• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4453 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ شهريور

دينگ ليرن قهرمان سينكفيلد كاپ شد

شكست آقاي نابغه

بهرام سرگوسرايي

 

 

مسابقات شطرنج سينكفيلد كاپ يكي از معتبرترين مسابقات شطرنج در سطح جهان به شمار مي‌رود كه از سال 2013 در كشور امريكا در حال برگزاري است. در اين مسابقات كه جايزه نقدي قابل توجهي هم دارد، شطرنج‌بازاني با ريتينگ بالاي 2700 امكان حضور دارند كه همين باعث مي‌شود سطح مسابقات به ‌شدت بالا برود. رقابت‌هاي امسال شطرنج سوپر تورنمنت سينكفيلد از تاريخ 17 آگوست آغاز شد و پنجشنبه با قهرماني شطرنج‌بازي از كشور چين به پايان رسيد. اين در حالي است كه همه تصور مي‌كردند، مگنوس كارلسون نروژي و نفر اول رنكينگ جهاني جايزه اصلي مسابقه را با خود به خانه خواهد برد.

در رقابت‌هاي امسال 12 شطرنج‌باز حضور داشتند. رقابت در يازده دور برگزار شد و همه شركت‌كنندگان يك بار با يكديگر روبه‌رو شدند. در آغاز مسابقات شطرنج‌بازي يك چيني با نام دينگ ليرن توانست با چهار تساوي و يك برد به صدر جدول صعود كند. اين در حالي بود كه كارلسون همه بازي‌هايش را مساوي كرده بود و در جايگاه دوم قرار داشت. اين دو شطرنج‌باز در راند هشتم با يكديگر رقابت كردند كه در نهايت به تساوي رضايت دادند.

در ادامه كارلسون تا شروع راند دهم نتوانست بردي به دست بياورد. در طرف مقابل ليرن توانست در دور نهم يك برد بسيار مهم مقابل فابيانو كاروانا به دست آورد؛ شطرنج‌باز ايتاليايي‌الاصل تيم امريكا كه خودش سابقه قهرماني در سينكفيلد در سال 2014 با ركورد فوق‌العاده 8.5 امتياز از 10 امتياز ممكن را در كارنامه دارد. با برد ليرن اوضاع براي كارلسون سخت‌تر شد. او كه به عنوان مدافع عنوان قهرماني وارد مسابقات شده بود، بايد هر دو بازي آخرش را برنده مي‌شد و اميدوار مي‌ماند كه ليرن نتواند كسي را شكست دهد.

اين اتفاق افتاد. كارلسون با يك برگشت فوق‌العاده در راند دهم وسلي از امريكا و در راند يازدهم ماكسيم از فرانسه را شكست داد. وسلي قهرمان سال 2016 سينكفيلد و ماكسيم قهرمان سال 2017 اين رقابت‌ها به حساب مي‌آمدند. با دو برد كارلسون و دو تساوي ليرن در راندهاي نهايي، در پايان مسابقات هر دو در امتياز 6.5 با يكديگر برابر شدند. در نتايج هر دو شطرنج‌باز 9 تساوي و 2 برد به ثبت رسيده بود.

بدين‌ترتيب قهرمان مسابقات بايد با تايبريك يا پوئن‌شكني معرفي مي‌شد. به همين دليل بين دو شطرنج‌باز برتر مسابقات 4 رقابت سريع و برق‌آسا برگزار شد كه در كمال شگفتي ليرن موفق شد دو برد و دو تساوي مقابل نابغه نروژي به ثبت برساند و به عنوان نفر اول مسابقات لقب بگيرد. او با اين برتري جايزه 83 هزار دلاري را به جيب زد، 20 واحد به ريتينگ خودش افزود و ركورد شكست‌ناپذيري كارلسون را نيز خراب كرد. كارلسون نيز با كاهش 21 واحدي ريتينگ مواجه و برنده جايزه 67 هزار دلاري شد. در اين مسابقه ويسواناتان آناند با كسب 6 امتياز در جايگاه سوم قرار گرفت.

بعد از اين شطرنج‌باز هندي، سرگئي كارياكين با امتياز 6 توانست رده چهارم را به دست آورد. بعد از او فابيانو كاروانا با 5.5 امتياز پنجم شد. آنيش‌گري از هلند، يان السكاندر نپومنياچتچي از روسيه، شهريار مامدياروف از آذربايجان هم امتياز با فابيانو و به دليل پوئن‌شكني كمتر در رده‌هاي ششم تا هشتم قرار گرفتند.

ماكسيم واچير از فرانسه و هيكاري ناكامورا با 5 امتياز نهم و دهم شدند و در نهايت وسلي سو و ليئون آروناين كه هر دو سابقه قهرماني در سينكفيلد را در كارنامه دارند با 4.5 امتياز در رده‌هاي يازدهم و دوازدهم جاي گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون