• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4454 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ شهريور

قطعه نخست دهه فجر افتتاح مي‌شود؟

جديدترين وعده بنياد مستضعفان براي افتتاح آزاد راه تهران- شمال

آزادراه تهران- شمال كه مطالعات ابتدايي براي ساخت آن از اواسط دهه 50 كليد خورد و سرانجام در دهه 70 وارد فاز اجرا شد، هنوز به مرحله افتتاح نرسيده و در جديدترين زمان‌بندي اعلام شده، بناست در دهه فجر امسال به بهره‌برداري نهايي برسد.

اين آزادراه تاريخي كه با توجه به كوتاه كردن زمان و مسافت سفر از تهران به سمت مازندران، اهميت زيادي در مديريت بار ترافيكي اين منطقه دارد در سال‌هاي گذشته بارها با وعده مسوولان به مرز افتتاح رسيده اما هر بار بهره‌برداري از آن به تاخير افتاده است.

اين آزادراه كه در 4 قطعه طراحي شده هنوز به نيمه راه هم نرسيده است. پس از افتتاح قطعه چهارم كه در دولت قبل انجام شد و مراحل تكميلي را در دولت فعلي گذراند فعلا اصلي‌ترين تمركز خود را بر افتتاح قطعه نخست قرار داده و وزارت راه و شهرسازي به عنوان نماينده دولت و بنياد مستضعفان به عنوان پيمانكار تلاش مي‌كنند اين قطعه را به بهره‌برداري نزديك كنند.

قطعه نخست آزادراه تهران- شمال كه تهران را به طول ۳۲ كيلومتر به شهرستانك متصل مي‌كند در مراحل پاياني كار قرار گرفته اما تاخيرهاي گذشته باعث شده، وعده‌هايي كه براي زمان افتتاح اين قطعه مطرح مي‌شود، چندان قابل اتكا نباشد. اين قطعه ابتدا بنا بود در سال 96 به بهره‌برداري برسد اما به دليل فراهم نشدن مقدمات لازم، افتتاحش به نوروز سپس فصل‌هاي بعدي سال 97 موكول شد و سرانجام با عبور از بهار و تابستان، بحث افتتاح به پاييز 98 رسيد.

پرويز فتاح كه از چند هفته قبل در بنياد مستضعفان، جانشين محمد سعيدي‌كيا شده حالا وعده‌اي جديد براي افتتاح اين آزادراه ارايه كرده است.

رييس بنياد مستضعفان درباره اينكه بالاخره در چه زماني قطعه نخست آزادراه تهران شمال راه‌اندازي مي‌شود به ايسنا گفته: تاريخ دقيقي كه براي افتتاح و بهره‌برداري از آزادراه تهران- شمال در نظر گرفته‌ايم، دهه فجر امسال است و تاريخ‌هاي ديگر را تاييد نمي‌كنم.

او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اين آزادراه امسال افتتاح مي‌شود يا ممكن است مانند سنوات گذشته به سال ديگر موكول شود، افزود: اين اتفاق نخواهد افتاد و قطعه نخست آزادراه تهران- شمال مسلما در سال جاري و در تاريخ مذكور به اتمام مي‌رسد.

رييس بنياد مستضعفان اظهار كرد: مراحل اجرايي قعطه نخست آزادراه تهران- شمال پيشرفت بيش از ۹۵ درصدي دارد و تنها عمليات نهايي براي تكميل روسازي، برق‌كشي و... باقي مانده و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

در كنار قطعه نخست، كار اجرايي براي ساخت قطعه دوم اين آزادراه ادامه دارد و مطالعات پاياني براي ساخت قطعه سوم نيز ادامه دارد. اين در حالي است كه در زمان‌بندي ابتدايي بنا بود، تمام 4 قطعه اين آزادراه تا پايان سال 1400 به بهره‌برداري برسد اما با توجه به مراحل باقي مانده و دشواري كار، بعيد است كه بتوان اجرايي شدن اين وعده را ممكن دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون