• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4454 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ شهريور

نمايندگان مجلس در نشست علني ديروز چه گفتند؟

شبهه در حمايت از «گاندو»، دادخواهي دختران زنداني و انتقاد از ذوالقرنين شريعتمداري

نشست‌شان طبق روال هميشه 4 ساعت تمام طول كشيد اما در طول 240 دقيقه بحث و جدالي كه ديروز زير سقف هرمي ساختمان بهارستان در جريان بود، مي‌توان تنها به تب و تاب نطق‌ها و تذكرهايي اشاره كرد كه در ساعات پاياني از بلندگوهاي «خانه ملت» به گوش رسيد؛ انتقاداتي كه گاهي صداوسيما را نشانه گرفت و گاهي هم متوجه قوه قضاييه شد؛ البته در اين ميان قوه مجريه هم از انتقاد نمايندگان آن هم با موضوع مذاكره و مبارزه با فساد در امان نماند.

نداي دادخواهي دختران از زندان

«اين روزها در درون زندان‌ها دختران جواني فرياد دادخواهي سر مي‌دهند.» اين جمله‌اي بود كه تذكر شفاهي پروانه سلحشوري، نماينده مردم تهران با آن آغاز شد. او در جريان نشست علني ديروز مجلس گفت:«در روز كارگر عده‌اي روبه‌روي مجلس درباره مطالبات صنفي كارگران اعتراض كرده بودند كه تعدادي زنداني شدند. اخيرا نيز حكم مرضيه اميري و عاطفه رنگريز ابلاغ شده و ۱۰ يا ۱۱ سال زندان به ‌همراه شلاق فقط به دليل حضور در يك اعتراض خياباني براي آنان صادر شده كه احكام بسيار سنگيني است».

او ادامه مي‌دهد:«افسوس آنجاست كه براي اختلاس‌گران مانند متهم ثامن‌الحجج فقط ۱۵ سال حكم مي‌دهند، آيا اين است عدالت اسلامي؟!» نماينده اصلاح‌طلب مجلس به بازداشت يك عكاس زن هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: {...} از وزارتخانه‌هاي اطلاعات و دادگستري و قوه قضاييه درخواست دارم كه با رأفت اسلامي به جواناني كه در شور جواني خود دست به اعتراض زده‌اند، بنگرند. آن زمان كه آقاي رييسي در جايگاه رياست قوه قضاييه قرار گرفتند، صحبت‌هايشان در دل مردم، اميد عدالت و دادخواهي را جوانه زد اما وااسفا كه دوباره شاهد تكرار احكامي هستيم كه روساي پيشين قوه قضاييه در نظر داشتند».البته در كنار اين نقد پروانه سلحشوري، فاطمه ذالقدر نماينده ديگري از تهران و از جناح اصلاح‌طلب مجلس در تذكري از قوه قضاييه درخواست مي‌كند تا پا به ميدان مقابله با واگذاري‌هاي غيرقانوني بگذارد. او گفت:«متاسفانه در شرايط كنوني واگذاري‌ها به صورت غيرمنطقي انجام مي‌شود و اين مساله به بهانه خصوصي‌سازي اما بدون رعايت اصول و ضوابط و فقط از طريق روابط خاص در حال انجام بوده كه اين مساله موجب تعطيلي كارخانه‌ها از جمله كارخانه هپكو اراك و اخراج كارگران زحمتكش شده است. از اين رو از دستگاه قضا مي‌خواهيم كه به اين تخلفات رسيدگي فوري داشته باشد تا در اين ماه سوگواري امام حسين(ع) اين موضوع محقق شود كه فرمودند هيچ چيز مانند عدالت شهرها را آباد نمي‌كند».

ماجراي گاندو و بعضي مداحان

ماجراي سريال «گاندو» كه حواشي بسياري را به همراه داشت اما هنوز پس از چند ماه محل بحث است البته اين ‌بار ماجرا مربوط به قدرداني از اين سريال است. چندي‌ پيش در صحن علني مجلس، عده‌اي از نمايندگان در بيانيه‌اي از ساخت سريال «گاندو» تقدير كردند؛ موضوعي كه خود با انتقاداتي همراه شد. روز گذشته اما احمد مازني، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران، فارغ از بحث انتقادات محتوايي به اين سريال درباره تخلفي كه در جريان تدوين بيانيه رخ داده، سخن گفت. او در تذكر شفاهي به بيانيه نمايندگان درباره سريال «گاندو» واكنش نشان داد و با اعتراض به روند قرائت اين بيانيه در صحن علني مجلس گفت: «در تاريخ 24 تير ماه بيانيه‌اي در صحن قرائت گرديد كه در آن از سريال گاندو قدرداني شد. طبق ماده 114 آيين‌نامه داخلي مجلس اگر بيانيه‌اي توسط بيش از نيمي از نمايندگان امضا شود، نياز به ذكر نام نيست و به عنوان بيانيه مجلس قرائت مي‌شود اما در مشروح مذاكرات آمده كه به دليل عدم رسيدن به حد نصاب از ذكر اسامي خودداري مي‌شود. اگر تعداد نمايندگان امضاكننده به حد نصاب رسيده بود بايد در مشروح مذاكرات بعدي اسامي آورده شود؛ در غير اين صورت تخلف صورت گرفته و هيات رييسه بايد آن را جبران كند».

مصطفي كواكبيان نيز از سلسله تذكر نمايندگان تهران دور نماند و ديروز درباره مداحاني كه پرونده فساد اقتصادي دارند در تذكري به صداوسيما گفت:«نياز است تلويزيون برخي مداحاني را كه پرونده فساد اقتصادي دارند، بزرگنمايي نكند.» او همچنين با اشاره به اصل 15 قانون اساسي گفت: «بنابر اين اصل، زبان و خط رسمي مردم ايران فارسي است و مكاتبات متون رسمي بايد با يك زبان و خط باشد اما امروز در جريان بررسي لايحه اصلاح قانون تجارت عبارت‌هايي مانند منفسخ، كل‌الغير، سريع‌الفساد و امثالهم وجود داشت كه نياز بود روان‌نويسي شوند».

عليه دولت؛ به ‌سبك پايداري

پس از صحبت‌هاي حسن روحاني درباره مذاكره و منافع ملي، انتقاد جريان منتقد دولت نسبت به او و قوه‌ مجريه شدت بيشتري گرفت و توپخانه حملات متوجه دولت و مساله مذاكرات شد. از آنجا كه در ميان نمايندگان، منتقدان دولت كم نيستند ديروز هم نطقي از اين جنس خطاب به حسن روحاني و قوه مجريه ايراد شد. نصرالله پژمانفر، نماينده عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس پشت تريبون قرار گرفت و گفت: «دولت شما رفته رفته رو به پايان است اما هيچ كاري براي ملت ايران انجام نداده‌ايد و در اين دولت سفره مردم كوچك و وضعيت اقتصادي مردم خراب شد همچنين پاسپورت ايراني بي‌احترام‌تر شد و موج بيكاري با وجود آمارهاي دروغين بالا گرفت».

از 313 يار امام زمان و ذوالقرنين

جهانبخش محبي‌نيا، نماينده ميانه‌روي مردم مياندوآب و شاهين‌دژ هم ديروز نطقي متفاوت داشت كه روي نقدش با رسانه‌هايي بود كه از بيت‌المال ارتزاق مي‌كنند اما خلاف اخلاق قدم برمي‌دارند. اين عضو فراكسيون مستقلين ولايي كه به‌ گفته برخي اصلاح‌طلبان پارلمان در مقاطع حساس همواره همراه اميدي‌ها بوده است، گفت: «يك سناريو از طرف امريكايي‌ها در ايران پياده مي‌شود كه جامعه ايران و دارايي‌هاي آن را در معرض برنامه‌هاي آنارشيسم قرار داده است. اين سناريو توسط عده‌اي اجرايي مي‌شود كه خود را از همه انقلابي‌تر مي‌دانند و اين داستان عجيبي است. الان گريه دشمنان قسم خورده با كساني كه ادعاي انقلابي‌گري مي‌كنند به يك كاسه ريخته مي‌شود. آنها دست به دست هم داده‌اند تا مجاهدت‌هاي ملت ايران را به هرز بكشانند.» او ادامه داد:«ما براي اداره جامعه، دولت و مجلس داريم، ببينيد براي اينكه اين نهادها را فاقد ارزش نشان دهند، كدام جريانات به هم مي‌رسند. كدام روزنامه‌ها كه از بيت‌المال ارتزاق مي‌كنند، همراه با صداي امريكا و بي‌بي‌سي مي‌گويند كه دولت و مجلس از ارزش افتاده و كارايي لازم را ندارند». محبي‌نيا در ادامه كنايه‌اي هم به حسين شريعتمداري، مديرمسوول روزنامه كيهان زد كه «سيدابراهيم رييسي» را با ذوالقرنين مقايسه كرده بود. اين نماينده مجلس گفت:«خيلي عجيب است كساني امروز دولت و مجلس را فاقد ارزش مي‌دانند اما به برخي دوستان لقب ذوالقرنين مي‌دهند. همين آقايان تا ديروز در مورد مرحوم هاشمي مي‌گفتند «مخالف هاشمي مخالف پيغمبري است» آخر سر ديديم كه چه برندي براي مرحوم هاشمي درست كردند و چه چيزهايي كه به او نسبت ندادند؛ همين افراد مي‌گفتند، احمدي‌نژاد جزو ۳۱۳ نفر ياران ولي عصر(عج) است كه قبل از خود امام زمان(عج) ما او را كشف كرديم؛ ديديم كه احمدي‌نژاد به چه موجودي تبديل شد. من از اين دوستان كه قلم خوبي دارند، خواهش مي‌كنم نگاه‌شان در راستاي پياده كردن اهداف دشمنان نباشد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون