• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

توسعه‌طلبي نظامي رژيم اشغالگر دامن بغداد را هم گرفت

پرنده‌هاي مشكوك در عراق

شهاب شهسواري

 

 

چهار - پنج انفجار مشكوك در انبارهاي سلاح و مهمات عراق، سرنگوني يك پرنده ناشناس، اظهارات تهديدآميز نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و جلسه كم‌سابقه نخست‌وزير عراق با فرماندهان حشدالشعبي، نشان از تحولي امنيتي در شرايط عراق دارد. دو سال بعد از شكست داعش در خاك عراق، حالا نگراني از حملات گاه و بي‌گاه رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به يكي از دغدغه‌هاي بغداد تبديل شده است. در طول سه ماه گذشته دست‌كم 3 حمله هوايي به انبار مهمات پايگاه‌هاي حشدالشعبي در استان صلاح‌الدين عراق و يك حمله به يك پايگاه پليس فدرال عراق در نزديكي بغداد انجام شده است كه همچنان عوامل آن ناشناخته مانده است. تازه‌ترين حملات اينچنيني، دوشنبه هفته پيش در پايگاه هوايي البلد، در استان صلاح‌الدين عراق اتفاق افتاده است. پايگاه هوايي ارتش عراق كه تا سال 2011 در اختيار نيروهاي امريكايي قرار داشت. روز پنجشنبه حشدالشعبي در بيانيه‌اي اعلام كرد در واكنش به پرواز پرنده‌هاي متجاوز خارجي در آسمان اين كشور، يك پهپاد شناسايي را بر فراز يكي از پايگاه‌هاي نظامي‌اش در نزديكي بغداد سرنگون كرده است. بعدا مشخص شد كه اين پهپاد، يك پهپاد امريكايي بوده است. اين حملات از زماني آغاز شد كه عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق رسما فرآيند ادغام حشدالشعبي در نيروهاي نظامي عراق را آغاز كرد. انجام اين حملات با واكنش‌هاي متفاوتي در عراق مواجه شده است؛ در حالي كه نخست‌وزير عراق پنجشنبه شب با فرماندهان حشدالشعبي جلسه‌اي برگزار كرد. نخست‌وزير عراق هنوز واكنش مشخصي در مقابل اين حوادث نشان نداده است، اما مقام‌هاي ديگر عراق واكنش‌هايي از جمله براي حملات تلافي‌جويانه، اخراج نيروهاي امريكايي و همچنين هدف قرار دادن تمامي پرنده‌هاي خارجي بدون مجوز را مطرح كرده‌اند.عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق، عصر جمعه در نشست شوراي امنيت ملي عراق تاكيد كرد كه دولت عراق مسوول دفاع از تمامي نهادهاي نظامي از جمله حشد الشعبي است. به گزارش فارس به نقل از سومريه، شوراي امنيت ملي در اين جلسه بر اجراي دستور عبدالمهدي براي لغو تمامي مجوزهاي پرواز در آسمان عراق تاكيد كرد. طبق دستور عبدالمهدي كه پيش از اين صادر شده بود، از اين پس تمامي مجوزهاي پرواز بر آسمان عراق بايد با اجازه شخص وي صادر شود.

 

جنگنده يا پهپاد؟

بعد از سوريه و لبنان، كه هر يك بخشي از خاك و حاكميت ملي خود را در اشغالگري توسعه‌طلبانه رژيم حاكم بر سرزمين‌هاي فلسطيني در خطر مي‌بينند، حالا نوبت به عراق رسيده است تا با تجاوزگري‌هاي مستمر اين رژيم جنگ‌طلب رودر رو شود. مقام‌هاي تل‌آويو، به صورت تلويحي نقش خود را در حملات نظامي به خاك عراق پذيرفته‌اند و با ادعاهايي فرافكنانه، اين عمليات تجاوزكارانه را مرتبط با حضور ايران در منطقه عنوان مي‌كنند. مقام‌هاي تل‌آويو با وجود تاييد برخي از عمليات‌هاي اينچنيني در خاك سوريه، هنوز رسما مسووليت حمله به خاك عراق را نپذيرفته‌اند. اما گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي از وجود «پرنده‌هاي ناشناس» در آسمان عراق كه با استفاده از «پايگاه‌هاي امريكايي در خاك سوريه» پايگاه‌هاي نيروهاي حشدالشعبي در استان صلاح‌الدين را هدف قرار داده‌اند، خبر مي‌دهد. يك ماه و نيم پيش، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين با انتشار يك پيام توييتري تهديد كرده ‌بود كه «جنگنده‌هاي مدرن اف - 35» به او اجازه تعرض به هر كشوري در منطقه خاورميانه را مي‌دهند. در رسانه‌هاي عراقي در هفته‌هاي گذشته، اشاره‌هايي به احتمال استفاده از جنگنده‌هاي رادارگريز اف - 35 در حملات اخير به خاك عراق مطرح شده است؛ هر چند هنوز برآورد دقيقي از تجهيزات مورد استفاده در اين حمله وجود ندارد. ادعاهاي مختلفي از سوي مقام‌هاي عراقي در مورد نقض پهپادها يا جنگنده‌هاي خارجي در اين حملات مطرح شده است. فالح فياض، رييس حشدالشعبي در اظهاراتي ضمن تكذيب ادعاي معاونش، ابومهدي مهندس در مورد استفاده از «چهار پهپاد امريكايي» در حمله به تاسيسات حشدالشعبي تاكيد كرده است كه برآيند تحقيقات نشان مي‌دهد كه حملات «توسط يك عامل خارجي» برنامه‌ريزي شده است. جمال جعفر الابراهيم، معاون ديگر حشدالشعبي «پرنده‌هاي اسراييلي و امريكايي» را عامل «چندين حمله به پايگاه‌هاي حشدالشعبي» توصيف كرده است.

 

اخراج نيروهاي امريكايي

در پي انفجارهاي اخير در عراق، بار ديگر موضوع استقرار نظاميان امريكايي در خاك اين كشور به يكي از اصلي‌ترين موضوع‌هاي مورد بحث در عرصه سياسي عراق تبديل شده است. عصر روز جمعه، آيت‌الله كاظم حائري - يكي از مراجع شيعيان عراق - با صدور بيانيه‌اي استمرار حضور همه نيروهاي نظامي امريكايي با هر هدفي از جمله «مبارزه با تروريسم، مستشاري يا آموزش» را حرام اعلام كرد. روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي كه روز جمعه منتشر كرده است ضمن اشاره به اظهارات دو مقام ديپلماتيك امريكايي در تاييد اقدام رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در حمله به عراق تاكيد كرده است كه ادامه چنين عملياتي مي‌تواند سرنوشت حضور نيروهاي امريكايي در خاك عراق را كاملا به خطر بيندازد. يك مقام ارشد امريكايي در گفت‌وگو با نيويورك تايمز گفته است كه «اسراييل در اين اقدامات به ‌شدت محدوديت‌ها را زير پاگذاشته است و چنين اقداماتي ممكن است امريكا را مجبور به خروج كامل نيروهاي نظامي از عراق كند.»

همزمان با گمانه‌زني‌ها در مورد تعرض رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به خاك عراق، مقام‌هاي عراقي به ‌شدت در مورد احتمال همكاري دولت امريكا با اين رژيم هشدار داده‌اند. ابومهدي مهندس، معاون سازمان بسيج مردمي عراق (حشد الشعبي) در بيانيه‌اي مدعي شده است كه ارتش ايالات متحده امريكا مستقيما با در اختيار گذاشتن چهار پهپاد در اختيار تل‌آويو اين عمليات را تسهيل كرده است. مهندس تاكيد كرد كه امريكايي‌ها «تعقيب نيروهاي داعش در عراق را كاملا رها كرده‌اند و به جاسوسي و شناسايي پايگاه‌هاي حشدالشعبي مشغولند.» ساعاتي بعد از اين بيانيه، حشدالشعبي با صدور بيانيه‌اي خبر از سرنگون شدن «يك پرنده ناشناس» بر فراز يكي از پايگاه‌هاي بسيج مردمي در نزديكي بغداد خبر داد؛ پرنده‌اي كه بعدا مشخص شد يك پهپاد شناسايي متعلق به دولت امريكا بوده است. عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق از ابتداي حملات به پايگاه‌هاي حشدالشعبي با صدور فرماني خواهان جلوگيري از پرواز بدون هماهنگي پرنده‌هاي نظامي و شناسايي خارجي در خاك عراق شده‌ بود. اين فرمان كه به نظر مي‌رسد مستقيما خطاب به نيروهاي امريكايي مستقر در خاك عراق صادر شده‌ بود، تاكيد مي‌كرد كه هر پرنده نظامي براي پرواز در آسمان عراق نيازمند كسب مجوز از فرماندهي كل قواي عراق يا نماينده‌اي است كه او معرفي مي‌كند.

 

دكترين بگين

با فرض اينكه گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي در مورد حملات پنهاني رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به خاك عراق صحت داشته ‌باشد، نه مي‌توان گفت كه اولين نمونه از اين اقدامات تجاوزكارانه به خاك عراق از سوي تل‌آويو برنامه‌ريزي شده است و نه مي‌توان عراق را تنها سرزمين عربي دانست كه قرباني تعرضات غيرقانوني نظامي رژيم اشغالگر فلسطين مي‌شود. رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، همزمان با آغاز جنگ تحميلي صدام‌ حسين عليه ايران، نيروگاه اتمي اوسيراك در عراق را هدف يك حمله هوايي قرار داد. حمله‌اي كه باعث شد بعد از عمليات شمشير سوزان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اين نيروگاه اتمي آماده به بهره‌برداري عراق براي هميشه از رده خارج شود. اين اقدام در دوران نخست‌وزيري مناخيم بگين، نخست‌وزير اسبق رژيم اشغالگر انجام شد و از آن پس مداخلات اينچنيني نظامي در تل‌آويو با عنوان «دكترين بگين» نامگذاري شدند. به نوشته پايگاه خبري امريكايي المانيتور، منابع امنيتي غربي معتقدند كه تصور تل‌آويو از موفق بودن و بدون واكنش ماندن عملياتش در سوريه باعث شده است تا متقاعد شود چنين عملياتي در عراق نيز امكان‌پذير است.

درست همزمان با گمانه‌زني‌ها در مورد هدف قرار دادن پايگاه‌هاي نظامي نيروهاي امنيتي عراق، نماينده لبنان در سازمان ملل متحد، امل مدللي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد اقدام‌هاي اخير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در نقض تماميت ارضي و حريم هوايي لبنان را محكوم كرد. به گفته خانم مدللي فقط در طول يك ماه گذشته، جت‌هاي جنگنده ارتش اسراييل دست‌كم 9 بار حريم هوايي لبنان را نقض كرده‌اند. در ادامه نام يك كشور عربي ديگر به ميان مي‌آيد؛ سوريه كه در چهار سال گذشته به صورت پيوسته هدف حملات هوايي ارتش رژيم اشغالگر به خاك خود بوده است. تل‌آويو با بهانه آنچه «مبارزه با استقرار نيروهاي ايراني» در سوريه مي‌خواند، به شكل پيوسته اهداف نظامي سوريه را هدف حملات خود قرار داده است. حالا به نظر مي‌رسد كه عراق تازه‌ترين هدف تجاوزكاري‌هاي گاه و بي‌گاه اين رژيم اشغالگر در سرزمين‌هاي عربي باشد.

 

«كشتار ايرانيان»

اظهارنظرهاي مقام‌هاي رژيم اشغالگر - هر چند مستقيما حاضر به پذيرش مسووليت تجاوزگري‌هاي منطقه‌اي خود نيستند - اما به نظر مي‌رسد رهبران رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به ‌شدت از نحوه پوشش گزارش‌هاي خبري كه در مورد عمليات تجاوزكارانه‌شان در كشورهاي عربي منتشر مي‌شود، راضي هستند. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در سفري كه به اوكراين رفته ‌بود در واكنش به سوالي در مورد نقش اسراييل در انفجارهاي عراق ضمن طفره رفتن از پاسخ دقيق تاكيد كرد: «ايران هيچ امنيتي ندارد، هيچ جا؛ ما عليه آنها اقدام خواهيم كرد و هم‌اكنون هم در حال اقدام هستيم، هر زمان و هر جا كه لازم باشد.» اين اظهارنظر نشان مي‌دهد كه حملات فرامرزي اخير اين رژيم با بهانه حمله به ايراني‌ها انجام شده است. وزير همكاري‌هاي منطقه‌اي كابينه نتانياهو بعد از اولين حمله در عراق به شكل واضح‌تري اهداف اين حملات را توصيف كرده است. او در گفت‌وگويي با راديوي عبري زبان KAN گفته است: «دو سال است ما تنها كشوري در جهان هستيم كه ايرانيان را مي‌كشيم. ما ايرانيان را صدها بار در سوريه هدف قرار داده‌ايم، اما فقط گاهي اوقات مسووليت آن را پذيرفته‌ايم، چرا كه احساس مي‌كنيم تا حدي علني شدن اين اقدامات در مطبوعات خارجي اهميت دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون