• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4455 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ شهريور

نمايندگان به وزير اقتصاد كارت زرد نشان دادند

وزراي پيشنهادي‌در حلقه ‌فراكسيون‌ها

روزهاي دوشنبه براي بهارستان‌نشينان روزهاي پركاري است؛ حداقل چند ماهي مي‌شود كه دوشنبه‌ها صحن علني‌ مجلس در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار مي‌شود و از اين بابت است كه مي‌توان دوشنبه‌ها را روزهاي شلوغ مجلس دانست؛ ديروز اما فارغ از بحث و جدال‌هاي معمول در هر جلسه علني، سوال از دو وزير امور اقتصادي و دارايي و همچنين‌ وزير ارتباطات موضوعي بود كه «خانه‌ ملتي‌ها» ساعاتي را صرف آن كردند. هر چند در ميان نطق‌ها و تذكر‌ها، صحن علني مجلس با حواشي روبه‌رو شد اما خبرها خارج از حصار سبز صحن و دور ميز فراكسيون‌ها نيز كم نبود؛ خبرهايي كه حول محور وزراي معرفي شده براي وزارت آموزش و پرورش و وزارتخانه ‌تازه تاسيس ميراث فرهنگي مي‌چرخيد.

 

2 سوال و يك كارت زرد

فرهاد دژپسند كه تقريبا يك سالي مي‌شود سكان وزارت امور اقتصادي و دارايي را به دست گرفته ديروز راهي بهارستان شد تا به سوال محمدرضا صباغيان، نماينده اصولگراي بافق درخصوص راه‌اندازي سامانه ثبت حقوق و مزاياي شاغلان دستگاه‌هاي ذي‌ربط پاسخ بدهد. دژپسند در اين رابطه گفته است:«اين اقدام از سال ۹۷ انجام شده و از دستگاه‌ها خواسته شده كه اطلاعات حقوقي كاركنان و مديران خود را ارايه كنند.» او ادامه مي‌دهد:«اينكه بنده گفتم موضوع راه‌اندازي سامانه ثبت حقوق در حيطه وظايف سازمان اداري و استخدامي است، حرف جديدي نيست و جمع‌بندي كميسيون اقتصادي هم همين بوده است. تقسيم كاري بين دستگاه‌هاي اجرايي براي اين موضوع صورت گرفته است؛ از طرف ديگر جمع كردن اطلاعات در يك مقياس گسترده و وسيع در قالب سامانه‌اي بايد باشد تا امكان بارگذاري اطلاعات توسط تك تك دستگاه‌ها وجود داشته باشد كه نهادهاي نظارتي بتوانند به دقت امكان نظارت داشته باشند. لذا سازمان اداري استخدامي در سال ۹۶ يعني سال اول برنامه اين مهم را آغاز كرد كه انجام درست آن منوط به همكاري دستگاه‌هاي اجرايي است كه تنها تحت پوشش قوه مجريه نيستند و بايد قواي سه گانه و نيروي انتظامي را هم شامل ‌شوند اما برخي از دستگاه‌ها هنوز اطلاعات خود را در سامانه به ما ارايه نكردند.» او مي‌گويد:«تاكنون قواي مجريه و مقننه اطلاعات خود را براي ثبت در سامانه داده‌اند در اينجا اعلام كنيد كه كدام دستگاه‌ها و نهادها اطلاعات ندادند».

هر چند به نظر مي‌رسيد توضيحات دژپسند قابل قبول باشد اما صباغيان سوال را به راي گذاشت و نمايندگان با ۹۳ راي موافق، ۹۵ راي مخالف و ۳ راي ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماينده، كارت زردي به وزير اقتصاد نشان دادند و به اين ترتيب وزير اقتصاد دومين كارت زردش را از مجلس دهم دريافت كرد.

«محمدجواد آذري‌جهرمي» وزير ارتباطات هم كه به دليل سوال نصرالله پ‍ژمانفر، نماينده عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس درباره فيلتر‌شكن‌ها راهي بهارستان شده بود به اين پرسش اين‌گونه پاسخ مي‌دهد:«اينكه سوال مي‌كنند چرا وزارت ارتباطات فيلترشكن‌ها را نمي‌بندند اين كار وظيفه ما نيست. فرض كنيد فردا صبح بيدار شويد و ببينيد همه فيلترشكن‌ها از دسترس خارج شده‌اند و در اين صورت استاد دانشگاهي كه به دنبال مطالب علمي مي‌گردد، تاجري كه مي‌خواهد تحريم‌ها را دور بزند و حساب بانكي‌اش را متصل كند و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به مشكل برمي‌خورند. نمي‌شود سطح دسترسي دانشجو و خبرنگار و استاد و تاجر با سطح دسترسي يك كودك ۸ و ۹ ساله برابر باشد. اين هم‌سطحي انجام نمي‌شود.» او ادامه مي‌دهد:«در حال حاضر فيلترشكن به راحتي فروخته مي‌شود، برخوردي با اين تجارت نمي‌شود و پشتش هم معلوم است چه كسي است. مگر نمي‌شود پشت اين مافيا را درآورد؟ مي‌گويند قانون نداريم كه فيلترشكن‌ فروشي جرم است. ما شاهد تجارت چند صد ميلياردي در اين حوزه هستيم.» البته اين ‌بار وقتي نماينده مشهد سوال خود را به راي گذاشت، نمايندگان آراي خود را به نفع وزير به ثبت رساندند و تلويحا اعلام كردند كه از پاسخ‌هاي وزير جوان قانع شده‌اند.

پس ‌لرزه‌هاي سوال از وزير

پس از آنكه سوال نماينده اصولگراي مشهد از وزير ارتباطات مطرح شد، اين موضوع از سوي 2 نماينده ديگر با اعتراض روبه‌رو شد. حجت‌الاسلام عبدالحميد خدري، نماينده اصلاح‌طلب بوشهر در تذكري با استناد به بند ۴ ماده ۲۰۷ آيين‌نامه داخلي مجلس گفت:«بيش از ۱۰۰ سوال نمايندگان در نوبت صحن علني است در حالي كه سوال آقاي پژمان‌فر ششم مرداد ماه امسال اعلام وصول و امروز مطرح شده است. برخي از نمايندگان يك سال و نيم است كه در نوبت طرح سوال هستند. علي‌اصغر يوسف‌نژاد، عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه مجلس نيز در اين باره گفت: ما بر اساس آيين‌نامه مجلس عمل كرديم و نمايندگاني كه كمتر سوال كردند يا هيچ سوالي نداشتند در اولويت قرار مي‌گيرند. آقاي پژمان‌فر هم از چند سوال ديگر خود انصراف داده و هيات رييسه نيز طبق آيين‌نامه عمل كرده است.» مصطفي كواكبيان، نماينده اصلاح‌طلب تهران نيز در تذكر مشابهي گفت:«سوال آقاي پژمان‌فر كمتر از يك ماه پيش در كميسيون امنيت مطرح شده بود، چطور امروز در دستوركار قرار گرفته است. من يك سال و نيم است كه از آقاي رحماني‌فضلي سوال كردم اما نوبت طرح سوالم نشده است.»

 

پينگ‌ پنگ محبي‌نيا و حسين شريعتمداري

جهانبخش محبي‌نيا، نماينده ميانه‌روي مياندوآب و شاهين‌دژ كه روز يكشنبه در نطق ميان‌دستور خود درباره ذوالقرنين خواندن ابراهيم رييسي به حسين شريعتمداري، مديرمسوول روزنامه كيهان انتقاد كرده بود، امروز با واكنش اين روزنامه مواجه شد؛ تيتر «آقاي نماينده! شما كجا تشريف داشتيد؟» كيهان كافي بود تا بار ديگر ميكروفن محبي‌نيا براي پاسخ به اين روزنامه و البته مدير مسوولش روشن شود. محبي‌نيا در جلسه صبح ديروز علني مجلس در تذكري با اشاره به مطلب منتشر شده در روزنامه كيهان گفت: بنده ديروز(روز يكشنبه) نطقي در جلسه علني مجلس داشتم و امروز يكي از روزنامه‌ها در صفحه دوم خود متني بلندبالا نوشته و ضمن تحريف سخنان بنده توهين و اهانت نيز داشته است. صحبت‌هاي ديروز بنده صرفا به منظور دفاع از جايگاه نهاد مجلس شوراي اسلامي و دولت بود. در اين متن به بنده توهين شده و تهمت و دروغ نيز روا داشتند. بنده آقاي شريعتمداري (كيهان) را ۴۰ سال است كه مي‌شناسم. بنده در نطق روز گذشته خود اذعان داشتم اينكه آيت‌الله سيدابراهيم رييسي را روزنامه كيهان ذوالقرنين ناميده‌ است، اشتباه است. آيا من دروغ مي‌گويم يا كسي كه اين متن را نوشته است؟»

 

2 وزير پيشنهادي و 3 فراكسيون سياسي

بالاخره ساعت‌شمار براي تعيين تكليف 2 وزارتخانه آغاز شد. وزارت آموزش و پرورش كه پس از استعفاي «محمد بطحايي» با سرپرست اداره مي‌شد با تصميم رييس دولت درست در روزهاي نزديك به آغاز سال تحصيلي قرار است از اين بلاتكليفي رهايي پيدا كند. البته خلاص شدن از اين سرگرداني بستگي به تصميم و راي نمايندگان دارد و اعتمادي كه بايد جلب شود. از آنجا كه قرار است براي اولين وزير وزارتخانه‌ ميراث فرهنگي در صحن علني مجلس تصميم‌گيري شود، «علي‌اصغر مونسان» و «محسن حاجي‌ميرزايي» به عنوان وزراي پيشنهادي اين دو وزارتخانه روز دوشنبه پرجنب و جوشي را داشتند. فراكسيون اميد و ولايي از فراكسيون‌هايي بودند كه اين 2 وزير پيشنهادي با آنها سا‌عت‌ها به بحث و گفت‌وگو پرداختند و از برنامه‌هاي‌شان براي آينده اين دو وزارتخانه گفتند. نتيجه اين جلسات درنهايت به اعلام حمايت 3 فراكسيون اميد، ولايي و مستقلين انجام شد. هر چند به نظر مي‌رسد، وضعيت راي مونسان در مقايسه با حاجي‌ميرزايي از وضعيت بهتري برخوردار باشد اما از آنجا كه تنها دو هفته تا شروع ماه مهر و آغاز سال تحصيلي زمان باقي مانده، بعيد است حاجي‌ميرزايي براي رسيدن به ساختمان وزارتخانه آموزش و پرورش راه دشواري درپيش داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون