• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

مسوولان استانداري و اطلاعات خراسان رضوي مطرح كردند

جزيياتي از بازداشت 14 فعال سياسي و مدني در مشهد

حسين شرافتي، مديركل امنيتي استانداري خراسان رضوي ۲۰ مردادماه از دستگيري ۱۴ نفر در مشهد كه اقدام به برگزاري تجمعي مقابل ساختمان دادگستري خراسان رضوي كرده بودند، خبر داده بود. روز پنجشنبه خبري مبني بر بازداشت يك نفر در همين راستا منتشر شد كه حسن جعفري، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي به آن واكنش نشان داد و برخلاف شرافتي، مديركل امنيتي استانداري اين استان كه در گفت‌وگو با ايرنا، تعداد افراد بازداشت‌ شده را 14 نفر اعلام كرده بود، از بازداشت 12 نفر به ايسنا خبر داد و گفت: «افراد دستگير شده همان 12 نفري بودند كه هفته گذشته دستگير شدند. اين افراد يك گروه برانداز بوده كه وارد مشهد شده بودند.» هر چند حتي جعفري، معاون سياسي و امنيتي استانداري خراسان رضوي نيز در گفت‌وگوي ديگر خود با ايرنا تعداد اين افراد را 14 نفر اعلام كرده و در عين حال گفته كه 2 نفر از اين ۱۴ شهروند بازداشت ‌شده، زن بوده‌اند. بازداشت‌شدگاني كه پرونده‌شان به ‌گفته جعفري هم‌اكنون در حال بررسي توسط مراجع قضايي است.

جعفري، معاون سياسي، امنيتي استانداري خراسان رضوي درباره دستگيري اين افراد توضيح داد: «افرادي كه هفته گذشته در مشهد دستگير شدند در ارتباط با گروه‌هاي برانداز خارج از كشور بودند و دستگيري آنها هيچ ارتباطي با نامه آنان به رهبري ندارد.» او مي‌گويد: «اين افراد كه ۱۴ نفر هستند و پيش از تجمع غيرقانوني خود مقابل ساختمان دادگستري خراسان رضوي، براي طراحي و اجراي اهداف خود در مشهد جلسه هماهنگي برگزار كرده بودند. با بررسي موضوع توسط دستگاه‌هاي امنيتي و به ‌منظور پيشگيري از هرگونه اخلالگري افراد ياد شده دستگير شدند.» جعفري ادامه داد: «رسانه‌هاي معاند و دشمن نظام جمهوري اسلامي با مظلوم نمايي اين گونه مطرح مي‌كنند كه دستگير‌شدگان صرفا به‌دليل اعتراض و نوشتن نامه‌اي خطاب به رهبر معظم انقلاب دستگير شده‌اند اما سوال اينجاست اگر آنها به عنوان مثال به دستگاه قضايي معترض هستند چرا اعتراض خود را در تهران انجام نداده و به مشهد آمدند؟»

به گفته اين مقام مسوول در استانداري خراسان رضوي، در توضيحات بازداشت‌شدگان مشخص است كه 5 نفر از اين افراد ساكن مشهد و ساير افراد متعلق به نقاط ديگر كشور بوده‌اند. او گفته كه چطور هر 12 نفر يك‌باره به مشهد آمده‌اند؟! اگر نامه‌اي امضا كرده‌اند، دوباره كه قصد انجام اين كار را نداشتند كه در يك نقطه تجميع شوند. جعفري مي‌گويد: «اين 12 نفر در زندان مشهد هستند و در دستگاه قضايي محاكمه مي‌شوند تا به جرايم آنها رسيدگي شود. فعلا در مشهد هستند، مگر اينكه اعترافاتي كنند كه به مناطق ديگر ارتباط داشته باشد اما در ارتباط با اين جرم‌شان در مشهد محاكمه مي‌شوند.»

همچنين برخي منابع و پايگاه‌هاي خبري كه گفت‌وگوي جعفري، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي با ايسنا را بازنشر كرده بودند، نقل‌قولي از او نيز منتشر كردند كه البته پس از ساعاتي ديگر در متن خبر ايسنا قابل دسترس نبود. با اين همه برخي پايگاه‌هاي خبري به نقل از ايسنا نوشتند: «معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي در خصوص موضوع مطرح شده مبني بر برنامه اين افراد براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: «اين موارد تفسير افرادي است كه خبر را منتشر مي‌كنند. اقدام و طراحي آنها در مرحله بازجويي است و هنوز اعترافي نكردند كه هدف‌شان كانديدا‌ها و انتخابات بوده است. آنها قصد ايجاد ناامني داشتند، اما اين گونه نبوده كه هدف خاصي را مشخص كنند.» نقل‌قولي كه به‌ويژه بخشي از آن، يعني آنجا كه به نقل از جعفري، هدف بازداشت‌شدگان را «كانديداها و انتخابات» عنوان شده، چندان قابل ‌فهم نبود. هر چند توضيحات تكميلي اداره‌كل اطلاعات خراسان رضوي تا حدودي به روشن شدن موضوع ياري رساند.

 

توطئه جديد ضدانقلاب در مشهد

يك روز پيش از توضيحات معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي، اداره‌كل اطلاعات خراسان رضوي نيز با ارايه گزارشي در اين باره اعلام كرد: «توطئه جديدي از ضد انقلاب در مشهد خنثي شد.» بنابر گزارشي كه ايرنا منتشر كرده است، گروه‌هاي ضدانقلاب و سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي-عربي با حمايت از برخي عناصر ضد نظام و القاي خط براندازي به اين افراد هتاك و متوهم به دنبال بهره‌برداري از هر فرصت و جرياني براي ايجاد آشوب و هرج و مرج داخلي هستند.

در توضيحات اداره‌كل اطلاعات خراسان رضوي همچنين آمده است: «برخي عناصر خودفروخته و وابسته به جريانات ضد انقلاب خارج نشين، طي دهه گذشته با بهره‌گيري از شبكه‌هاي اجتماعي انسجام يافته و با طراحي و برنامه‌ريزي هدفمند به دنبال ايجاد توطئه و آشوب جديد در كشور بودند كه در اين راستا افرادي از مرتبطين سرويس‌هاي بيگانه و خائنان به ملت ايران كه ترور ۱۷ هزار تن از هموطنان عزيزمان را در كارنامه سياه خود دارند به دستگير‌شدگان اخير در مشهد ماموريت طراحي و اجراي توطئه و فتنه جديدي را داده بودند كه اين توطئه با حضور عوامل نفوذي كشف و خنثي شد.» در بخش ديگري از اين توضيحات نيز تاكيد شده كه بازداشت‌شدگان با تحريك احساسات اقشار مختلف جامعه به‌ويژه ايثارگران و جانبازان انقلاب اسلامي و تحريك اقوام و مذاهب ضمن برپايي تجمعات اعتراضي، قصد داشتند با همكاري رسانه‌ها و شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند، به تدريج فضاي جامعه را ملتهب نمايند. همچنين ماموريت داشتند در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي با برقراري ارتباط برنامه‌ريزي شده با نامزدهاي منتقد، ضمن تند كردن مواضع آنان از فضاي باز سياسي براي ايجاد آشوب و درگيري‌هاي داخلي استفاده كرده و با ايجاد فتنه جديد خطوط القايي دشمنان ملت ايران را به پيش ببرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون