• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4452 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ شهريور

زمان پاسخگويي فرارسيد

آذر منصوري

سال آخر فعاليت مجلس دهم است و نمايندگان پارلمان ايران صرف‌نظر از اينكه براي دوره بعد هم قصد كانديدا شدن دارند يا خير، بايد پاسخگوي عملكرد چهارساله خود به موكليني باشند كه با راي آنها به نهاد قانونگذاري كشور راه پيدا كرده‌اند.اصلاح‌طلبان در اين انتخابات با فهرستي كه برآيند ائتلاف بين آنها بود مردم را به مشاركت در اين انتخابات و راي به اين فهرست‌ها دعوت كردند.با وجود رد صلاحيت بخشي از كانديداهاي اصلاح‌طلب آنها موفق شدند جمع قابل توجهي را راهي مجلس كنند ‌و به همين دليل هم نه‌تنها نمايندگان راه‌يافته، بلكه نهاد اجماع‌كننده اصلاح‌طلبان كه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان يا همان جبهه اصلاح‌طلبان ايران باشد نيز بايد در راستاي پاسخگويي نسبت به عملكرد نمايندگان موردحمايت خود برآيد.

با در نظر داشتن اين واقعيت كه حركت جبهه‌اي در انتخابات به هيچ عنوان كاركرد احزاب را نمي‌تواند داشته باشد، به همين دليل اين نظارت و پرسشگري و ‌پاسخگويي به هيچ عنوان در تراز پاسخگويي احزاب نيست.كارگروه پايش و ارزيابي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح‌طلبان ايران) نيز با اين هدف در اين دوره شكل گرفته تا حتي‌الامكان بتواند با پايش و ارزيابي عملكرد نمايندگان به مردم گزارش دهد. با اين رويكرد اين كارگروه به تدوين شيوه‌نامه‌ها مبادرت كرد تا از يك‌سو مجموعه عملكرد نمايندگان را پايش و ارزيابي كند و از سوي ديگر بتواند بعد از 4 سال گزارش دقيق و روشني از آنها به افكار عمومي ارايه دهد.در اين شيوه‌نامه از تعداد نطق‌هايي كه نمايندگان در دفاع از مردم داشته‌اند تا سفرهاي خارجي و‌ دليل و دستاوردهاي اين سفرها، طرح‌هايي كه ارايه داده‌اند، لوايحي كه پيگير آن بوده‌اند، وجه فسادستيزي آنها، نوع مواجهه هر نماينده با افكار عمومي و... مورد سنجش قرار مي‌گيرد و به هريك از اين شاخص‌ها امتياز داده مي‌شود. اين سنجش نه‌تنها از طريق خود اظهاري و ديگر اظهاري بلكه از طريق نظرخواهي از احزاب اصلاح‌طلب و افكار عمومي به طريقي انجام خواهد شد.

از طرف ديگر اين امتيازدهي به ما كمك مي‌كند تا در مورد كانديدا شدن يا نشدن و در ليست قرارگرفتن آنها نيز با معيارهاي مشخص و به مراتب دمكراتيك‌تر از دوره‌هاي قبل تصميم‌گيري كنيم. البته مي‌دانيم كه انجام اين پايش و ارزيابي كار دشواري خواهد بود. اما اين تنها راهي است كه قضاوت ما را در رابطه با عملكرد نمايندگان ليست اميد دقيق‌تر و ‌منصفانه‌تر مي‌كند.

عضو هيات رييسه جبهه اصلاح‌طلبان ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون