• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

جادوي كوه*

محسن آزموده

نگارنده كوهنورد حرفه‎اي نيست، اي بسا نزد اهل بخيه كوهنورد هم محسوب نشود، يك طبيعت‎گرد «آماتور» كه از روزگار جواني تا هم‎اكنون هر از گاهي به لطف دوستان از برخي فرصت‎ها استفاده كرده و با حمايت و هدايت آنها به دل كوه و جنگل زده تا لختي از شهر و شلوغي‎اش فاصله بگيرد و خودش را در سادگي عميقا پيچيده طبيعت بكر و دست‎نخورده نه فراموش كه بازيابد. در اين ميان گاهي هم به كمك رفقا از بلنداي كوهي بالا مي‎روم و از فراز آن، پايين‌دست و چشم‌اندازهايي وسيع‌‎تر را مي‎نگرم. معمولا هم با اين پرسش آشناياني كه علاقه‎اي به كوهنوردي و طبيعت‌گردي اينچنيني ندارند، مواجه مي‎شوم كه «فلسفه كوهنوردي چيست؟ اين ‎همه بالا مي‎ري كه باز بياي پايين؟ خب الان پاييني ديگه!» انگار اين پرسشگران عزيز، ماهيت سيسيفوس‎وار زندگي بشري را فراموش كرده‎اند و در نظر نمي‎گيرند كه اصولا بيشتر ما انسان‎ها، به خصوص در متن زندگي روزمره، در حال تكراري مشابه هستيم، هر روز محكوم به آنكه سنگي را كه بر پشت داريم تا نزديكي قله ببريم و در نهايت روز، شاهد فرو غلتيدن آن به حضيض دره باشيم و باز فردا روز از نو و روزي از نو. گيرم كوهنوردان آگاهانه و ارادي به چنين سرنوشت محتومي تن در مي‎دهند.

اما كوه‎پيمايي فراتر از اين، نوعي خلوت‎گزيني با خود، فرصتي براي تامل و تفكر در سكوت، قدم زدن صبورانه و آهسته در «ارتفاع فروتني» و كم‎ كردن فاصله با آسمان نيز است. انگار كوه با عظمت و هيبت پرشكوهش نقطه تلاقي زمين و آسمان است و كوه‎پيما، با رفتن به يكي از بام‌هاي زمين، نه فقط همه سازه‎هاي پرنخوت ساخت بشر را زير پا مي‎گذارد بلكه به جلال و جبروت آسمان نيز بيشتر پي‎برد و به تعبير ايمانوئل كانت، عظمت و شكوه كوه، به منزله «امر والا» (sublime) او را مبهوت و حيران مي‎كند. بي‎دليل نيست كه امر مقدس بر بسياري از پيامبران از موسي (ع) گرفته تا محمد(ص) در كوه جلوه‎گر شده است يا بي‎علت نيست كه ابراهيم(ع) پدر اديان سامي، فرزند يك سنگ‎تراش بود و در ادياني كه او بنا گذاشت، به‌طور كلي سنگ و صخره جايگاهي بلندمرتبه دارد، كافي است ديوار ندبه يهوديان بر كوه موريا، يا مسجد قبه‎الصخره (صخره مقدس) و حجره‎الاسود مسلمانان را به خاطر بياوريم. لابد شما هم ديده‎ايد بر فراز بسياري از كوه‌ها و تپه‌‎ها آرامگاه يكي از دوستان خدا را يا پرستشگاه‎‌هايي مقدس براي پيروان اديان متفاوت.

در عالم فكر و فلسفه نيز كوه و كوهنوردي همراهند با تفكر و رازآلودگي. زرتشت نيچه، از كوهستان‎هاي سرد به ميان آدميان فرود آمد، اين «فيلسوف كوهستان»، زمان‎هاي زيادي را صرف گذراندن در كوه‎هاي جنوب فرانسه و سوييس مي‎كرد، عاشق پياده‎روي در دامنه‌هاي آلپ بود، برخي فلاسفه گذر از درد و رنج و رسيدن به كمال و رضايت (آري‎گويي) او را به كوهنوردي تشبيه كرده‎اند. خودش شيفته عقاب، پرنده تنهاي كوهساران و مار، خزنده باهوش دامنه‎هاي بلند بود مارتين هايدگر، ديگر فيلسوف معاصر، كوهنوردي حرفه‎اي بود و به بسياري از انديشه‎هايش در پياده‌روي‎هاي طولاني در جنگل‎هاي سياه آلمان دست يافت و آنها را در كلبه كوهستاني‌اش در تودنائبرگ به رشته تحرير درآورد. كوهنوردي و جنگل‎پيمايي و روز و شب را سر كردن در دل طبيعت، همچنين به چالش كشيدن خويشتن خويش است، خودآزمايي در برابر امر نامنتظر و رخداد. انسان دور از شهر و خانه و رفاه مالوف و مانوسش، نه فقط با دشواري‎هاي جهان بيروني كه با ظرفيت‎هاي وجودي خودش در مواجهه با هستي آشنا مي‎شود، در رويارويي با يك واقعه نابهنگام، وقتي كه راه را گم مي‎كني، زماني كه آب و خوراكت تمام شده و نمي‎داني قرار است به آبادي برسي يا نه، هنگامي كه متوجه مي‎شوي تو آب داري و همسفرت ندارد، يا وقتي قرار است جايي اتراق كنيد و شتاب همسفران در پيدا كردن بهترين جا را مي‎بيني، يا آن لحظه كه پس از ساعت‎ها گشت و گذار به يك گوسفندسرا مي‎رسي و چوپان مهربان همه مايملكش را، يعني نان و ماست و چاي دودي‎اش را از تو دريغ نمي‌كند و تازه آن زمان درمي‌يابي كه در اين فاصله خيلي دور از شهر نيز باز مناسبات نابرابر انساني بازتوليد مي‌شود، وقتي يكي برند كوله‎اش را به رخ مي‌كشاند و ديگري از مارك كفشش مي‎گويد و... يا زماني كه در شيبي تند و تيز، ديگر نا و توان نداري و آفتاب داغ، تمام لباس‎هايت را خيس عرق كرده و به زمين و زمان ناسزا مي‎‌گويي و در نهايت لحظه شكوهمند رسيدن به فراز قله يا خط‎الراس، تجربه‎اي كه هيچ كلامي نمي‎تواند آن را توصيف كند. نيچه مي‎گفت: «آن كه بر فراز بلندترين قله‎ها ايستاده، به همه تراژدي‎هاي واقعي يا خيالين، مي‎خندد».

* عنوان اقتباسي است از عنوان رمان «كوه جادو» شاهكار سترگ توماس مان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون