• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

وزير امور خارجه: ما برجام را غيرقابل مذاكره مجدد مي‌دانيم

«خوب و سازنده» كليدواژه‌هاي ديپلماتيك محمدجواد ظريف پس از رايزني‌هايي است كه نمي‌خواهد يا به مصلحت نمي‌داند جزييات بيشتري از آنها را بيان كند. اين‌بار نيز وزير خارجه كشورمان پس از ديدار با رييس‌جمهور فرانسه در پاريس و گفت و گو با رسانه‌هاي فرانس24، يورونيوز و خبرگزاري فرانسه در جمع خبرنگاران ايراني گفت‌وگوهاي خود با سكاندار اليزه را خوب و سازنده خواند. ظريف در پاسخ به سوال خبرنگاران ايراني تاييد كرد كه در رايزني‌هاي روز جمعه در اليزه، پيشنهادهاي دو طرف ايراني و فرانسوي براي عبور از مشكلات پيش آمده درباره برجام بر روي ميز قرار داشته است. وي در اين باره گفت: «گفت‌وگوهاي خوب و سازنده‌اي بود، البته به اين بستگي دارد كه چگونه اتحاديه اروپا بتواند به تعهداتي كه در قالب برجام و همين‌طور تعهداتي كه بعد از برجام و خروج امريكا داده، عمل كند. البته اجلاس گروه 7 هم هست و فرصتي براي آقاي ماكرون وجود دارد كه با ساير اعضاي اروپايي 1+4 و اگر بخواهند با ساير اعضاي گروه 7 صحبت كنند».

در حالي كه در 72 ساعت اخير برخي منابع از پيشنهاد فرانسه براي مذاكره درباره تاريخ انقضاها در برجام سخن گفته بودند، وزير خارجه ايران اين مساله را رد كرده و گفت: «ما گفت‌وگوها را ادامه مي‌دهيم و تماس‌هاي ماكرون نيز با آقاي روحاني ادامه خواهد داشت. ديدگاه‌هاي ما كاملا مشخص است. ما برجام را غيرقابل مذاكره مجدد مي‌دانيم اما درباره اجراي برجام همان‌طور كه هميشه در كميسيون مشترك گفت‌وگو مي‌كرديم كماكان آمادگي داريم در سطوح مختلف مذاكره كنيم».

به گزارش خبرگزاري فارس، وي افزود: «بحث ديگري كه مطرح است بحث آزادي كشتيراني است و ايران در اين موضوع كاملا شفاف گفته كه آزادي كشتيراني بايد براي همه باشد. ايران به عنوان كشوري كه سواحل طولاني با خليج فارس و درياي عمان دارد بخش شمالي تنگه هرمز را در اختيار دارد، مطمئن‌ترين نيرو براي ايجاد امنيت در خليج فارس و تنگه هرمز است و همواره به تامين آزادي كشتيراني در اين منطقه علاقه‌مند بوده. البته ضرورت دارد كه آزادي براي كشتي‌هاي ايراني هم كه حامل كالا و نفت از ايران و براي ايران هستند، فراهم شود».وي درباره پيشنهادات فرانسه براي كاهش تنش‌ها بين ايران و امريكا و توافق هسته‌اي افزود: «پيشنهادهايي كه دارند درباره نحوه انجام تعهداتي است كه اروپا براي اجرايي شدن برجام داشته، يعني رسيدن منافع اقتصادي برجام به مردم ايران. زماني كه اين گفت‌وگوها به نتيجه برسد جزييات آن اعلام مي‌شود».

رييس دستگاه ديپلماسي ايران، در پاسخ به سوالي درباره منوط شدن كمك‌هاي مالي فرانسه به آغاز گفت‌وگوهاي منطقه‌اي و توقف كاهش تعهدات از سوي ايران تاكيد كرد: «بحثي كه ما داريم بحث كمك نيست. كشورهاي اروپايي تعهداتي را در قالب برجام دارند كه بايد انجام دهند. ايران همواره اعلام كرده كه وقتي ما در چارچوب بند ۳۶ برجام شروع به كاهش تعهدات كرديم، اعلام كرديم در صورتي كه طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد، اقدامات ما بازگشت‌پذير است. اين موضعي است كه ما كماكان داريم و درباره‌اش بحث مي‌كنيم».

ظريف در ادامه پاسخش توضيح داد: «امنيت خليج فارس براي ما موضوع مهمي است. پيشنهاداتي را درباره امنيت خليج فارس ارايه كرديم، پيشنهاداتي كه ۵ سال پيش ارايه كرديم و همسايگان‌مان را دعوت كرديم كه آن موضوعات را دنبال كنند. در بحث آزادي كشتيراني همانطور كه قبلا گفتم همواره آماده هستيم به عنوان عضو موثر جامعه بين‌المللي، در قبال آزادي براي كشتيراني ما هم براي آزادي كشتيراني همكاري كنيم. به خاطر اينكه حقوق بين‌الملل در واقع براي اين است كه همه نسبت به آينده بتوانند با اطمينان اقدام كنند».

محمدجواد ظريف در گفت‌وگو با يورونيوز كه بخش‌هاي كوتاهي از آن تا شامگاه جمعه منتشر شد درباره برجام گفت: «امريكا يكي از طرف‌هاي توافق هسته‌اي بود و در مورد آن مذاكره كرده بود. اين يك توافق اختياري نبود بلكه توافقي بود كه به تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد رسيده بود. برجام يك‌شبه به سرانجام نرسيده بود و در مورد هر لغت آن بحث زيادي صورت گرفته بود.»

ظريف با اشاره به گفت‌وگوهايش در اليزه به خبرنگار يورونيوز گفت: «با رييس‌جمهور ماكرون در مورد راه بازگشت امريكا به برجام يا اجراي تعهدات اتحاديه اروپا و جامعه جهاني در قبال برجام گفت‌وگو كرديم.اگر اتحاديه اروپا همراه با امريكا يا بدون امريكا تصميم بگيرند كه تعهدات خود در برجام را اجرا كنند ما مي‌توانيم در عرض چند ساعت به اجراي كامل برجام بازگرديم.»

وزير خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه هم تاييد كرده بود كه پيشنهادهاي فرانسه به ايران براي حفظ برجام در مسير صحيحي قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون