• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4452 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ شهريور

در خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته گذشت

انتقاد از روحاني بابت «برجام لعنتي» «حاشيه‌سازي»، توجه به حجاب و تذكر لساني

هفته‌اي كه گذشت موضوع مذاكره با امريكا و حرف و حديث‌هاي آن، نقل هر محفلي شده بود. سخنراني حسن روحاني هم موجب شد تا اين بحث بار ديگر حسابي داغ شود. گفت و شنود‌ها در اين رابطه به تريبون‌هاي نماز جمعه هم كشيده شد. حجت‌الاسلام خاتمي خطيب نماز جمعه گفت: «در هفته گذشته سوژه‌اي كه تب و تاب داشت مساله مذاكره با امريكا بود كه مقام معظم رهبري قاطعانه گفتند هيچ مذاكره‌اي با امريكا صورت نخواهد گرفت؛ چه در متن چه در حاشيه ‌سازمان ملل و خوشبختانه همه مسوولان يكصدا اين مطلب را گفتند.»

او ادامه داد: «مذاكره با عهدشكنان نابخردي است همان كه رييس‌جمهور گفت ديوانگي است. در شرايط مساوي مذاكره معنا دارد نه در شرايط نامساوي؛ نام اين سلطه است. سلطه را 40 سال است كه مردم نپذيرفتند. مذاكره تحت فشار مذاكره نيست و تسليم است و ملت عاشورايي ملت هيهات منا الذله است.» خاتمي با كنايه‌اي به صحبت‌هاي حسن روحاني درباره مذاكره گفت: «مسوولان طوري حرف بزنند كه دشمن سوژه نگيرد. شما كه نمي‌خواهيد مذاكره كنيد؛ چرا طوري حرف مي‌زنيد كه او سوژه بگيرد. امريكايي‌ها به‌ويژه ترامپ نياز به مذاكره دارد. انتخابات است و او مي‌خواهد قهرمانانه بگويد ايران را پاي مذاكره نشاندم. حضرت آقا فرمود مذاكره تلفني چند ثانيه‌اي كه بين آقاي روحاني و اوباما شد، آنها جشن گرفتند، ما نيازي به مذاكره نداريم و آنها هستند كه نياز به مذاكره دارند. در شرايط كنوني و با اين روشي كه امريكا و ترامپ دارند، بايد اين آرزو را به گور ببرند.» حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد نيز در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه مشهد با انتقادي شديد از دولت و حسن روحاني درباره مساله مذاكره با امريكا، با اشاره به صحبت‌هاي حسن روحاني كه گفته بود «برخي در گوش‌شان پنبه است، مدام مي‌گويند از مذاكره با قدرت‌هاي بزرگ چه سودي برده‌ايم»، اظهار كرد: «بايد در پاسخ گفت كه اينها در گوش‌شان پنبه نيست، در سرشان عقل است كه مي‌گويند چه سودي برده‌ايم! مگر خود شما نگفتيد كسي كه با امريكا مذاكره كند، «ديوانه» است؟ ۱۵ دقيقه با اوباما مذاكره تلفني داشتيد، با وزير خارجه‌اش خيابان‌گردي كرديد، نتيجه‌اش جز اين برجام لعنتي چه شد؟» او ادامه داد: «هر دستاوردي براي برجام توهم مي‌كنيد، به هزينه‌اي كه كرديد، مي‌ارزيد؟ مقام معظم رهبري براي رفع تحريم‌ها با مذاكره موافقت كردند، چه دستاوردي در رفع تحريم‌ها داشتيد؟ براي توهم منافع ملي برويم، ديوانه بشويم؟ حاشيه‌سازي از اين بدتر؟

مردم فهم و شعور دارند، فشارهاي معيشتي و اقتصادي مردم را به جان آورده، شما وارد حاشيه مي‌شويد؛ به‌جاي حاشيه‌سازي مشكلات مردم را برطرف كنيد.» اينكه چطور بتوان اين سطح از اهانت به رييس‌جمهور و دستاورد مهم ديپلماسي دولت او كه با تاييد رهبر انقلاب، شوراي عالي امنيت ملي و مجلس اصولگراي نهم رسميت يافت، تحليل كرد، پرسشي است دشوار. پرسشي كه بعيد است به اين سادگي بتوان به پاسخش دست يافت!

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امام جمعه تبريز نيز با اشاره به صحبت‌هاي رييس‌جمهور فرانسه درباره احتمال ديدار روحاني و ترامپ در حاشيه اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: «اين روزها زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود كه در حاشيه بعضي ديدارها دوباره مذاكره شود كه رهبر انقلاب فرمودند هيچ مذاكره‌اي انجام نخواهد شد.»

 

مامور امر به معروف بايد كنار مردم باشد، نه مقابل‌شان

تقريبا هر هفته دو موضوع سياست خارجي و همين‌طور مساله حجاب جزو مباحثي است كه جايي در خطبه‌هاي نماز جمعه دارند. اين هفته هم قاعده همان بود و بعد از مباحثي كه درباره مساله مذاكره مطرح شد، نوبت به گفتن از امر به معروف و نهي از منكر و مساله مقابله با بدحجابي رسيد. امام جمعه تبريز در همين راستا گفت: «مامور امر به معروف و نهي از منكر بايد خود را در كنار مردم قرار دهد، نه اينكه در مقابل. در غير اين صورت تاثيري نخواهد داشت. بايد با نرم‌خويي و رفتار زيبا امر به معروف و نهي از منكر كنيم و با آرامش تذكر دهيم تا فرد قبول كند.» او گفت: «تذكر لساني كه توصيه رهبر انقلاب نيز هست، وظيفه همگاني است. بعداز تذكر به يك فرد، ديگر منتظر نتيجه‌اش نباشيم. عده‌اي متاسفانه درگير مي‌شوند. تذكر لساني وظيفه ما است و نتيجه‌اش برعهده حكومت است.» احمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد نيز كه همواره در هر صحبتي اشاره‌اي هم به حجاب دارد در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته مشهد نيز بار ديگر صحبت‌هاي گذشته‌‌اش را با چاشني انتقاد به دولت درباره برخورد با بدحجابي تكرار كرد. در ميان خطبه‌هاي ايرادشده در اين هفته صحبت‌هاي امام جمعه بندرعباس نيز قابل‌توجه بود. او به خريد و فروش سگ‌ اشاره كرده و گفته بود: «سگ در فقه اسلامي نجس عيني است و پول خريد و فروش آن هم معامله و مال حرام محسوب مي‌شود. چنانچه بين خريدار و فروشنده سگ اختلافي به وجود بيايد و كار به شكايت بكشد، به دليل باطل و حرام بودن اصل معامله، محاكم قضايي به دعواي آنها رسيدگي نخواهند كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون