• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4456 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ شهريور

مونسان و حاجي ميرزايي، وزراي ميراث و آموزش و پرورش شدند

گذري بر 5 ساعت جدال كلامي

گفته‌هاي روحاني، اگرچه جذاب‌ترين سكانس روزگذشته بهارستان بود ولي تنها بخش آن نبود. علي‌اصغر مونسان و محسن حاجي‌ميرزايي براي تكيه بر كرسي وزارت از نشستي تقريبا 5 ساعته جان سالم به‌در برده و تلاش كردند، به اظهارات موافقان و مخالفان خود پاسخي درخور دهند. اما نقطه اشتراك مجموعه گفته‌هاي موافقان و مخالفان دو وزير پيشنهادي و كليت اين جلسه راي‌اعتماد كم‌رمق بودن آن بود، چراكه به محك تجربه، مجلسي كه شاهد نطق‌هاي آتشين و تومارهاي طول و دراز براي مخالفت با موضوعاتي بعضا كم‌اهميت‌تر از راي‌اعتماد به دو وزير كابينه بوده، با چنين مخالفت‌هايي دست رد به سينه گزينه‌هاي پاستور نمي‌زند؛ اصلي كه روز گذشته نيز دوباره و دوباره اثبات شد. محسن حاجي‌ميرزايي اظهارات 4 مخالف و 4 موافق را در 40 دقيقه شنيد و در 30 دقيقه به آنها پاسخ گفت. نادرقاضي‌پور، محمود نگهبان سلامي، محمد اسماعيل سعيدي و محمدتقي كبيري 4 نماينده مخالف و حميد بنايي، سيده فاطمه ذوالقدر، محمدحسين فرهنگي و محمدرضا منصوري 4 نماينده موافق او بودند. قاضي‌پور هميشه اصولگرا و البته مخالف دولت، يكي از نمايندگاني بود كه اظهاراتش حالا در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود اما نه بخش مخالفتش با وزير فعلي آموزش و پرورش، بلكه آن بخش از گفته‌هايش كه از تجمع بيش از حد نمايندگان اطراف روحاني و جهانگيري و عدم رعايت شأن مجلس توسط آنان گلايه مي‌كند.

 

نقاط ضعف و قوت يك وزير

قاضي‌پور با تاكيد بر لزوم مخالفت مجلس با حاجي‌ميرزايي اظهار كرد: «فردي بايد وزير آموزش و پرورش شود كه شخصيت ملي و جذاب داشته باشد. تاكنون ما نسبت به معيشت فرهنگيان ارزان فروشي كرديم. دولت در انتخاب وزير آموزش و پرورش ساده‌ترين راه را رفته است. انتخاب آقاي حاجي ميرزايي دم‌دستي است و ايشان ۲۰ سال است كه از بدنه آموزش و پرورش دور هستند.» در مقابل محمدحسين فرهنگي به عنوان ديگر نماينده اصولگرا و ترك‌زبان مجلس، نظري متفاوت با قاضي‌پور داشت. فرهنگي گفت: «در طول انقلاب وزرايي بودند كه در وزارتخانه‌هاي كشاورزي و نيرو و نفت مسووليت‌هايي داشتند و به دليل مهارت ادراكي بالا كارنامه موفقي از خود بر جاي گذاشتند. از آن طرف در آموزش و پرورش شاهد حضور وزرايي بوديم كه با وجود سابقه در آموزش و پرورش منشأ بر جاي گذاشتن آثار گسترده‌اي از خود نشدند. بنابراين داشتن مهارت‌هاي ادراكي و ارزشمند در مديريت مولفه مهمي است كه آقاي حاجي‌ميرزايي با داشتن چنين مهارت‌هايي مي‌تواند در مدت باقيمانده دولت سنگ‌بناي تحولات مختلف را بگذارد.»

 

مونسان؛ مخالفان اميدي، موافقان ولايي

علي‌اصغر مونسان نيز روز گذشته شاهد مخالفت پروانه سلحشوري، حسن نوروزي، سيدمرتضي خاتمي و جلال محمودزاده و موافقت سيدناصر موسوي لارگاني، احمد سالك، مهرداد لاهوتي و يوناتن بت‌كليا با وزارت خويش بود. پروانه سلحشوري به عنوان رييس كميته گردشگري فراكسيون اميد- ‌فراكسيوني كه نظري موافق با مونسان داشت- در قامت مخالف پشت تريبون رفت و در اظهاراتي با بيان اينكه «مي‌دانم شما نمايندگان از قبل رأي خود را مشخص كرده‌ايد اما آنهايي كه در ايام محرم به آزادي سرور آزادگان اعتقاد دارند مي‌خواهم كه رأي آزادانه دهند» و گفت: «مونسان مي‌گويد كه مديرانش را از كيش نياورده است. سوال اين است افرادي همچون مديركل تهران، رييس حوزه رياست، مسوول فعلي معاونت گردشگري و مديركل اسبق تهران مگر از كيش نيامده بودند. كارشناسان اين حوزه معتقدند كه وزارت مونسان همچون افتادن از چاله به چاه است.» برخلاف گفته‌هاي سلحشوري اصلاح‌طلب، لارگاني اصولگرا رعايت شؤونات را يكي از نقاط قوت وزير فعلي ميراث فرهنگي عنوان و اظهار كرد: «انتظارات ما خيلي بيشتر از اينها است اما مونسان در امور گردشگري به بعضي از شؤونات اسلامي و محدوديت‌ها پايبند بوده و به رعايت اين مسائل مهم عنايت ويژه داشته است.»

 

دفاعيات 2 وزير

محسن حاجي‌ميرزايي اولين فردي بود كه به دفاع از خود پرداخت و اظهار كرد: «سعي مي‌كنيم با استفاده از اين ظرفيت وضعيت آموزش و پرورش را بهبود ببخشيم. همچنين مطالبات معلمان حق‌التدريسي و خريد خدمتي را محقق كرده و آيين‌نامه قانون مصوب مجلس براي استخدام را نيز تا پيش از مهر به تصويب دولت خواهيم رساند. توسعه مدارس دولتي و افزايش كيفيت آن جزو برنامه‌هاي من است اگرچه من مخالفتي با مدارس غير دولتي ندارم، اما وظيفه دارم كيفيت مدارس دولتي را ارتقاء دهم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند. ما بايد با جو جغرافيايي در آموزش و پرورش مقابله كنيم. در حال حاضر يك دانش‌آموز از يك طرف خيابان نمي‌تواند به مدرسه آن طرف خيابان برود زيرا ضوابط منطقه‌بندي اين اجازه را نمي‌دهد. در حالي كه معتقدم والدين بايد امكان انتخاب مدرسه فرزندان‌شان را داشته باشند.» علي‌اصغر مونسان نيز در دفاع از خود، گردشگري را عاملي براي ايجاد تحرك در اقتصاد در دوران تحريم و فشارهاي بين‌المللي دانست و باتاكيد بر لزوم لغو رواديد براي تحقق جذب گردشگر بيشتر به كشور بيان كرد: «در چهار‌ماهه نخست سال گذشته حدود 8 هزار عماني به ايران آمدند كه بعد از لغو رواديد اين رقم به 80 هزار نفر افزايش پيدا كرد و اين از آن جهت امر مهمي است كه عماني‌ها اصلي‌ترين توريست درمان‌هايي محسوب مي‌شوند كه به ايران مي‌آيند. درباره كشور چين نيز بعد از لغو رواديد ما هدف‌گذاري كرده‌ايم كه در سال نخست يك ميليون گردشگر و در سال دوم دو ميليون گردشگر را به ايران جذب كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون