• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4453 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ شهريور

ايران در جام جهاني بسكتبال مقابل پورتوريكو شكست خورد

حسرت بزرگ در چند صدم ثانيه

سامان سعادت

 

 

اين يك گزارش نيست. اين روايت حسرتي بزرگ براي ورزش و به خصوص بسكتبال ايران است. حسرتي كه تنها در عرض چند صدم ثانيه رقم خورد و فرصت بزرگي را از سروقامتان بسكتبال ايران گرفت. تيم ايران كه با اميد زيادي راهي مسابقات جام جهاني چين شده است، ديروز ظهر بازي اولش را مقابل پورتوريكو به انجام رساند و بازنده از زمين خارج شد. اين نتيجه در حالي رقم خورد كه شاگردان مهران شاهين‌طبع در برهه‌اي از بازي موفق شدند فاصله 19 امتيازي با حريف ايجاد كنند. فاصله‌اي 19 امتيازي با حريفي كه رقيب اصلي ايران براي صعود از گروه به حساب مي‌آمد. اگر ايران مي‌توانست پورتوريكو را شكست دهد، با توجه به باخت احتمالي مقابل اسپانيا كه يكي از مدعيان جام جهاني محسوب مي‌شود و برد مقابل تونس كه ضعيف‌ترين تيم گروه است، صعود خودش را دور بعد مسجل مي‌كرد. افتخاري تاريخي براي بسكتبال ايران كه البته به دست نيامد.

تيم ايران با تركيب صمد نيكخواه‌بهرامي، حامد حدادي، محمد جمشيدي، بهنام يخچالي و محمد حسن‌زاده وارد زمين شد. بازي با برتري تيم ايران آغاز شد. ملي‌پوشان كشورمان با فراغ بال و آرامش حريف را تحت فشار گذاشتند و از همان اول فاصله خوبي ايجاد كردند.

كوارتر اول با نتيجه 30 بر 16 به نفع ايران خاتمه پيدا كرد. در كوارتر دوم تيم ايران سعي كرد، اختلاف به دست آمده را حفظ كند و در اين راه كاملا موفق بود. پورتوريكو كه تيم نوزدهم رتبه جهاني است، مقابل ايران كه رنكينگ 23 جهان را دارد، نمي‌توانست بازي هميشگي را به نمايش بگذارد و همين مساله باعث شد در پايان نيمه اول ايران با نتيجه 49 بر 31 برنده از زمين خارج شود. اختلاف 18 امتيازي در پايان نيمه اول همه را اميدوار كرد كه جدي‌ترين رقيب ايران در راه صعود از گروه حرفي براي گفتن ندارد. از آغاز نيمه دوم اما شرايط متفاوت شد. خستگي و استرس كم‌كم بر تيم ايران حاكم شد. حريف از پرتاب‌هاي 3 امتيازي بيشتر استفاده كرد و توانست فاصله را كاهش دهد. اما نه اينكه بتواند به ايران نزديك شود. پورتوريكو كوارتر سوم را با نتيجه 20 بر 16 برنده شد و فاصله امتيازي در آغاز كوارتر آخر بازي به 14 رسيد. نتيجه 65 بر 51 به نفع ايران بود. با آغاز يك‌چهارم نهايي بازي پورتوريكو موفق شد 7 امتياز پياپي به دست آورد و شاهين طبع را مجبور به گرفتن وقت استراحت كند. بعد از وقت استراحت ايران چند امتياز به دست آورد، اما حريف با دفاع فشرده در زمين ايران توانست بر جريان بازي مسلط شود.

هر چه فاصله امتيازي كمتر مي‌شد، استرس بچه‌ها بالاتر مي‌رفت و ضريب اشتباهات بيشتر مي‌شد. حتي حدادي و نيكخواه كه بازي بسيار خوبي از خودشان به نمايش گذاشته بودند هم نتوانستند اين جريان را عوض كنند. در برهه‌اي از كوارتر چهارم تيم ايران در بيش از 2 دقيقه نتوانست امتيازي كسب كند. خطاهاي زياد و بعضا بي‌مورد بازيكنان ايران مدام به حريف پرتاب آزاد تقديم مي‌كرد و كار به جايي رسيد كه در فاصله 46 ثانيه تا پايان بازي نتيجه 78 بر 74 به سود ايران شد. در اين لحظه خطاي عجيب زنگنه كه خطاي غير ورزشي تشخيص داده شد دو پرتاب آزاد و مالكيت توپ را به پورتوريكو داد. نتيجه اين اتفاق به تساوي رسيدن بازي بود. بعد از آن ايران باز هم در حمله توپ را از دست داد و حريف يك پرتاب 3 امتيازي را به ثمر رساند تا براي اولين‌بار پيش بيفتد. در فاصله چهار ثانيه تا انتهاي بازي پرتاب 3 امتيازي حدادي بازي را به تساوي كشاند. در حالي كه ايران مي‌توانست با يك دفاع منطقي به مدت فقط 4 ثانيه حداقل بازي را در حالت تساوي نگه دارد، اين اتفاق نيفتاد و پورتوريكو موفق شد با يك دو امتيازي تمام آرزوهاي تيم ايران را نابود كند. نتيجه نهايي 83 بر 81.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون