• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

يونان و ماجراي نفتكش‌ايراني

اين يك مساله سياسي است و آنچه ما مي‌دانيم اين است كه اين كشتي در حال حركت به سوي بنادر يونان نيست». يانيس پلاكيوتاكيس وزير حمل و نقل يونان نيز در گفت‌وگو با سايت «اسكاي» اعلام كرد كه آتن تاكنون براي پهلوگرفتن نفتكش ايراني در اين بندر درخواست رسمي دريافت نكرده است. وزراي امور خارجه و حمل و نقل يونان اين مساله را به دقت زير نظر دارند. نيكوس اسپانوس درياسالار يوناني نيز در مورد احتمال لنگر انداختن يك نفتكش ايراني در يك بندر يونان اعلام داشت تصميم‌گيري در اين زمينه برعهده «بخش ديپلماتيك» وزارت امور خارجه است و در زمينه حمل و نقل، مسووليت با اين وزارتخانه است. از نظر فني غيرممكن است كه چنين كشتي بزرگي در بندر كالاماتا لنگر بيندازد.

همانطور كه انتظار مي‌رفت مواضع وزارت‌خارجه يونان با انتقاد حزب چپگراي KKE يونان رو به رو شد. اين حزب كه در گذشته مواضع مترقيانه‌اي در رابطه با ايران و رويدادهاي خاورميانه اتخاذ كرده با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد هشدارها و اخطارهاي امريكا به يونان و ديگر كشورها در مورد حركت نفتكش ايراني كه از جبل‌الطارق به سوي مديترانه در حال حركت است، را دخالت امريكا در امور داخلي كشورها و آن را غيرقابل قبول دانست.اين حزب از دولت يونان خواسته است از مشاركت در اقدامات جنگ‌طلبانه و مداخله‌جويانه نظام سرمايه‌داري امريكا عليه ايران جدا خودداري كند؛ زيرا امريكا با نواختن طبل جنگ در خاورميانه و عليه ايران، درصدد تامين منافع سلطه‌جويانه و امپرياليستي خود است. دولت يونان موظف است بر اساس قوانين بين‌المللي كشتيراني آزاد به اين نفتكش اجازه پهلو گرفتن را بدهد و از همراهي با خواسته‌هاي نامعقول و غيرقانوني امريكا خودداري كند، چرا كه اين نفتكش براساس قوانين بين‌المللي كشتيراني مي‌تواند در هر بندري و در هر كشوري كه در مسيرش قرار دارد، پهلو بگيرد و خدمات لازم را دريافت كند. دولت يونان نبايد با ائتلاف امريكايي در خليج فارس همراهي كند چراكه اين ائتلاف غيرقانوني و عليه ملت‌هاي منطقه است.

شماري از رسانه‌هاي وابسته به دولت يونان نيز با انتشار اخبار رسانه‌هاي امريكايي مدعي شدند اين نفتكش نفت سوريه را حمل مي‌كند و تحريم‌هاي اتحاديه اروپا را نقض كرده است. شماري از رسانه‌هاي اروپايي نيز با تيترهايي همچون «يونان علاقه‌اي به عصبانيت امريكايي‌ها ندارد» و «فشارهاي پيشگيرانه واشنگتن و هشدارهاي سفارت امريكا در آتن» به انعكاس مواضع يونان پرداختند.

بي‌شك مواضع دولت محافظه كار يونان در زمينه حضور احتمالي نفتكش ايران در بنادر و آب‌هاي يونان «آزموني» جديد براي دولت محافظه‌كار اين كشور است چرا كه يونان داراي منافع و همكاري خوبي با امريكاست و از سوي ديگر ايران دوست ديرينه اين كشور است و تعداد زيادي از كشتي‌هاي يونان در مسير خليج فارس به طور روزانه در حال تردد هستند. يونان كه يكي از مشتريان عمده نفت ايران در اروپا بوده است آخرين كشور اروپايي است كه نفت از ايران خريده است. آتن در اكتبر سال گذشته و پيش از تحريم نفت ايران روزانه 35 هزار بشكه نفت از ايران وارد مي‌كرد و از آن پس، نفتي از ايران
نخريده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون