• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4458 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ شهريور

در تريبون‌هاي نماز جمعه مطرح شد

استقبال يك‌صدا از كاهش تعهدات برجامي

خطيب جمعه تهران: تنها چيزي كه مي‌تواند ايران را به تعهدات خود بازگرداند، عمل است

حسن روحاني، رييس‌جمهوري روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت توضيح داد كه «باوجود حل بخش مهمي از اختلاف، هنوز به نقطه توافق نهايي نرسيده‌ايم؛ گام سوم را برمي‌داريم». خبري كه همزمان با سفر عباس عراقچي و رايزني يك گروه اقتصادي با محوريت او به فرانسه تلويحا از يك روز قبل شنيده شده‌بود. بعد از اعلام اين خبر در صبح چهارشنبه رييس‌جمهوري در پايان نشست سران سه قوه كه بعدازظهر همان روز برگزار شد، اعلام كرد كه «ايران گام سوم كاهش تعهدات برجامي را از روز جمعه بر خواهد داشت و در چارچوب آن سازمان انرژي اتمي بايد هر آنچه كشور در زمينه تحقيق و توسعه فناوري هسته‌اي نياز دارد، اقدام كند.» به اين ترتيب جمهوري اسلامي ايران، گام سوم كاهش تعهدات برجامي را از روز جمعه آغاز كرد. از همين روي تريبون‌هاي آخرين جمعه پيش از عاشورا و تاسوعاي حسيني علاوه بر اينكه تحت‌تاثير اين واقعه مذهبي-تاريخي قرار داشت، حول محور كاهش تعهدات برجامي نيز بود.

اروپا و 11 تعهد برجامي

در همين راستا محمدجواد حاج علي‌اكبري، امام جمعه موقت تهران كه از دي‌ماه ۹۶ رياست شوراي سياستگذاري ائمه جمعه را برعهده دارد، پس از صحبت در مورد فلسفه عاشورا و البته يادي از آيت‌الله طالقاني به عنوان اولين خطيب نماز جمعه، به موضوع كاهش تعهدات برجامي اشاره كرد و گفت: «از وقتي كه اين اقدام راهبردي در دستور كار مسوولان با توجه به تجربه تلخ برجام قرار گرفت و كاهش تعهدات در گام اول شروع شد عده‌اي ابتدا گفتند بازار ايران برهم مي‌ريزد ولي ديديم كه اتفاقي نيفتاد و حتي بهتر نيز شد.» او همچنين افزود: «گام دوم نيز برداشته شد و الان در جريان مذاكره با اروپاييان گام سوم برداشته شد و از امروز اجرايي مي‌شود. اين تصميم با صلابت ايراني، ميوه شيرين منطق مقاومت حسيني است كه ثمره بهتري براي ما خواهد داشت. ملت ما ديگر به وعده‌هاي پوچ و خيالي توجهي نمي‌كند. ايران تنها به دنبال اجرايي شدن تعهدات اروپايي است.»خطيب موقت نماز جمعه تهران در پايان گفت: «ايران به مذاكرات خود با اروپا ادامه مي‌دهد اما بدبينانه و بادقت. ديگر ايران با مذاكرات كش‌دار خود را متوقف نمي‌كند. ايران مرحله به مرحله جلو مي‌رود و تنها چيزي كه مي‌تواند ايران را به تعهدات خود بازگرداند عمل است. اروپا بايد به 11 تعهد برجامي خود عمل كند، هرگاه عمل كند ايران نيز به تعهدات خود عمل خواهد كرد.»

از برجام لعنتي تا تعهدات لعنتي برجام

حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي كه اخيرا برجام را «لعنتي» خوانده بود هم به‌نحوي ديگر اين موضوع را مطرح كرد تا هم از صحبت‌هاي پيشينش عقب ننشسته باشد و هم به‌نحوي موضوع را اين‌طور جا بيندازد كه منظورش اين بوده كه تعهدات ناشي از برجام «لعنتي» است، نه لزوما خود اين توافقنامه! علم‌الهدي ديروز گفت: «بگذاريم دشمن هر روز يك كلك بزند و سفر پياپي و ۱۰۰ دقيقه حرف زدن؛ 4 سال است كه دنياي غرب با تعامل كلاهبرداري با ما رفتار مي‌كنند و ما هي ذليلانه بايستيم. اين با كدام معيار حسيني بودن ما درست درمي‌آيد»؟ او ادامه داد: «16 ماه است كه امريكا از برجام خارج شده و شما كل مراوده اروپا را ببينيد و تحليل كنيد. روزي كه امريكا مي‌خواست از برجام برود، گفت اگر كاري مي‌كنيد كه ايران در تعطيلي غني‌سازي بماند، من بروم بيرون و‌ آنها به امريكا قول دادند. اروپا و امريكا دو جريان نيست و يك جريان است. ما را با اس‌پي‌وي معطل و حالا بحث اينستكس را مطرح كردند. حالا گفتند ۱۵ ميليارد مي‌گذاريم و ديروز وزير دارايي فرانسه رفته ببيند امريكا موافق است يا مخالف. دنياي ارتباطات است. بحث كلك‌زني است. مي‌خواهند ما را در تعهدات لعنتي برجام نگه دارند.» او در اظهارات عجيب ديگري نيز گفت: «كاري مي‌كنند كه رهبري در مقابل عمل انجام شده قرار گيرد كه هر وقت خواست مقابله كند، توپ مشكلات را به زمين ايشان بيندازند و مردم را در مقابل رهبري قرار دهند.»

امريكا را زيرپا مي‌گذاريم

خطبه‌هاي ائمه جمعه در ساير شهرها نيز به تبعيت از تهران و البته بنا بر سياستگذاري‌هاي كلان «شوراي سياستگذاري ائمه جمعه» متاثر از موضوع كاهش تعهدات برجامي بود. آيت‌الله سيد‌محمد سعيدي ظهر ديروز در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته قم در همين مورد گفت: «اگر امروز جمهوري اسلامي ايران گام سوم از كاهش تعهدات اتمي را اعلام مي‌كند يك لبيك‌گويي به منويات مقام معظم رهبري است، گام سوم عملا برجام را بي‌معني‌تر كرده و اين در شرايطي است كه سياست ترامپ در برابر ايران شكست‌خورده است و تحريم‌هاي امريكا به فروپاشي ايران منجر نشد و جايگاه جمهوري اسلامي را اعتلا بخشيده و ثابت كرد كه امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند و ما امريكا را زير پا مي‌گذاريم.»حجت‌الاسلام محمد قاسمي، امام جمعه موقت ساري هم در خطبه‌هاي نماز جمعه با اشاره به بدعهدي امريكايي‌ها و اروپايي‌ها در قضيه برجام گفت: «اروپا هم‌كاسه امريكا است و بدون امريكايي‌ها آب نمي‌خورند.» او با تاكيد بر مقاومت و ايستادگي تاكيد كرد: «پشت لبخند اروپايي‌ها نقشه‌اي نهفته است و نبايد به آنان اعتماد كرد.»

حجت‌الاسلام سيدمحسن محمودي نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته ورامين با بيان اينكه كاهش تعهدات برجامي ما آغاز شده است، گفت: «ما با تمام توان از اين اقدام حمايت مي‌كنيم و مي‌خواهيم كه با قدرت به استقامت ادامه دهيم و عقب‌نشيني نخواهيم كرد و ملت ما تهديد و تحريم‌ها را تحمل مي‌كنند»

پيام عاشورا سازش نبود

حجت‌الاسلام خاتمي، نماينده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه زنجان در سخنراني خود پيوندي ميان شرايط عاشورا با ديپلماسي ايجاد و تاكيد كرد كه عاشورا نه پيام سازش داشت و نه تسليم؛ بلكه «هيهات من الذله» پيام جاودانه عاشورا براي همگان بود. او همچنين با اشاره به بدعهدي امريكا و امروز فردا كردن اروپا، گفت: «بايد به پيمان منعقد شده پايدار مي‌ماندند.» خاتمي با بيان اينكه دو ماه ايران به اروپا فرصت داد و اگر مي‌خواستند كاري انجام دهند، تاكنون بايد تصميم خود را مي‌گرفتند، افزود: «مسوولان بايد بدانند كه اروپا وقت‌كشي مي‌كند و پشت صحنه با امريكا تباني كرده است و نبايد فرصت ديگري به آنها داده شود. همان‌گونه كه مقام معظم رهبري نيز فرمودند: «مساله ما مساله دعوا كردن نيست مساله ما اعتماد نداشتن است.»

بازي جديد اروپايي‌ها

حجت‌الاسلام خاضع، امام جمعه ياسوج نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه به اقدامات اخير اروپايي‌ها اشاره كرد و گفت: «اروپايي‌ها كه به تعهدات خود در برجام عمل نكردند و در كنار امريكا ايستادند اخيرا مذاكراتي را براي نجات برجام آغاز كردند. اين يك بازي جديد اروپايي‌هاست چراكه فرصت داشتند از برجام دفاع كنند و مسوولان نبايد به لبخندها و وعده‌هاي پوچ اروپايي‌ها دل خوش كنند و دوباره به آنها اعتماد كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون