• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4452 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ شهريور

افشاگري « اكسيوس» درباره ترس تل‌آويو از ديدار ظريف و ترامپ

نتانياهو به طرح مكرون امان نداد

سارا معصومي

 

 

انزواي ايران، اجماع‌سازي عليه تهران در سطح فرامنطقه‌اي و منطقه‌اي، امنيتي‌سازي دوباره پرونده ايران چه با دستاويز فعاليت‌هاي منطقه‌اي چه با بزرگنمايي درباره آزمايش‌هاي موشكي و چه با تلاش براي بازگرداندن پرونده هسته‌اي اين كشور به صحن شوراي حكام با ادعا درباره انحراف در آن؛ اينها تنها بخشي از تلاش‌هاي رژيم اسراييل براي تضعيف جايگاه ايران در سطح منطقه‌اي و به ايران مشغول نگاه داشتن همه در روزهايي است كه شهرك‌سازي‌هاي اسراييل به‌طور فاحش و بي‌سابقه‌اي گسترش پيدا كرده و ايالات متحده امريكا با رياست‌جمهوري دونالد ترامپ، طرحي را با اسم معامله قرن به نفع اسراييل در سطح بين‌المللي دنبال مي‌كند.

تلاويو براي به ظن خود در كنج نگاه داشتن تهران برنامه‌هاي بسياري دارد كه برخي از آنها را به مدد رياست‌جمهوري دونالد ترامپ عملي كرده است. در دوره باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا پيش از آنكه برجام در جولاي سال 2015 متولد شود، بنيامين نتانياهو از هر ترفندي براي ممانعت از حصول اين توافق استفاده كرد. او جدا از لابي‌هاي پشت پرده به نخستين مقام اسراييلي تبديل شد كه در كنگره امريكا عليه تلاش دولت رسمي اين كشور براي حصول توافق هسته‌اي با ايران به ايراد سخنراني پرداخت. پس از برجام نيز او هر آنچه در چنته داشت براي تخريب آن به كار گرفت كه در نهايت رياست‌جمهوري دونالد ترامپ مانند هديه‌اي به او بود. دونالد ترامپ در ارديبهشت ماه سال گذشته با كناره‌گيري از توافق هسته‌اي در حقيقت بيشترين كمك را به بي بي در تلاويو كرد. اما تبديل شدن تركيب 1+5 به 1+4 آرزوي نتانياهو را محقق نكرد چرا كه در يك سال و اندي گذشته برخلاف پيش‌بيني‌هاي اسراييل، ايران در برجام ماند و 5 كشور باقيمانده ديگر نيز در اين حوزه از امريكاي ترامپ تبعيت نكردند. در اين مدت نخست‌وزير رژيم اسراييل سياست تفرقه‌افكني ميان كشورهاي منطقه را هم دنبال كرد و امروز ديگر كمتر كسي است كه از ملاقات‌هاي مخفيانه و پشت پرده نمايندگان كشورهاي عربي منطقه با مقام‌هاي اسراييلي خبر نداشته باشد. اگر سفر بي بي به مسقط رسانه‌اي مي‌شود اما رايزني‌هاي پشت پرده امارات و عربستان هم با درز اخبار محرمانه از چشم‌ها پنهان نمي‌ماند و به عنوان مثال اسراييل در نشست ورشو كه براي تبديل كردن ايران به تهديدي عليه امنيت بين‌المللي تشكيل مي‌شود دست دادن و خوش‌وبش مقام‌هايش با مقام‌هاي كشورهاي عربي مسلمان را به فخري براي خود و نشانه‌اي از ائتلاف‌سازي عليه تهران حتي در ميان كشورهاي مسلمان منطقه تبديل مي‌كند.

امروز تنها كابوس اسراييل، نوعي از آتش‌بس ميان واشنگتن و تهران است. در شرايطي كه تلاش‌هاي اسراييل براي امنيتي‌سازي دوباره پرونده ايران به نتيجه‌اي نرسيده است، تلاويو نگران روزي است كه خبر برسد گشايشي در پرونده تنش ميان ايران و امريكا رخ داده است. دو روحيه غيرقابل پيش‌بيني و تاجر مآب بودن دونالد ترامپ عملا نخست‌وزير رژيم اسراييل را نگران نزديكي ناگهاني به تهران كرده است.

در چند هفته گذشته ما شاهد افزايش تحركات نظامي در سطح منطقه‌اي از عراق تا سوريه و لبنان بوده‌ايم كه در همه آنها يك خط تخريبي واحد پيگيري شده است: حمله به تاسيسات يا پايگاه‌هايي كه متعلق به نيروهاي مورد حمايت ايران از حشد الشعبي در عراق تا حزب‌الله در لبنان بوده‌اند. هرچند كه امريكا دخالت در اين حملات را رد مي‌كند و اسراييل نيز سياست ابهام خود در اين باره را حفظ كرده اما تمام شواهد امر حاكي از آن است كه تلاويو با چراغ سبز واشنگتن تحركاتي را براي تحريك ايران در سطح منطقه‌اي آغاز كرده است. نتانياهو به روزهاي انتخابات نزديك‌تر مي‌شود و براي راي بيشتر به تهديدسازي در خارج از كشور نياز دارد اما همزمان نگراني ديگري هم در بي بي او را وادار به تلاش براي برهم زدن صحنه پرتنش ولي نسبتا مديريت شده بحران در منطقه غرب آسيا وادار كرده است؛ كابوس تلاش واشنگتن براي مذاكره با تهران.

ايران و امريكا پرتنش‌ترين روزهاي چند سال اخير را در روابط دوجانبه مسكوت و مسكون خود تجربه مي‌كنند. امريكا تحت عنوان سياست فشار حداكثري، جنگي اقتصادي و سياسي را عليه ايران كليد زده و تهران نيز با كاهش تعهدات برجامي به تعلل‌هاي 1+4 در اجراي به تعهدات برجامي‌شان واكنش نشان داده است. تلاويو در نقطه‌اي قرار دارد كه تلاش مي‌كند مانع از اقدام‌هاي 1+4 براي ارايه مشوق‌هاي اقتصادي به تهران براي حفظ آن در برجام شود تا ايران و كشورهاي باقيمانده در برجام با ورود تهران به فازهاي ديگر از كاهش تعهدات برجامي عملا سطح جديدي از تنش را تجربه كنند و شايد در بهترين سناريو در ذهن بي‌بي، قطعنامه‌هاي سازمان ملل نيز بازگردند.

برهمين اساس زماني كه هفته گذشته خبر رسيد محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان خود در قالب سفري از پيش تعيين نشده به بياريتز در فرانسه مي‌رود تا در حاشيه ديدارهاي سران گروه 7، رايزني‌هاي برجامي را با فرانسه، بريتانيا و آلمان ادامه دهد، زنگ‌هاي خطر در تلاويو به صدا درآمد. «اكسيوس» رسانه امريكايي كه در دو سال اخير افشاگري‌هاي بسياري درباره معادله‌ها و معامله‌هاي پشت پرده دولت ترامپ داشته در تازه‌ترين افشاگري‌اش از ترس نتانياهو از ديداري ميان امريكا و وزير خارجه ايران در حاشيه نشست گروه 7 خبر داده است.

براساس اين گزارش، زماني كه محمد جواد ظريف در راه براي رسيدن به بياريتز بود، بنيامين نتانياهو و تيم او تلاش كردند با يافتن دونالد ترامپ مطمئن شوند كه قرار نيست ديداري ميان رييس‌جمهور امريكا و وزير خارجه ايران صورت بگيرد. براساس اين گزارش، بي‌بي تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرد تا با گفت‌وگوي تلفني با ترامپ از اين امر مطمئن بشود اما رييس‌جمهور امريكا از اين جلسه به آن جلسه مي‌رفت؛ لذا يافتن او براي تماسي هرچند كوتاه كار ساده‌اي نبود. در شرايط فوق، كارمندان دفتر نخست‌وزيري رژيم اسراييل تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا با تماس با هر فردي كه در دفتر ترامپ مي‌شناسند، امكان مكالمه تلفني ميان دو مقام هرچند براي چند دقيقه را فراهم سازند. براساس اين گزارش بي بي به‌شدت نگران بود كه دونالد ترامپ كه عادت به كارهاي غيرعادي در سطح بين‌المللي دارد كه يكي از آنها ديدارهاي غيرمتعارف با رهبر كره شمالي است به تلاش‌هاي امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه براي ديداري ميان او و ظريف پاسخ مثبت بدهد. در مرحله بعد اسراييل نگران بود كه گفت‌وگوي ميان ظريف و ترامپ به موافقت رييس‌جمهور امريكا براي ديدار با همتاي ايراني‌اش منتهي شود كه نخستين تبعات اين ديدار براي اسراييل، كاهش سطح فشار بر تهران مي‌توانست باشد. دونالد ترامپ تاكنون بارها اعلام كرده كه حاضر به ديدار با مقام‌هاي ايراني بدون هيچ گونه پيش‌شرطي است اما دولت او اخيرا مقام معظم رهبري و وزير خارجه كشورمان را در ليست تحريم‌ها قرارداده است. تحليل اكسيوس اين است كه رييس‌جمهور فرانسه با دعوت از ظريف براي حضور در بياريتز ولو براي ديدار با وزير خارجه و رييس‌جمهور امريكا عملا دهن‌كجي به تندروهاي امريكايي است كه در كاخ سفيد در سمت راست و چپ ترامپ نشسته‌اند و دايما در گوش او زمزمه مي‌كنند كه فشار حداكثري بر ايران پاسخ داده است.

به گزارش «اعتماد»، خبر نگراني‌هاي نتانياهو از ديدار ظريف با رييس‌جمهور امريكا در بياريتز در حالي منتشر شده كه وزير خارجه ايران قريب به يك ماه قبل زماني كه در نيويورك بود با پيشنهاد ديدار با ترامپ در كاخ سفيد روبه رو شد اما به آن پاسخ منفي داد. به گزارش اكسيوس، تلاش‌هاي فوري نتانياهو براي تماس تلفني با ترامپ نشان مي‌دهد كه او تا چه اندازه نگران هرگونه ازسرگيري گفت‌وگو ميان ايران و امريكا بوده است. براي بي بي خروج امريكا از برجام، نوعي توفيق در حوزه سياست خارجي است و اين مساله را امتيازي براي امنيت اسراييل مي‌داند. بي بي تلاش مي‌كند در گوش امريكايي‌ها زمزمه كند كه هرگونه عادي‌سازي گفت‌وگو ميان تهران و واشنگتن به خشم متحدان امريكا در منطقه و تنش در منطقه غرب آسيا منتهي خواهد شد.

در حالي كه پس از ترك بياريتز از سوي وزير خارجه كشورمان، مكرون در نشست خبري با همتاي امريكايي افشا كرد تلاش مي‌كند در آينده‌اي نه چندان دور ديداري ميان روحاني و ترامپ با حضور خودش فراهم كند اما رسانه‌هاي اسراييلي به‌شدت نگران ديدار وزير خارجه ايران با ترامپ در بياريتز به عنوان ديدار مقدماتي بودند. با اين همه حسن روحاني مي‌گويد تا زماني كه تحريم‌هاي امريكا عليه ايران به پايان نرسد از مذاكره با امريكا خبري نخواهد بود.

اكسيوس در بخش‌هاي پاياني از اين گزارش مي‌نويسد: اگر دوربين را دورتر ببريم و نماي بزرگ‌تري را ببينيم متوجه مي‌شويم كه تلاش نتانياهو براي تخريب ايران در چه شرايطي انجام شده است. مرزهاي رژيم اسراييل با سوريه و لبنان هفته‌هاي پرتنشي را پشت سر مي‌گذارند. شنبه گذشته بود كه اسراييلي‌ها با ورود به حريم هوايي سوريه، تاسيساتي را هدف قرار دادند كه ادعا كردند متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود و ايران از آنجا براي حملات پهپادي عليه اسراييل برنامه‌ريزي مي‌كرده است. همزمان يكشنبه گذشته بود كه نقاطي از بيروت هم هدف حملات پهپادي قرار گرفت كه اسراييلي‌ها در قبال آن سكوت كرده‌اند اما ناگفته مشخص است كه چه كساني پشت اين حمله قرار داشتند. در چنين شرايطي اكسيوس گزارش مي‌دهد كه نتانياهو براي تماس تلفني با ترامپ همزمان با حضور ظريف در بياريتز تمام تلاش خود و تيمش را به كار گرفته بود و تماس‌هاي بي‌شماري از دفتر نخست‌وزيري او با اعضاي متفاوت از دولت ترامپ برقرار شده بود. دونالد ترامپ چند ساعت پس از خروج ظريف از بياريتز ادعا كرد كه نمي‌خواسته با ظريف ديدار كند چرا كه هنوز وقت آن فرا نرسيده بود اما مكرون ادعا مي‌كند تلاش كرده ميان ظريف و يكي از اعضاي كابينه ترامپ ديداري ترتيب بدهد كه موفق نشده است. مايك پمپئو وزير خارجه دولت ترامپ در بياريتز نبود اما استيو منوچين ، وزير خزانه‌داري، رييس‌جمهور را همراهي مي‌كرده است. گفته شده كه بي‌بي توانسته با پمپئو و مايك پنس، معاون رييس‌جمهور امريكا در اين باره صحبت كند.

اكسيوس در بخش‌هاي پاياني اين گزارش ادعا كرده كه براساس شنيده‌هاي اين منبع، دليلي براي نگراني بي‌بي وجود نداشته چرا كه دونالد ترامپ اصولا برنامه‌اي براي ديدار با وزير خارجه ايران نداشته است اما يك منبع ارشد اسراييلي در اين باره به اكسيوس گفته است كه هرچند ظريف و ترامپ در بياريتز ديدار نكردند اما ديدار ميان مقام امريكايي و ايراني قطعا انجام خواهد شد و فعلا بحث فرارسيدن زمان مناسب آن براي دو طرف مطرح است كه به گفته اين مقام اسراييلي احتمالا خيلي هم دور نخواهد بود. اسراييلي‌ها نگران هستند كه اين ديدار در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر رخ بدهد.

با وجود نگراني‌هاي اسراييل و تلاش‌هاي اين رژيم براي معكوس كردن مسير تنش‌زدايي نسبي از رابطه ايران و امريكا كه اين رژيم فكر مي‌كند در جريان است، تهران تاكيد دارد از مذاكره با دولت ترامپ در سايه تحريم‌ها و سياست فشار حداكثري خبري نخواهد بود.


نتانياهو به ماكرون :

وقت گفت‌وگو با ايران نيست

دفتر نخست‌وزيري رژيم صهيونيستي اعلام كرد «بنيامين نتانياهو» در گفت‌وگوي تلفني با «امانوئل ماكرون»، رييس‌جمهور فرانسه گفته كه اكنون وقت گفت‌وگو با ايران نيست. به گزارش فارس، طبق اين بيانيه، نتانياهو به ماكرون گفته است: «باتوجه به اينكه ستيزه‌جويي‌هاي ايران بيشتر و بيشتر مي‌شود الان زمان مناسبي براي گفت‌وگو با اين كشور نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون