• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4452 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ شهريور

فن‌دايك بهترين بازيكن اروپا شد

پايان حسرت‌ مدافعين

عليرضا جوادي

پنجشنبه شب، ويرجيل فن‌دايك به عنوان بهترين بازيكن اروپا در فصل 19-2018 انتخاب شد تا دوستداران فوتبال شاهد تحولي حيرت‌انگيز در جريان انتخاب بهترين بازيكن‌ از ديدگاه يوفا باشند. ستاره هلندي تيم ليورپول با بردن اين جايزه، به اولين مدافعي تبديل شد كه توانسته است جايزه بهترين بازيكن يوفا را تصاحب كند و تابوي نبردن جايزه بهترين بازيكن اروپا توسط مدافعين را بشكند. فن‌دايك كه تا پيش از تابستان امسال و انتقال مگواير از لسترسيتي به منچستريونايتد، لقب گران‌ترين مدافع دنيا را به‌دوش مي‌كشيد، با بردن اين جايزه به همگان اثبات كرد كه حضور يك مدافع مطمئن تا چه اندازه مي‌تواند در روند و عملكرد يك تيم تاثيرگذار باشد و موفقيت‌هاي زيادي را براي يك تيم به ارمغان بياورد.

 

ستاره‌اي در تركيب قرمزها

فن‌دايك در ژانويه سال 2018 با مبلغ 75 ميليون پوند از سنت مري به آنفيلد آمد تا رهبر اصلي دفاع ليورپول شود. ليورپول با يورگن كلوپ و تا پيش از حضور فن‌دايك، يكي از نامنظم‌ترين و بدترين خطوط دفاع‌ را، در ميان شش تيم برتر ليگ انگلستان در اختيار داشت و در بسياري از مواقع آنها برتري‌هاي چند گله خود را با اشتباه مكرر در خط دفاعي از دست مي‌دادند. آنها به‌رغم داشتن خط حمله فوق‌العاده با ضعف‌هاي متعدد خط دفاعي خود، نمي‌توانستند در قامت يك تيم مدعي براي كسب عنوان قهرماني ليگ برتر انگلستان و ليگ قهرمانان اروپا ظاهر شوند و امتيازهاي زيادي را در راه قهرماني از دست مي‌دادند. با حضور فن‌دايك اما شرايط در خط دفاعي ليورپول به‌طور كلي تغيير كرد و تغييرات ملموسي در خط دفاعي قرمزهاي مرسي‌سايد شكل‌ گرفت و قرمزها با فن‌دايك، بي‌دغدغه به فينال ليگ قهرمانان رسيدند و اگر اشتباه ويران‌كننده لوريس كاريوس، دروازه‌بان پيشين ليورپولي‌ها نبود، شايد فن‌دايك و هم‌تيمي‌هايش موفق مي‌شدند يك سال زودتر و در فصل 2018-2017 قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شوند. با شروع فصل جديد رقابت‌ها، اثرگذاري مدافع هلندي در تركيب ليورپول بيشتر شد و اين تيم از همان ابتداي برگزاري ليگ برتر انگلستان و ليگ قهرمانان اروپا رداي يك مدعي را به تن كرد؛ فصل 19-2018 در پايان با قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا و نايب قهرماني در ليگ برتر با فاصله يك امتيازي نسبت به منچسترسيتي براي ليورپولي‌ها به پايان رسيد تا بعد از مدت‌ها تيره‌روزي و ناكامي، لبخند شيرين قهرماني بر لبان‌ ليورپولي‌ها جاري شود. فصل پيش از يك جهت ديگر هم براي رهبر خط دفاعي ليورپول اهميت داشت، فن‌دايك در جريان اين فصل، حتي يك‌بار هم دريبل نخورد تا آمار خيره‌كننده‌اي از خودش به جا بگذارد و با اين عملكرد به عنوان بهترين بازيكن اروپا از نگاه يوفا شناخته شود.

 

آليسون يا فن‌دايك؛ مساله اين است!

در جريان كسب اين افتخار فردي، فن‌دايك، آليسون بكر، يكي از هم‌تيمي‌هايش را پشت سر گذاشت. دروازه‌بان برزيلي كه در فصل گذشته همراه با فن‌دايك در موفقيت ليورپول نقش اساسي‌اي را ايفا كرده بود و حتي فراتر از مدافع بلندقامت هلندي، موفق شده بود تا در عرصه ملي هم، همراه با برزيل قهرمان كوپا امريكا شود، نتوانست حتي در ميان سه كانديداي نهايي بهترين بازيكن يوفا قرار بگيرد و در ميان بهت و حيرت فوتبال‌دوستان، در جايگاه چهارم ايستاد. او تنها موفق شد جايزه بهترين دروازه‌بان اروپا را به دست آورد. انتخاب نشدن آليسون و قرار نگرفتنش در ميان سه نامزد نهايي كسب جايزه البته از چند هفته قبل مشخص بود اما از آن زمان هم كارشناسان زيادي اين موضوع را مطرح كردند كه يك دروازه‌بان براي بردن جوايز فردي بايد چه كاري را در طول يك فصل يا سال فوتبالي انجام دهد؟

 

پايان سلطه پادشاهان قرن 21؛ مسي و رونالدو ديگر گزينه اول نيستند

سال گذشته بود كه درخشش لوكا مودريچ در جام جهاني و ليگ قهرمانان اروپا، باعث شد تا نام او به عنوان بهترين بازيكن سال جهان و اروپا بر سر زبان‌ها بيفتد و او كسي باشد كه جوايز انفرادي را يكي پس از ديگري درو مي‌كند. در آن زمان، يك فرضيه مبني بر اينكه رونالدو و مسي ديگر در حد و اندازه‌هاي عنوان بهترين بازيكن جهان نيستند، دهان به دهان چرخيد، اما آن‌طور كه بايد و شايد مورد قبول فوتبال‌دوستان قرار نگرفت. امسال اما قضيه متفاوت پيش رفت و با بردن اين جايزه توسط فن‌دايك مشخص شد كه شرايط تغيير كرده است و CR7 و شماره 10 اسطوره‌اي بارسلونا ديگر تحت هر شرايطي جايزه بهترين بازيكن رقابت‌هاي مختلف را به دست نمي‌آوردند و رويكرد فيفا و يوفا تغيير كرده است.

 

فن‌دايك، كاناوارو دوم مي‌شود؟

جايزه بهترين بازيكن اروپا هر اندازه هم كه مهم و اساسي باشد، بازهم زير سايه توپ طلا قرار مي‌گيرد و اعتباري كه جايزه توپ طلا به بازيكنان مي‌دهد، اصلا با اعتبار جايزه بهترين بازيكن سال يوفا قابل مقايسه نيست. ويرجيل فن‌دايك به عنوان اولين مدافعي كه موفق شد جايزه بهترين بازيكن سال يوفا را به دست بياورد، اما شرايط بسيار متفاوتي تجربه مي‌كند. او با عناوين فردي و تيمي‌اي كه به دست آورده است، فقط نياز دارد تا در طول چند ماه آينده و زمان اهداي توپ طلا، عملكرد متوسطي را از خود به جا بگذارد تا بعد از سال 2006 و فابيو كاناوارو، در كنار اثبات خودش به عنوان يك مدافع و بهترين بازيكن دنياي فوتبال، نام خود را در تالار مشاهير فوتبال جهان ثبت كند. او براي قرار گرفتن در جايگاه كاناوارو، ستاره تيم ملي ايتاليا و باشگاه‌هاي رئال مادريد و يوونتوس، يك جايزه فردي را در ويترين افتخاراتش كم دارد و اگر به آن جايزه دست يابد، از لحاظ انفرادي در قامت يكي از بزرگ‌ترين مدافعين تاريخ شناخته مي‌شود.

ويرجيل فن‌دايك حالا برنده بهترين بازيكن اروپا، قهرمان ليگ قهرمانان اروپا و يكي از بهترين مدافعين تاريخ فوتبال است اما او راه دور و درازي را براي كسب افتخارات تيمي در پيش دارد، اگر او به‌همراه هلند در يورو 2020 و جام‌جهاني قطر موفق شود مدال طلا را به دست بياورد و اين افتخارات را به كارنامه ورزشي خود اضافه كند، جدا از اينكه در فوتبال هلند بالاتر از كساني مانند كرويف، اسنايدر و برگكمپ قرار مي‌گيرد، اين شانس را هم دارد كه در ميان بهترين‌هاي تاريخ فوتبال جهان قرار گيرد، چراكه اگر در جهان فوتبال يك نابغه نباشيد، براي قهرماني و ثبت شدن نام‌تان در تاريخ به قهرماني‌هاي متعدد باشگاهي و ملي در كارنامه‌تان نياز داريد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون