حالي روز دوشنبه ميزبان ولاديمير پوتين بود كه بايد اول هفته آينده ميزبان سران گروه 7 باشد كه از روز 24 تا 26 آگوست برگزار خواهد شد. با اين حال ماكرون سعي كرد در اين ديدار عنوان كند كه به ‌شدت نگران شرايط ادلب است؛ چرا كه كودكان در بمباران‌ها كشته مي‌شوند. او گفت: اين مهم است كه آتش‌بس توافق شده در سوچي عملي شود. به گزارش الجزيره، توافقنامه سوچي در سپتامبر سال گذشته بين روسيه به عنوان متحد اصلي بشار اسد، رييس جمهور سوريه و همچنين تركيه كه از گروه‌هاي شورشي در شمال سوريه حمايت مي‌كند به امضا رسيد. اين توافق آتش‌بس بنا بود تا جلوي پيشروي ارتش سوريه در مناطق شمال غربي اين كشور را بگيرد. اما نكته اينجاست كه روز به روز شرايط بشردوستانه در ادلب بدتر و بدتر مي شود و نمي‌توان اين منطقه را به حالت بلاتكليف در اختيار تروريست‌هاي مسلح قرار داد. اما روسيه در نهايت اعلام كرد كه ديگر نمي‌توان به اين وضعيت بلاتكليفي در اين منطقه ادامه داد و بار ديگر از اواخر ماه آوريل نيروهاي دولتي با حمايت روسيه حملات خود را به منطقه آغاز كردند.پوتين در پاسخ به اظهارات ماكرون در‌خصوص ادلب گفت: روسيه در سال 2015 براي حمايت از اسد وارد جنگ شد و از عمليات ارتش سوريه در ادلب نيز حمايت كرد. پوتين خطاب به رييس جمهور فرانسه گفت: ما از تلاش‌هاي ارتش سوريه حمايت مي‌كنيم تا تهديدات تروريستي در سوريه پايان يابد.

تقابل دو جريان

هرچند پوتين و ماكرون تمركز بسيار زيادي بر مباحث امور بين‌الملل داشتند، اما ماكرون نقدي به وضعيت داخلي روسيه و همچنين برخورد با معترضان روسي مطرح كرد. پس از آنكه تعدادي از نامزدهاي انتخاباتي شوراي محلي شهر مسكو رد صلاحيت شدند تعدادي از معترضان به خيابان آمدند كه منجر به درگيري‌هاي پراكنده در پايتخت روسيه شد. ماكرون در جمع خبرنگاران گفت: ما تابستان امسال خواستار آزادي اعتراض، آزادي بيان، آزادي عقيده و آزادي شركت در انتخابات شديم و معتقديم كه بايد روسيه نيز مانند همه اعضاي شوراي اروپا آن را رعايت كند. چرا‌كه من به روسيه اروپايي اعتقاد دارم. هرچند پوتين سعي كرد اين سخنان ماكرون را ناديده بگيرد اما پس از اينكه خبرنگاران اين موضوع را مجدد سوال كردند پوتين بلافاصله تلافي كرد و گفت: شرايط طبق قانون پيش مي‌رود و تاكيد كرد كه نمي‌خواسته اعتراضات مانند فرانسه گسترش پيدا كند. او ادامه داد: همه ما از وقايع مرتبط با جليقه‌زردها آگاه هستيم و تا جايي كه من مي‌دانم در طول چند ماه اعتراض تاكنون 11 نفر كشته و 2500 نفر زخمي شده‌اند. ما نمي خواهيم اتفاقي مشابه در پايتخت روسيه رخ دهد و تمام تلاش خود را براي اطمينان ايجاد شرايط با ثبات در چارچوب قانون انجام خواهيم داد. اعتراضات جليقه‌زردها از مدت‌ها قبل و پس از اعلام افزايش قيمت سوخت و حم ل و نقل در فرانسه آغاز شد اما رفته رفته تبديل به يك شورش خشونت آميز عليه سياستمداران دولتي در فرانسه شد. با اين حال ماكرون گفت مقايسه اعتراضات روسيه با فرانسه نادرست است، چرا كه حداقل معترضان جليقه زرد مي‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند. او گفت: آنهايي كه ما جليقه زردها مي‌ناميم توانستند آزادانه در انتخابات پارلمان اروپا شركت كنند و در انتخابات شهرداري‌ها حضور داشته باشند و اين بسيار خوب است. ماكرون ادامه داد: خوشحالم كه آنها مي‌توانند در انتخاباتي آزادانه عقيده خود را بيان كنند چرا كه اين تقابل و رويارويي را كاهش مي‌دهد. زيرا ما كشوري هستيم كه مردم مي‌توانند آزادانه نظر خود بيان را بيان كنند، آزادانه اعتراض كنند و آزادانه در انتخابات شركت كنند.

اميدواري براي كاهش تنش

امانوئل ماكرون همچنين در اين ديدار ابراز اميدواري كرد كه بتواند يك جلسه چهارجانبه با روسيه، اوكراين و آلمان در قالب نشست نرماندي را طي هفته‌هاي آينده برگزار كند تا طرفين در راستاي پايان جنگ در شرق اوكراين قدم بردارند. او خطاب به خبرنگاران گفت كه يك فرصت واقعي براي پايان دادن به يك درگيري 5 ساله وجود دارد. پوتين نيز به ماكرون گفت كه من جايگزيني براي مذاكرات در قالب نرماندي نمي‌بينم. پوتين همچنين عنوان كرد در تماس تلفني كه با ولاديمير زيلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين داشتم اين اميدواري به وجود آمده كه بتوانيم با آنها به يك توافق دست پيدا كنيم. پوتين تاكيد كرد موارد و موضوعاتي وجود دارد كه ارزش صحبت كردن در مورد آنها وجود دارد و اكنون يك خوش‌بيني محتاطانه‌اي براي رسيدن به توافق وجود دارد. روسيه پس از اشغال شبه‌جزيره كريمه از گروه 8 خارج شد و زمينه‌هاي جنگ ارتش اوكراين با جدايي‌طلبان شرق تحت حمايت روسيه را به وجود آورد كه تاكنون بيش از 13 هزار نفر جان خود را در اين نبرد از دست داده‌اند. پوتين در پاسخ به اين سوال كه آيا روسيه به گروه 8 بازخواهد گشت، گفت: ديگر به سازماني كه وجود ندارد، نمي‌توان بازگشت. اما در اين ميان بسياري اميدوار هستند با توجه به اينكه دونالد ترامپ هدايت نشست آينده گروه 7 در سال 2020 را برعهده خواهد داشت، شرايط تغيير كند. پوتين نيز در ادامه صحبت‌هاي خود بيان كرد كه هر گونه ارتباط با شركاي‌مان به هر شكلي هميشه مفيد است و ما هيچ پيشنهادي را رد نمي‌كنيم. ناتاشا باتلر، خبرنگار الجزيره از پاريس مذاكرات دو رهبر را بسيار مهم ارزيابي كرد. او گفت: اين گونه دعوت از سمت رهبران غربي براي پوتين بسيار نادر رخ مي‌دهد چرا كه روابط بين قدرت‌هاي غربي و روسيه به ويژه در بحث اوكراين و سوريه بسيار پرتنش است. باتلر همچنين در ادامه عنوان كرد كه اگر چه روسيه با الحاق كريمه به خاك خود از گروه 8 خارج شد، اما دعوت ماكرون از پوتين براي سفر به فرانسه نشان مي‌دهد كه روسيه همچنان يك بازيگر تاثيرگذار و كليدي در سطح بين‌المللي است و حفظ روند گفت‌وگو با مسكو بسيار مهم است و هميشه بايد دريچه آن باز بماند. به نوشته پوليتيكو، اين جلسه يكي از گرم‌ترين برخوردهاي دو طرف تا به امروز بوده است. به گفته يك مقام آگاه و رسمي در كاخ اليزه دو طرف پس از گفت‌وگوي كوتاه با خبرنگاران، نزديك به دو ساعت و نيم به صورت خصوصي و دوجانبه با يكديگر صحبت كردند سپس در يك شام كاري مقام‌هاي دو طرف حضور پيدا كردند. از طرفي ديگر فرانسه به شرايطي رسيده كه اگر بخواهد با امريكاي نامطمئن ترامپ به كار خود ادامه دهد بايد بازيگران ديگري را وارد همكاري با خود كند كه اصلي ترين آنها روسيه است. فرانسوي‌ها اهميت روسيه را مي‌دانند؛ آنها به ‌طور مشخص روسيه را يكي از اصلي ترين مهره‌هاي اثرگذار و تعيين‌كننده در مسائل بين‌المللي مي‌دانند و قصد دارند به‌جاي تقابل بيشتر وارد همكاري با مسكو شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون