• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4456 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ شهريور

پاسخ سازمان محيط‌زيست به انتقادهاي خبرنگاران

برخي خبرنگاران معترض اصلا خبرنگار محيط‌زيست نيستند

اعتماد| در روزهاي گذشته 25 خبرنگار حوزه محيط زيست رسانه‌ها در نامه‌اي به علي ربيعي، دبير شوراي اطلاع‌رساني دولت از سياست‌هاي اداره كل روابط عمومي و رسانه سازمان حفاظت محيط زيست انتقاد كرده بودند. حذف تعدادي از خبرنگاران از نشست‌هاي خبري و گروه اطلاع‌رساني سازمان، ايجاد فشار بر برخي رسانه‌ها براي تغيير خبرنگاران حوزه محيط زيست و... از جمله موارد انتقادي آن نامه بود. «اعتماد» هم در خبري كوتاه بخش‌هايي از نامه را منتشر كرده بود. اكنون روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست جوابيه‌اي بلند ارسال كرده كه «اعتماد» بخش‌ عمده و مرتبط آن را منتشر مي‌كند.

- سياست قطعي و مسلم سازمان محيط زيست، احترام به افكار عمومي و رسانه‌ها، شفاف‌سازي و تعامل كامل با خبرنگاران بوده و خواهد بود. طبعا روابط عمومي اين سازمان با دغدغه‌ها و مشكلات حرفه خبرنگاري و مسائل فردي و اجتماعي اين عزيزان آشناست و درباره تلخ و تندنويسي‌هاي آنان دچار سوءتعبير يا بي‌انصافي نخواهد شد. اما بسيار پسنديده است كه همه ما با لحاظ كردن اخلاق رسانه‌اي، منصفانه و خردورزانه بنويسيم، سخن بگوييم و نقد كنيم ضمن اينكه به زودي طي نشستي صميمانه، دغدغه‌ها و نكات مديران رسانه‌ها و خبرنگاران عزيز شنيده
خواهد شد.

- با احترام به تمامي رسانه‌هاي رسمي كشور و خبرنگاران ارجمند، نامه‌اي كه 25 نفر از آنان در خصوص فعاليت‌هاي رسانه‌اي سازمان محيط زيست امضا كرده‌اند؛ احتمالا به منظور حمايت 23 نفر از اين عزيزان از دو خبرنگار گرامي ديگر بوده است. نكته جالب در خصوص اين نامه، آن است كه تعدادي از امضاكنندگان آن اساسا خبرنگار حوزه محيط زيست نيستند، چند نفر ديگر از اين گراميان نيز بارها به نشست‌هاي خبري سازمان دعوت شده‌اند و به هر دليلي حضور پيدا نكرده‌اند اما اكنون مدعي حذف و عدم دعوت هستند. در ادامه ضمن تاكيد بر اين نكته كه در سازمان محيط زيست هيچ‌گونه حذف يا تبعيضي در تعامل با رسانه‌ها و خبرنگاران وجود نداشته و ندارد؛ موارد مرتبط با اين موضوع مطرح خواهد شد.

- تنها در يك مورد و براساس پروتكل رسانه‌اي سازمان و دولت از حضور يك خبرنگار آزاد در گروه سايبري پيام‌رسان سازمان كه براي اطلاع‌رساني به رسانه‌ها راه‌اندازي شده، عذرخواهي و ضمن تقدير و تشكر از ايشان خواسته شد كه در صورت همكاري با رسانه‌هاي رسمي كشور، معرفينامه‌اي مبني بر اين موضوع به روابط عمومي ارايه دهند تا بلافاصله به اعضاي گروه
ملحق شوند.

- اين حق طبيعي همگان است كه پرسش‌ها و ابهامات خود را بپرسند و همه دستگاه‌ها براساس قانون دسترسي آزاد به اطلاعات، موظف به پاسخگويي هستند. در كنار اين موضوع هر فرد يا خبرنگاري نيز مختار است كه با ديگري مصاحبه انجام بدهد يا ندهد. تنها در يك مورد سازمان به اين جمع‌بندي رسيد با خبرنگاري كه در روزنامه دولت فعاليت مي‌كند و عليه دولت و سازمان محيط زيست در ساير فضاهاي رسانه‌اي مطلب مي‌نويسد، مصاحبه انجام ندهد زيرا ايشان قبلا طي مصاحبه‌اي مبسوط، تمامي پرسش‌هاي خود را از رييس محترم سازمان پرسيده و پاسخ‌هاي لازم را دريافت كرده بود. در نتيجه از آن روزنامه خواسته شد هر فرد ديگري كه صلاح مي‌دانند به عنوان مصاحبه‌كننده با رييس سازمان تشريف بياورد تا مباحث ديگري پرسيده و پاسخ داده شود. طبعا و بنابر ملاحظات اخلاقي و حرفه‌اي، روابط عمومي سازمان محيط زيست هيچگاه از رسانه‌اي نخواسته كه خبرنگارش را تغيير دهد و چنين ادعايي خلاف واقع است و تكذيب مي‌شود.

- سازمان محيط زيست و روابط عمومي آن ملتزم به رعايت اخلاق، قانون و تحت نظارت نهادهاي قانوني كشور فعاليت مي‌كند. طبعا در صورت وجود عملكرد غيرقانوني، نهادهاي نظارتي اقدام لازم را انجام مي‌دهند. اظهارات و انتقادات منتقدان سازمان نيز غالبا تكراري بوده و به تفصيل و در دفعات مختلف پاسخ داده شده است. اميدواريم همان‌گونه كه سازمان محيط زيست و روابط عمومي آن در تلاش براي رعايت اخلاق و قانون است، منتقدان سازمان نيز اين‌گونه باشند.

- امسال و براي اولين ‌بار سازمان حفاظت محيط زيست در مجموع شاخص‌هاي عمومي به عنوان سازمان برتر كشوري در جشنواره شهيد رجايي برگزيده شد. اما جالب است كه برخي رسانه‌ها و خبرنگاران طي امسال و سال قبل حتي يك خبر مثبت يا خنثي در مورد سازمان محيط زيست منتشر نكرده‌اند و هر چه در خصوص اين سازمان نوشته‌اند، اخبار منفي يا تخريب تلاش‌هاي كاركنان و مديران خدوم و مظلوم سازمان بوده است. جاي تعجب است كه حتي رسانه‌هاي معاند و بيگانه نيز هنگامي كه درباره موضوع محيط زيست، خبر يا تحليلي منتشر مي‌كنند به برخي عملكردهاي مثبت سازمان اشاره مي‌كنند اما تعداد معدودي از رسانه‌هاي داخلي حتي همين كار را نيز انجام نمي‌دهند. طبعا واقع‌بيني و بي‌طرفي در بيان مسائل و مشكلاتي كه در مواردي حل آنها از توان كل دستگاه‌هاي نظام نيز خارج است، خداي ناكرده به ايجاد نارضايتي عمومي و تضعيف نظام مي‌انجامد و اين موضوع اگرچه به سازمان محيط زيست و روابط عمومي آن ارتباطي ندارد اما واقعا جاي تامل و افسوس دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون