• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4455 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ شهريور

علي ربيعي در نشست هفتگي سخنگوي دولت چه گفت؟

افزايش 5 هزار ميليارد توماني منابع مسكن و كاهش تورم نقطه به نقطه

علي ربيعي، سخنگوي دولت ديروز در نشست خبري هفتگي‌اش از كاهش تعهدات برجامي و استراتژي جمهوري اسلامي مبني بر «تعهد متقابل» سخن گفت. با اين همه اما اين مباحث مهم، تنها موضوعاتي نبود كه در اين نشست خبري مورد پرسش قرار گرفت و ربيعي نيز به‌ فراخور به آن پاسخ داد. او در بخش‌هاي ديگري از اين نشست خبري از افزايش 5 هزار ميليارد توماني به منابع بخش مسكن، كاهش نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد ماه نسبت به تير ماه، راي‌آوري هر دو وزير پيشنهادي در جلسه راي ‌اعتماد مجلس، مشكلات خصوصي‌سازي، همچنين تلاش امريكا و اسراييل براي كسب اطلاعات درباره فروش نفت ايران نيز سخن گفت و آنچه در ادامه مي‌خوانيد، اهم صحبت‌هاي او در اين نشست خبري است.

ديروز تصميم مهمي در راستاي برنامه‌هاي مسكن دولت اتخاذ كرديم. 5 هزار ميليارد تومان به منابع بخش مسكن اضافه كرديم. اين مورد به صورت وام، تكميل مسكن مهر و سياست‌هاي حمايتي مسكن دولت خواهد بود. علاوه بر اين 1500 ميليارد تومان از محل دارايي دولت تصويب شد كه در كنار اين وام قرار بگيرد. اين موضوع براي زيرساخت‌هاست و نه وام. الان ۳۵ درصد از مقدار بودجه‌اي كه اعلام كردم در اختيار زيرساخت آب و برق قرار گرفته است.

نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد نسبت به تير ماه 8 واحد كمتر شده است، توليدات واحدهاي بزرگ صنعتي در بورس در تير ماه نسبت به خرداد رشد 5، 6 درصد داشته، واردات لوازم خانگي 80 درصد كاهش داشته است. ما افزايش 22درصدي جواز صنعتي داشته‌ايم، پس از 18 ماه پراسترس به سمت تعادل مثبت حركت مي‌كنيم كه علامت خوبي است، علامت مثبت ديگر مقرون به صرفه بودن توليد است.

سياست ما از ابتدا در خصوصي‌سازي كج‌روي داشته است. اگر شما زمان خصوصي شدن را ۲۴ ساعت در نظر بگيريد، يك ساعت تصميمات گرفته شده است بنابراين ما با اين‌چنين سياستي روبه‌رو بوديم، خودروسازان ما حدود يك ميليون اشتغال‌زايي و گردش مالي بسيار زيادي داشتند. برداشت ما از جناح‌هاي مختلف گرفته تا دولت اين است كه آقاي پوري‌حسيني، تصميمات و سياست‌هايي را كه اتخاذ كردند مبتني بر تامين منافع شخصي نبوده است اما تصميم‌گيري در اين خصوص برعهده متخصصان در اين حوزه خواهد بود.

ما كشوري با ۱۵ همسايه هستيم، در منطقه‌اي زندگي مي‌كنيم كه نفت در آن مهم است. براي پارس جنوبي در جلسه سران قوا تصميمات خوبي گرفته شد. هر اندازه كه بخواهيم و لازم داشته باشيم، نفت فروختيم و خواهيم فروخت. سازمان‌هاي جاسوسي اسراييل و امريكا فشار زيادي براي كسب اطلاعات مي‌كنند اما خوشبختانه به صراحت اعلام مي‌كنم به قدر نياز نفت مي‌فروشيم و امريكا موفق نبوده است.

آنچه كه رييس‌جمهوري(درباره رفراندوم) بيان كرده، اشاره به ظرفيت موجود در قانون اساسي است كه به مسوولان اجازه مي‌دهد در مقاطع دشوار و نيازمند پشتوانه عمومي و مردمي از آن استفاده كنند. صحبت كردن درباره ظرفيت‌هاي قانون اساسي حتما نيازمند رسيدن به نتيجه خاص نيست بنابراين من اطلاعي از اولويت‌هاي آن ندارم و تا آنجا كه مي‌دانم، حرف از ظرفيت‌هاي قانون اساسي بوده نه برگزاري رفراندوم!

رييس‌جمهور همچنان بر موضع خود ايستاده است. اين حرف به خاطر منافع ملي و در صورتي كه ايشان اين اطمينان را داشته باشند، مطرح شد. كليدواژه ما نيز «اگر اين اطمينان را داشته باشم» بود كه برخي‌ها آن را يا نديدند يا نخواستند ببينند. ايشان تاكيد كردند اگر اين اطمينان را داشته باشند كه ملاقات يا ديدار به منافع ما كمك كند، از چنين ملاقاتي امتناع نمي‌كنم. هيچ تناقضي در سخنان رييس‌جمهور وجود نداشته است. ايشان يك موضع اصولي را بيان كردند كه اگر به اين جمع‌بندي برسند كه ملاقات‌هاي كاري با هر كسي به منافع ملي كمك مي‌كند، مكلف به پيگيري منافع ملي و مصالح مردم و كشور هستند و در مقابل، اگر اين ملاقات در تضاد با منافع ملي باشد، از انجام آن امتناع خواهند كرد. اگر درباره سخنان رييس‌جمهور بدون پيشداوري قضاوت صورت بگيرد، متوجه مي‌شويم اين سخنان در راستاي استراتژي درستي است كه ما دنبال مي‌كنيم كه براساس آن، قرار نيست ما منزوي شويم بلكه افرادي كه قصد انزواي ما را داشتند بايد منزوي شوند. عده‌اي بدون دقت كافي و براساس ديدگاه جناحي پيشداوري كردند. عده‌اي ذوق‌زده شده و برداشت خودشان را در اين باره بيان كردند. عده‌اي هم پس از سخنان بعدي رييس‌جمهور، به‌خاطر اينكه به منطق دروني آن توجه نداشتند، گفتند كه ايشان عقب‌نشيني كرده است. فكر مي‌كنيم كه اين برداشت غلط است. هيچ دليلي براي ديدار رييس‌جمهور با تحريك‌كننده و تروريست اقتصادي در شرايط كنوني وجود ندارد و هيچ شرطي تعيين‌نشده كه بخواهد اين ديدار رخ دهد. هدف رييس‌جمهور امريكا از ديدار يك چيز است و هدف ما هم يك چيز ديگر. هدف ما اين است كه هر آن چيز كه حق ماست و در حق ما اجحاف شده است، بايد برگردانيم. ما كشور مستقلي هستيم، كمااينكه با 6 قدرت جهاني رودررو صحبت كرديم و تاكيد كرديم در قبال ما به عنوان يك كشور مستقل بايد منصفانه و بدون هيچ فشاري رفتار شود. آنچه موجب شد امريكا به ما فشار آورد، احساس فروپاشي و به‌هم‌ريختگي بالا و پايين در ايران بود. گفتند بالايي‌ها با يكديگر هماهنگ نيستند و پايين نيز به‌هم ريخته است. آنچه باعث شد فشار تحريم‌ها زياد شود به خاطر آن است كه آنها گفتند اگر ما كمي فشارها را زيادتر كنيم، پايين‌ از هم پاشيده كاملا به خيابان‌ها مي‌آيند و بالايي‌ها از هم جدا مي‌شوند. آنچه باعث شد تا آنها از همه فشارهاي‌شان عقب‌نشيني كنند و امروز به جايي برسند كه بيان و فتواي رهبري ماست، دو مساله است؛ نخست اينكه احساس كردند جامعه مقاوم است، زندگي جاري است و هر چند مردم فشارها را تحمل مي‌كنند ولي اعتمادها باقي است و چشم‌شان به داخل است و دوم آنكه بالايي‌ها انسجام دارند.

 


ماجراي انفجار در سكوي پرتاب و «ناهيد خانم»

علي ربيعي روز گذشته همچنين در توضيحاتي كه توسط پايگاه اطلاع‌رساني دولت منتشر شد به حواشي انفجار در سكوي پرتاب ماهواره و آنچه توسط دونالد ترامپ در مورد صدمه ديدن ماهواره «ناهيد يك» عنوان شد نيز پرداخت. ادعايي كه ابتدا در حساب كاربري دونالد ترامپ در توييتر مطرح شد و در ادامه محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات كه به‌ همراه تعدادي از خبرنگاران در محل نگهداري اين ماهواره حاضر شده بود ضمن تكذيب ادعاي رييس‌جمهوري امريكا از سلامت «ناهيد خانم» خبر داد. ربيعي گفته است: آنچه كه در دولت (درباره ماجراي ماهواره ناهيد) مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد اين بود كه انفجار در سكو بوده و هنوز ماهواره‌اي به سكو منتقل نشده بود و در محل تست بوده و نه عمليات پرتاب. در ميادين تست مانند ميادين سمنان معمولا اين آزمايشات صورت مي‌گيرد. در دنيا حوادثي شبيه به اين زياد رخ مي‌دهد. حتي در كشورهاي پيشرفته هم انفجارهاي متعدد و مهيبي داشته‌ايم. سخنگوي دولت تصريح كرد: خوشبختانه در اين اتفاق از نظر جاني مشكلي نداشتيم و كسي كشته نشده است. علت اين انفجار خطاي فني بوده و كارشناسان در اين موضوع اتفاق ‌نظر دارند و خود آن هم كاملا مشخص است كه چگونه رخ داده است. يك جريان خبري درصدد القاي اين بود كه قادر هستند در موسسات ما جاسوسي و خرابكاري كنند كه هيچ كدام از كارشناسان ما روي آن صحه نمي‌گذارند و به نظر مي‌رسد، سوءاستفاده براي قدرت‌نمايي است. ربيعي گفت: ما نمي‌دانيم چطور رييس‌جمهور امريكا عكس مي‌گذارد و توييت مي‌زند و عكس ماهواره منتشر مي‌كند و با ذوق‌زدگي با موضوع برخورد مي‌كند اين هم قابل فهم نيست شايد از بي‌سوژگي درباره ايران است كه مطرح مي‌كند. اين امر كاملا مشخص و معلوم است كه بر اثر چه رخ داده و خوشبختانه دانش ما در اين زمينه هر روز رو به توسعه و گسترش است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون