• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4444 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد

پاسخ نويسنده «بوي باران» به اتهام نفوذي بودن

بين يافته‌ها و بافته‌ها فرق بگذاريم

گروه هنر و ادبيات

هنوز يك ماه از انتقادهايي كه سريال تلويزيوني «گاندو» در دولت و طيف‌هاي سياسي حامي آن برانگيخت، نگذشته است كه مناقشه بر سر سريالي ديگر اين‌ بار از سوي جناح سياسي مخالف دولت، خبرساز شده است.

سريال «بوي باران» به كارگرداني محمد عباسپور بحراني و نويسندگي عباس نعمتي، عباس رياحي و صنم كاظمي اگرچه پيرو پسند مديران و سياستگذاران تمام اين سال‌هاي تلويزيون به همان سياق هميشگي بر نشانه‌ها و «ارزش»هاي اخلاقي تاكيد مي‌گذارد اما از سوي يك طيف خاص سياسي به «نفوذي» بودن و اينكه «در اوج جنگ نرم» مي‌خواهد «يك تصوير كثيف و سياه از جامعه ايراني» به مردم نشان بدهد، متهم است.

اوايل هفته جاري، روزنامه جوان از وحيد جليلي به عنوان مدير دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي نقل كرد كه بعضي از عوامل اين سريال، سال‌ها پيش تا مرز محكوميت به اعدام هم رفتند اما حالا مدير رسانه ملي «اينها را مي‌برد در حساس‌ترين جايگاه‌هاي مديريتي صداوسيما مي‌نشاند و دست‌شان را باز مي‌گذارد كه هر بلايي خواستند بر سر خانواده‌هاي بي‌پناه ايراني بياورند.» جليلي البته در بيان مصاديق نفوذي و انحرافي بودن محتواي سريال، سياه‌نمايي آن را مورد اشاره قرار داده و با صفت «اراجيف» و «توهمات ساديستي» آن را نواخته است:«آقاي رسانه ملي كه دولت را نقد مي‌كني كه نفوذ تا كجايت رسيده، بوي باران را هم ببين تا بفهمي جريان نفوذ تا كجاي خودت رسوخ كرده است! بهترين هنرپيشه‌ها و توانمندترين عوامل فني‌ات را بسيج مي‌كني و خط مي‌دهي كه خانواده‌هاي ايراني را هر شب با خيال راحت با يك‌سري اراجيف و توهمات س اديستي بمباران كنند...» منظور از آن «بعضي از عوامل» عباس نعمتي، نويسنده فيلمنامه است. نعمتي ديروز در گفت‌وگو با خبرآنلاين در اين باره توضيحاتي داده و از جمله به سخن امام اول شيعيان استناد كرده كه «انسان دشمن چيزي است كه نمي‌داند.» او در مورد ادعاي 19 ميلياردي بودن سريال كه ابتدا توسط جليلي مطرح شده بود، مي‌گويد:«گفتند بودجه «بوي باران» ۱۹ ميليارد شده... ديدم جديدا عدد را تغيير داده‌اند و نوشته‌اند ۱۵ميليارد تومان شده. پيشرفت‌شان را تحسين مي‌كنم. يك مقدار ديگر تخفيف دهد مشتري مي‌شويم و يك چند ميلياردي كم كنند به عدد سريال مي‌رسيم».

او در مورد ادعاي جليلي مبني بر اينكه نعمتي چند سال پيش به اتهام توهين به معصومين تا مرز اعدام رفته بوده، اين ‌طور توضيح داد: «متاسفانه مشكل ما اين است دوستان دور هم مي‌نشينند اين يكي مي‌گويد، آن يكي هم يك چيز مي‌گويد، مي‌شود برايشان حجت شرعي، سريع عزم‌شان جزم مي‌شود. اگر براي همين ادعايش هم سند بياورد، خوشحال مي‌شوم». نعمتي درباره ادعاي وحيد جليلي مبني بر نفوذي بودن سريال «بوي باران» هم از نيروها و نهادهاي ذي‌ربط براي روشن شدن موضوع استمداد طلبيد: «از عزيزان حراست و اطلاعات هم خواهش مي‌كنم يك جلسه ناهار اين بزرگوار را صدا كنند و مدارك نفوذ و جيسون رضاييان‌ها و رضايت سي‌آي‌اي و موساد را از سريال «بوي باران» از ايشان بخواهند و بررسي سند و اعتبارسنجي كنند. اگر درست مي‌گفت، برخورد كنند و اگر براساس مدارك و اسناد نبود، اعلام كنند. بالاخره ما بايد يك فرقي بين يافته و بافته بگذاريم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون