• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4452 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ شهريور

تلاش اروپا براي حفظ گفت‌وگو با ايران

فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا بعد از نشست غيررسمي وزراي خارجه اتحاديه اروپا در «هلسينكي» در يك كنفرانس خبري درخصوص اجراي «اينستكس» گفت: «اولين معاملات اينستكس هنوز به اتمام نرسيده و زمان بسيار زيادي مي‌برد.»

به گزارش فارس، موگريني بار ديگر بر حفظ و اجراي كامل برجام تاكيد كرد و گفت: «موضع شفاف و قاطع اتحاديه اروپا بر حمايت از حفظ و اجراي توافق هسته‌اي ايران است و تمامي اقدامات ممكن را براي عدم اشاعه هسته‌اي به كار مي‌گيريم.» او در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره طرح «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه درخصوص برجام ادامه داد كه اتحاديه اروپا به تلاش براي حفظ برجام ادامه مي‌دهد و در همين راستا از هرگونه پيشرفت‌هايي فراتر از اين تلاش‌ها استقبال مي‌كند. موگريني توضيح داد: «نقش من به عنوان يكي از اعضاي اتحاديه اروپا، محافظت از اجراي كامل توافقات موجود است و هر چيز
قابل اعتماد ديگري مورد استقبال قرار مي‌گيرد و اتحاديه اروپا از آن حمايت مي‌كند.» او در بخش بعدي به منطقه خليج‌فارس و تنش‌ها در اين منطقه اشاره كرد و گفت: «پيام اصلي و مهم اتحاديه اروپا در اين خصوص، لزوم كاهش تنش‌ها و دوري از تنش‌ها و باز نگه داشتن كانال گفت‌وگوهاست. موضع ما بر پايه احترام به نظم و قوانين بين‌المللي و آزادي كشتيراني در تنگه هرمز است.» همچنين در حاشيه اين كنفرانس، هايكو ماس وزير خارجه آلمان نيز با اشاره به بحث ايران گفت: تلاش‌هاي ديپلماتيك براي حفظ توافق هسته‌اي برجام را افزايش خواهد داد. او علاوه بر اين، به تلويح به وجود اختلافاتي ميان كشورهاي اروپايي درباره ايده تشكيل ائتلاف دريايي اشاره كرد. او در ادامه گفت كه سه كشور اروپايي به دنبال تحكيم نتايج به دست آمده در اجلاس گروه هفت درباره ايران هستند. او گفت: «اولويت ما باز كردن پنجره گفت‌وگو بين ايران و امريكاست.» او اضافه كرد: «به‌خصوص بعد از نشست گروه هفت در بياريتز، همه ما بر اين عقيده هستيم كه اين فضا وجود دارد و هر دو طرف آماده گفت‌وگو هستند. بايد از اين فرصت استفاده كنيم.» نماينده بلژيك در نشست وزراي خارجه كشورهاي اروپايي در «هلسينكي» پايتخت فنلاند، اعلام كرد، اتحاديه اروپا گفت‌وگوي ديپلماتيك با ايران درخصوص اجراي برجام و امنيت تنگه هرمز را در اولويت قرار داده است. «ديادير رينديرز» معاون نخست‌وزير و وزير امور خارجه بلژيك در پاسخ به سوالي درباره تشكيل ماموريت نظارتي توسط اتحاديه اروپا در خليج‌فارس گفت: «در حال حاضر مهم‌ترين مولفه، بحث ديپلماتيك با ايران است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون