• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4453 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ شهريور

افزايش ورود مهاجران به اروپا

محمود فاضلي

رسانه‌هاي اروپا ادعا مي‌كنند شمار مهاجران قاچاق كه در هفته‌هاي اخير با سفرهاي دريايي خطرناك از تركيه به خاك اروپا مي‌روند، سه برابر افزايش يافته و اين موضوع يونان را در وضعيت دشواري قرار داده است. طبق اين آمارها، شمار مهاجران قاچاق كه در ماه آگوست از طريق دريا از تركيه به اروپا رفته‌اند، به 1570 نفر رسيد. اين رقم در دوره مشابه سال گذشته 479 بود. فقط طي يك روز 490 پناهجو وارد جزيره ميديلي يونان شده‌اند. شمار پناهجوياني كه از ابتداي سال جاري از درياي اژه عبور كرده‌اند به21 هزار و 987 نفر مي‌رسد. اين درحالي است كه در كل سال گذشته 32 هزار و 494 پناهجو از درياي اژه عبور كرده بودند كه اكثريت آنها تبعه كشورهاي آفريقايي يا سوريه هستند.

در بيش از50 اردوگاه در يونان، قريب به 90 هزار نفر به سر مي‌برند. وضعيت اكثر اردوگاه‌ها اسفبار است. در اردوگاهي كه در جزيره ميديلي براي 2 هزار نفر ساخته شده است، بيش از 8 هزار نفر به سر مي‌برند. درحالي كه در سال 2015 بحران مهاجران به اوج خود رسيده بود، هر روز10 هزار نفر وارد جزاير يونان مي‌شدند. به باور كارشناسان، افزايش شمار مهاجران نتيجه وخامت روابط ديپلماتيك ميان آتن و آنكارا است و معتقدند ممكن است اردوغان سعي كند ميان اين مساله و موضوع انرژي ارتباط برقرار كند. مناسبات ميان تركيه و يونان سال‌هاست كه به دليل مسائلي همچون محدوده فلات قاره در درياي اژه، حريم هوايي و قبرس متشنج است. دو طرف حتي در سال 1996 به دليل ادعاي مالكيت بر سر بعضي از جزاير در آستانه جنگ بودند. در يك ماه گذشته يونان به دليل فعاليت‌هاي اكتشاف نفت و گاز از سوي تركيه در اطراف بعضي جزاير مورد مناقشه، از غرب كمك خواسته بود.

در تعدادي از كشورهاي اروپايي كه در مسير مهاجرت‌ها قرار دارند مشكلاتي ديده مي‌شود. سياست ضدمهاجرتي مجارستان و ايتاليا موجب شده كه مسير مهاجرين غيرقانوني تغيير كند. به اين دليل نيز مرز جنوبي اسلووني طي ماه‌هاي اخير با افزايش تعداد مهاجرين غيرقانوني روبه‌رو شده است. از آنجايي كه مرز اسلووني با كرواسي مرز شنگن است، وظيفه پليس اسلووني سخت‌تر است. پليس ذخيره و ارتش اسلووني نيز به كمك پليس شتافته‌اند. طبق استاندارد شنگن، اسلووني860 پليس براي مراقبت از مرز نيروي كارآزموده كم دارد. همزمان با افزايش مهاجرت‌هاي غيرقانوني تعداد افراد يا شبكه‌هاي قاچاق كه به كار قاچاق مهاجرين مي‌پردازند، افزايش يافته است. تا چند سال قبل، شهروندان اسلوونيايي به عنوان راهنماي قاچاقچيان درگير كمك به عبور غيرقانوني در مناطق مرزي بودند ولي اكنون فناوري ‌نوين، استفاده از جي‌پي‌اس و تلفن‌هاي هوشمند جانشين اين افراد شده است.

پليس عملا در مقابله با ورود غيرقانوني مهاجران و دستگيري آنها موفقيت زيادي ندارد. براي مقابله با شبكه‌هاي سازماندهي شده، وقت و انرژي زيادي لازم است و همين امر موجب افزايش تعداد قاچاقچيان خارجي شده است. در ميان اين افراد كساني ديده مي‌شوند كه پيش از اين با موفقيت از اين مرزها عبور كرده و اكنون به ديگران كمك مي‌كنند. تابعيت خارجياني كه كار قاچاق را انجام مي‌دهند و دستگير شده‌اند متفاوت است، ولي اكثرا كساني هستند كه اقامت موقت ايتاليا، فرانسه، آلمان و فنلاند را داشتند. سازماندهي و حمل و نقل مسافرين قاچاق قطعا كار سودآوري است و مسافرين قاچاق براي اين كار از چندصد يورو يا چند هزار يورو بستگي به مقصد آنها و تعدادشان، مي‌پردازند. پليس اسلووني در سال جاري 273 فرد مظنون را در داخل كشور به دليل قاچاق انسان دستگير كرده است كه اكثر اين افراد اتباع خارجي بوده و 223 نفر آنها همچنان در بازداشت به سر مي‌برند. درصد اتباع خارجي كه در زندان‌هاي اسلووني هستند به 23 درصد رسيده است كه بيشتر از سال‌هاي گذشته است.

ورود مهاجران به اروپا با نگراني‌هاي افكار عمومي روبه‌رو است. بررسي‌هاي صورت‌گرفته در آلمان نشان مي‌دهد نگراني و سوءظن مردم در برابر مهاجران به‌شدت در آلمان شايع است. بر اساس اين تحقيق 52 درصد عقيده دارند كه شمار افرادي كه به آلمان مهاجرت مي‌كنند، بيش از حد زياد است و 49 درصد نيز عقيده دارند آلمان ديگر نمي‌تواند بيش از اين پناهجو بپذيرد، چون به مرز توانايي‌هاي خود در اين زمينه رسيده است. 37 درصد مردم اين كشور با اين جمله كه آلمان مي‌تواند و بايد پناهجويان بيشتري را بپذيرد، موافق هستند، چون اين كار به لحاظ انساني درست است. شرق آلمان در مقايسه با مناطق غربي آلمان با ترديد و سوء ظن بيشتري به مهاجرت مي‌نگرد. هر چه افراد، جوان‌تر و سطح تحصيلات آنها بالاتر است، از گشاده‌رويي بيشتري در برابر مساله مهاجرت برخوردار هستند. در برخي موارد مي‌توان شاهد ديدگاه‌هاي انتقادآميز بود.

71 درصد گمان مي‌كنند كه مهاجرت‌ها، كشور را به لحاظ اجتماعي بيشتر تحت فشار قرار مي‌دهد. دو سوم نگران درگيري ميان مهاجران و غيرمهاجران هستند. 63درصد عقيده دارند شمار زيادي از مهاجران، ارزش‌هاي آلماني را نمي‌پذيرند و 64 درصد نيز نگران آن هستند كه مهاجرت مشكلاتي را در مدارس و در يافتن مسكن در مناطق پرجمعيت شهرها به وجود آورد. هم‌زمان 65درصد معتقدند مهاجرت تاثيرات مثبتي بر اقتصاد دارد. دو سوم افراد عقيده دارند مهاجرت، زندگي را جالب‌تر مي‌كند و براي مقابله با پير شدن جامعه خوب است. از نظر 41 درصد نيز ورود خارجيان، يك استراتژي براي مبارزه با نيروهاي متخصص به شمار مي‌رود. برلين قرار است اقدامات سختگيرانه‌تري عليه پناهجويان اجرا كند. در جديدترين تصميم وزير كشور، آلمان قصد دارد پناهجوياني را كه به طور مرتب به كشور خود از جمله سوريه رفت‌وآمد مي‌كنند، از آلمان اخراج كند. آنها نمي‌توانند ادعا كنند در كشورشان تحت تعقيب و اذيت هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون