• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4453 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ شهريور

سومين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان گروه جهانباني برگزار شد

خريداري بنز ۶۵۰ ميليوني و ملك در زعفرانيه از تسهيلات بانك سرمايه

سومين جلسه رسيدگي به اتهامات برخي ديگر از متهمان بانك سرمايه به نام «گروه جهانباني» صبح روز شنبه در شعبه سوم دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم اخلالگران و مفسدان اقتصادي به رياست قاضي مسعودي‌مقام به صورت علني برگزار شد. به گزارش ميزان پس از اظهارات كوتاه قاضي مسعودي‌مقام، رييس دادگاه از وكيل متهم يوسفي‌كوپايي خواست، ادامه دفاعيات خود را كه از جلسه قبل آغاز كرده بود، بيان كند.

وكيل متهم يوسفي‌كوپايي گفت:«در جلسه گذشته گفته شد، موكل من در تاريخ 1 مرداد 92 نامه حد اعتباري به مبلغ ۴۰ ميليارد تومان را امضا كرده است در حالي كه بعد از 12 مرداد اين اتفاقات افتاده و موكل من عزل شده بود».

پس از اين اظهارات نماينده دادستان گفت:«متهم يوسفي‌كوپايي در زمان اخذ تسهيلات رسما مديرعامل نبود اما او درخواست مي‌دهد و البته از تيم هم جدا نمي‌شود. متهم يوسفي در قسمت مديريت بازرگاني شركت تجارت نور ابرار مستقر مي‌شود كه منتهي‌اليه تسهيلات اين شركت بود... و مواردي وجود دارد كه متهم يوسفي‌كوپايي، متهم جهانباني را به سمت اخذ تسهيلات هول مي‌داد.» پس از اظهارات نماينده دادستان قاضي مسعودي‌مقام از متهم عمار صالحي خواست در جايگاه حاضر شود. متهم صالحي توضيح داد:«من مديرعامل شركت تي وا بودم و در تاريخ 20 ارديبهشت 93 از اين شركت خارج شدم و استعفا دادم. اينكه در آن تاريخ اسنادي را امضا و تسهيلاتي دريافت كرده ‌باشم را تكذيب مي‌كنم. قبل از حضور من در شركت تي وا مقدمات اخذ تسهيلات انجام شده بود».

اين متهم با بيان اينكه كار تخلفي در اين پرونده صورت نگرفته است، گفت:«گزارش كارشناس امور مالي به شكل صحيحي صورت نگرفته است؛ چراكه اختلاف حساب جهانباني با بانك سرمايه موضوع اصلي بوده در حالي كه كارشناس امور مالي اين موضوع را رها كرده و به حساب و كتاب جها‌نباني با ديگران پرداخته است.» او در ادامه با بيان اينكه بنده اصلا مديران بانك سرمايه را نمي‌شناسم، توضيح داد: «حتي مديران اين بانك نيز اصلا بنده را نمي‌شناسند و اين موضوع را اعلام كرده‌اند اين در حالي است كه به بنده اعلام كردند جهانباني در شركت تيوا تسهيلات مي‌گيرد و شما اين تسهيلات را تسهيل مي‌كنيد اما من اعلام كردم كه از اين موضوع خبر ندارم». در ادامه نماينده دادستان گفت:«متهم عمار صالحي حسب روزنامه رسمي در تاريخ 1 شهريور 92 مديرعامل و رييس هيات‌مديره جهان تجارت تيوا مي‌شود كه اين در 24 شهريور 92 ثبت مي‌شود و در اين مدت محمدرضا كريمي در فقره ۴۰ ميلياردي، درخواست تسهيلات مي‌دهد. بعد از اين عمار صالحي قرارداد‌ها را امضا مي‌كند».

نماينده دادستان خطاب به متهم گفت:«در ارديبهشت ۹۳ همچنين متهم صالحي به عنوان مديرعامل شركت جهان تجارت تيوا شخصا درخواست ۶۸ميليارد تومان تسهيلات مي‌كند، مصوبه هم امضا مي‌شود كه در تاريخ 15/2/93 انجام مي‌گيرد به فاصله دو روز و در 2.22 هم واريز مي‌شود. بعد از آن متهم صالحي به محضر مي‌رود و وكالت مي‌دهد به حسن جهانباني، برادر متهم جهانباني و سهام خود را در شركت تيوا به حسن جهانباني واگذار مي‌كند». نماينده دادستان گفت:«صالحي ادعا مي‌كند من ملك شبهه‌دار استفاده نمي‌كنم در حالي كه از محل تسهيلات بانك سرمايه توسط آقاي جهانباني بنز ۶۵۰ ميليون توماني و ملك لوكس در زعفرانيه براي او خريداري شده است.» نماينده دادستان ادامه داد: «درباره شركت آرماني كه آقايان مي‌گويند، هلدينگ است با فرض اينكه هلدينگ باشد، ملاحظه مي‌كنيد در شركت‌هاي زيرمجموعه كه به اين اسم(هلدينگ) بوده برخي از آقازاده‌ها و فرزندان مسوولان حضور دارند».

پس از اتمام توضيحات نماينده دادستان، قاضي مسعودي‌مقام از وكيل عمار صالحي خواست در جايگاه حاضر شود. وكيل عمار صالحي در دفاع از موكل خود گفت:«در 1/6/92 موكلم با ۹۸ درصد سهام وارد شركت تيوا مي‌شود اما درخواست وام توسط آقاي كريمي صورت مي‌گيرد، آيا آقاي كريمي مي‌توانست اين درخواست را بكند؟ در دوره مديريت عمار صالحي به دور از چشم او تيم جهانباني وام مي‌گيرند و مي‌برند. چه كسي اين پول را از بانك خارج كرده در حالي كه به امضاي كريمي انجام شده است...».

در ادامه متهم ابوالحسن خداشاهي در جايگاه حاضر شد. متهم خداشاهي گفت:«بعد از فوت پدرم و بعد از آن مادرم آقاي جهانباني براي من و خواهران و برادران حكم بزرگ‌تر را داشت. در شركت او به عنوان كارمند ساده مشغول شدم، من به او اعتماد داشتم.» در ادامه قاضي مسعودي‌مقام از متهم مصطفي خداشاهي خواست در جايگاه حاضر شود. متهم مصطفي خداشاهي در ابتدا گفت:«آقاي جهانباني از من خواست از مشهد به تهران بيايم و مديرعامل شركت بشوم، من كارگر هستم و طبق دستور آقاي جهانباني تسهيلاتي را براي شركت افضل حكمت كه در آن كار مي‌كردم، گرفته‌اند بدون اينكه من اطلاع داشته باشم و ريالي از اين تسهيلات به حساب من واريز نشده است».

پس از او متهم ديگر حميد فراهاني‌خواه دفاعيات خود را مطرح كرد. متهم فراهاني‌خواه مدعي شد: «من در 19/5/92 وارد شركت شدم و 26/1/93 از شركت خارج شدم. مديريت اجرايي واردات كالا‌هايي مثل گوشت را داشتم، به كالا‌هاي اساسي ورود نكردم مديريت اصلي بر عهده جهانباني بود. من از ارايه تسهيلات اطلاع نداشتم».

بعد از اتمام دفاعيات اين متهم قاضي خطاب به وكيل اين ۴ متهم خواست دفاعيات خود را مطرح كند. وكيل اين متهمان ضمن پرسش از نماينده دادستان گفت: آيا اقدامات دريافت سود مطابق قانون بانكداري بوده است؟ و نماينده دادستان پاسخ داد: «خير»وكيل ادامه داد:«اگر خلاف قانون بوده، اقدام بانك براي دريافت سود هم خلاف قانون است و ظاهرا نشان مي‌دهد اين اسناد طبق ضوابط قانوني بانك بين طرفين امضا شده است».

پس از آن وكيل متهم صالحي به ادامه دفاعيات خود پرداخته و گفت:«موكل بنده زماني كه تصميم گرفت از شركت خارج شود با آقاي جهانباني اختلاف شديدي پيدا مي‌كند و بابت ۵۰ ميليارد توماني كه آقاي جهانباني از بانك به نام موكل بنده اخذ كرده بود، دو عدد چك طلب كرد تا اگر آقاي جهانباني نتوانست اين تسهيلات را بازگرداند، مشكلي متوجه آقاي عمار صالحي نشود. بعد از اين اتفاق آقاي جهانباني ۶۰ميليارد تومان نيز تسهيلات اخذ كرد كه آقاي صالحي اصلا هيچ چكي از آقاي جهانباني دريافت نكرد».

در ادامه جلسه قاضي از متهم مالك خداشاهي خواست كه در جايگاه قرار گيرد. او گفت:«بنده در سال ۹۰ و ۹۱ در شهرستان خود مشغول به كشاورزي بودم تا اينكه در مهر ماه سال ۹۱ در يكي از شركت‌هاي آقاي جهانباني مشغول به كار شدم اين در حالي است كه بنده هيچ اطلاعي از قانون تجارت نداشتم و از هيچ يك از مزاياي مديرعاملي نيز برخوردار نبودم ... هر موقع آقاي جهانباني با من تماس مي‌گرفتند من به تهران آمده و هر آنچه كه ايشان مي‌خواستند را امضا مي‌كردم».

در ادامه قاضي از متهم مهدي اللهياري خواست تا در جايگاه قرار گيرد و بعد از تفهيم اتهام از او خواست دفاعيات خود را انجام دهد. متهم اللهياري خود را اينگونه معرفي كرد و گفت: بنده برادر خانم كوچك‌تر آقاي جهانباني و متولد ۷۱ هستم؛ در شهر مشهد به دنيا آمدم و دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي عمران هستم. آقاي جهانباني از سال ۹۱ از من تقاضا كرد تا به عنوان مديرعامل در شركت حضور داشته باشم اين در حالي است كه بنده در سال ۹۱، ۲۰ ساله بودم و نسبت به قوانين حقوقي و كيفري اطلاعي نداشتم. ... آقاي جهانباني تمام امور را در دست داشت و زماني كه از او سوال مي‌كرديم كه چگونه قرار است اين وام‌ها پرداخته شود به ما مي‌گفت به شما ارتباطي ندارد.» بعد از اظهارات متهم اللهياري، قاضي ختم جلسه را اعلام كرد و روز دوشنبه نيز آخرين جلسه دادگاه بانك سرمايه برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون