• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4454 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ شهريور

ضربه انتخاباتي به نتانياهو

صابر گل عنبري

به دنبال حمله پهپادي يكشنبه هفته گذشته اسراييل به لبنان، از همان لحظات نخست، برآوردها و شنيده‌ها نشان از اين داشت كه اين حمله بي‌پاسخ نخواهد ماند و سخنان شنبه شب دبيركل حزب‌الله لبنان نيز تاكيدي بر اين نكته بود كه پاسخ به حمله قطعي است و اتفاق خواهد افتاد؛ اين در حالي است كه حمله پهپادي اسراييل برخلاف حملات به سوريه و عراق تلفات جاني نداشت.

در حقيقت، همين سطح حمله هم انگيزه كافي را براي واكنش حزب‌الله ايجاد مي‌‎كرد؛ به اين دليل كه برهم‌زننده موازنه و معادله‌اي است كه ميان تل‌آويو و حزب‌الله از جنگ تابستان 2006 تا به امروز وجود داشته است. برخلاف حملات به سوريه و اخيرا عراق كه هنوز موازنه‌اي در قبال آنها برقرار نشده است. به اين معنا كه اگر چنين حمله‌اي ولو پهپادي و بدون تلفات بي‌پاسخ بماند، هم موازنه «وحشت» به مرور وقت شكسته و كان لم‌يكن مي‌شود و هم راه را براي حملات و ترورهاي ديگر باز مي‌كند. از همين رو حزب‌الله تنها يك هفته زمان نياز داشت تا به اين اقدام پاسخي در‌خور دهد و روز گذشته به يك ماشين نظامي ارتش اسراييل حمله كرد. از همين رو مي‌توان گفت كه در واقع هدف اصلي روز گذشته حمله جلوگيري از فروپاشي اين موازنه بازدارنده بود. البته در كنار آن، حزب‌الله انگيزه‌هاي ديگري هم دارد كه مكمل همان انگيزه اصلي است، و آن هم گرفتن نوعي انتقام از حملات اسراييل به سوريه است. حال پرسش اين است كه آيا واكنش حزب‌الله منجر به جنگي ديگر مي‌شود؟

به نظر نگارنده، هدف حزب‌الله لبنان اين بود كه قبل از انتخابات كنست كه در حدود دو هفته ديگر برگزار مي‌شود نسبت به اقدام اسراييل واكنش نشان دهد. در واقع همچنان كه يكي از انگيزه‌هاي اصلي حملات اخير به سوريه، عراق و لبنان انتخاباتي بود و نتانياهو با اعلام و افتخار به آنها به دنبال بهره‌برداري انتخاباتي بود، حزب‌الله تلاش كرد يك ضربه انتخاباتي به نتانياهو وارد كند و جوي رسانه‌اي را ايجاد كند كه بر فضاي انتخاباتي اسراييل سايه اندازد. چرا كه اگر تنها يك واكنش صرف به يك حمله در كار بود كه اين همه نياز به فضاسازي رسانه‌اي نبود. از اين جهت، حزب‌الله قصد دارد اين پيام را به راي‌دهندگان اسراييلي منتقل كند كه نتانياهو قادر به برهم زدن موازنه «وحشت» نيست و بايد منتظر پاسخ باشد و وقتي هم حمله اتفاق مي‌افتد؛ خودبه‌خود همه اين مفاهيم در اذهان راي‌دهندگان تداعي مي‌شود.

پيش از واكنش حزب‌الله نسبت به تجاوز اسراييل مشخص بود كه تلاش مي‌شود واكنش محدود اما تاثيرگذار و مهم باشد و در امتداد نوار مرزي 79كيلومتري دو طرف عليه يك گشتي يا تانك يا پايگاه نظامي اتفاق خواهد افتاد. از اين رو، بسيار بعيد است كه اقدام روز گذشته حزب‌الله به يك جنگ منجر شود؛ اما به هر حال واكنشي در همين سطح براي نتانياهو در اين وضعيت انتخاباتي يك چالش است.

حال بايد منتظر ماند و ديد كه نخست‌وزير اسراييل چه واكنشي نشان خواهد داد؛ چون هر گونه حمله‌اي جدي به داخل لبنان در چارچوب همان موازنه پيش‌گفته واكنشي حتمي به دنبال خواهد داشت و دردسرساز خواهد بود، دور از ذهن نيست كه نتانياهو بخواهد با حملاتي ديگر چه در سوريه چه در عراق به صرافت تلافي بيفتد تا آثار رواني حمله حزب‌الله بر راي‌دهندگان اسراييلي را كاسته يا معدوم كند.

اما اگر حمله حزب‌الله تلفات جاني در ميان نيروهاي اسراييلي بر جاي گذاشته باشد كه براي نتانياهو دردسرساز خواهد بود و به همين خاطر احتمال حملاتي به داخل لبنان مي‌رود؛ ولي‌ دور از ذهن است كه به يك جنگ منجر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون