• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

محمد كاظمي، عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد:

دولت به اندازه فراكسيون كار مي‌كرد رفع حصر به سرانجام مي‌رسيد

فراكسيون اميد با يك سري وعده و چشم‌انداز وارد مجلس شد كه امروز انتقاداتي متوجه آن است. عوامل داخل فراكسيون چقدر در نرسيدن به مطالبات موثر بوده و چه ميزان عوامل بيروني مي‌تواند موثر باشد؟

براي من كه مجلس ششم را هم تجربه كردم پر واضح است كه فراكسيون اميد مي‌توانست خيلي بهتر از آن باشد كه امروز رفتار كرده است. اگر حاميان امروز منتقد ما باشند اين حق را دارند و ما نيز شايسته نقد هستيم. اينكه مي‌گويم ما مي‌توانستيم بهتر از اين عمل كنيم به معناي آن نيست كه تلاشي صورت نگرفته باشد به هر حال فراكسيون اميد يكي از منظم‌ترين فراكسيون‌ها و همچنين پرجلسه‌ترين آنها بود كه در خصوص مسائل مختلف بحث مي‌شد اما خروجي اين بحث‌ها چيزي نبود كه حداقل من تمايل داشتم يا از توانايي‌ها و پتانسيل‌هاي موجود انتظار داشتم. البته برخي اعضاي فراكسيون به صورت انفرادي عمل كردند و اقدامات خوبي هم انجام دادند اما ‌اي كاش اين اقدامات و فعاليت‌ها در خدمت فعاليت‌هاي جمعي قرار مي‌گرفت تا كارنامه بهتري ارايه مي‌كرديم منتها اين انفرادي عمل كردن‌ها باعث شد تا آن نتيجه مطلوب كه باب ميل همه‌ اعضا بود به دست نيايد. به هر صورت اينكه يك بيانيه‌اي از سوي فراكسيون صادر شود تا اينكه يك فردي نظر شخصي مطرح كند مسلما تفاوت‌هاي عمده‌اي دارد. بنابراين مجموعا اين احساس وجود دارد كه ما مي‌توانستيم بهتر از اين كار كنيم. البته مشكلات و موانعي داشتيم كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت. براي مثال كشور آنچنان دچار مشكلات اقتصادي ناشي از تحريم‌ها، تغيير وزرا و... بوده كه حتي آقاي روحاني هم نتوانسته است وزرايي را كه مدنظرش بوده منصوب كند. اين مسائلي است كه در وضعيت امروز و عملياتي نشدن بسياري از وعده‌ها تاثير مثبت داشته است.

شما مي‌گوييد در فراكسيون برخي اقدامات انفرادي انجام مي‌دادند. چرا فراكسيون اميد نتوانست يك كار تيمي تمام ‌عيار داشته باشد؟

اين موضوع به ضعف تشكيلاتي ما باز‌مي‌گردد. هر تشكيلاتي كارآمدي خود را با اعلام مواضع، ارايه طرح‌ها و لوايح، به دست ‌آوردن كرسي‌هاي هيات رييسه مجلس و كميسيون‌ها و ... مي‌تواند به نمايش بگذارد كه متاسفانه ما نتوانستيم به درستي در اين زمينه ايفاي نقش كنيم؛ شايد من نتوانم بيشتر از اين موضوع را باز كنم اما نبايد ايرادات را نگفت لذا ما به دليل عوامل بيروني و در برخي موارد به دليل تشكيلاتي عمل نكردن، نتوانستيم از تمام ظرفيت‌ها و پتانسيلي كه در فراكسيون اميد وجود داشت، استفاده كنيم.

يكي از مطالباتي كه بسيار مطرح شد موضوع رفع حصر بود. شما فكر مي‌كنيد اگر انسجام داخلي در فراكسيون اميد همراه با پيگيري‌هاي همه‌جانبه وجود داشت، اين موضوع چه ميزان مي‌توانست به‌يك نقطه روشن برسد؟

من به عنوان يك عضو كميته رفع حصر مي‌گويم تمام تلاش‌مان را در اين زمينه انجام داديم از تلاش‌هاي علني و غيرعلني گرفته تا نطق، تذكر، ملاقات، مراجعات و... شايد اگر دولت هم به اندازه ما كار انجام مي‌داد تا امروز مي‌توانستيم نتيجه خوبي بگيريم. بنابراين اگر بخواهيم به نقاط ضعف و قوت فراكسيون بپردازيم واقعا بايد در پيگيري مساله رفع حصر كوتاهي نكرديم. ما در مسائلي مانند موضوعات اقتصادي و... بايد وارد عمل مي‌شديم و طي يك بيانيه رسمي اعلام نظر مي‌كرديم تا مردم در جريان مواضع ما قرار بگيرند اما اين امر صورت نگرفت. لذا اين موضوع را ‌كه گاهي مي‌توانستيم تصميم‌هاي بهتري بگيريم و موثر‌تر باشيم را مي‌پذيرم اما در مورد پيگيري‌هاي رفع حصر معتقدم فراكسيون همه تلاش خود را انجام داد و آن را نتيجه كم‌كاري فراكسيون نمي‌دانم. اين موضوع را هم لازم است بار ديگر تاكيد كنم كه فراكسيون جلسات پربار و مباحث درون فراكسيوني خوبي داشت اما ايراد آنجا بود كه اين مباحث خروجي نداشت كه البته شايد در اين زمينه هم ملاحظاتي وجود داشت كه رييس فراكسيون صلاح نمي‌دانستند مطرح شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون