• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4458 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ شهريور

پنجمين مراسم عزاداري امام حسين(ع) در خانه كارگر برگزار شد

خاطره علي ربيعي از ديدار با قذافي

پنجمين شب مراسم عزاداري امام حسين(ع) در خانه كارگر برگزار شد. پروانه مافي از اعضاي حزب كارگزاران سازندگي، مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم‌سالاري و علي ربيعي، سخنگوي دولت دوازدهم در اين مراسم سخنراني كردند؛ سخنراني‌هايي كه گرچه ماهيت مذهبي داشت و حول محور واقعه كربلا بود اما سخنرانان تلاش كردند تا آن را به اتفاقات روز و سياست‌هاي امروز پيوند بزنند. علي ربيعي، عضو شوراي مركزي خانه كارگر از سخنرانان پنجمين شب از مراسم عزاداري محرم در خانه كارگر با تاكيد بر اينكه «بايد در مورد راز جاودانگي عاشورا انديشه كنيم» گفت: «اين شيفتگي حسين نه مخصوص ايرانيان است و نه شيعيان. در همه فرهنگ‌ها حتي در حوزه‌هاي تمدني جنوب شرق آسيا تا هند و اروپا و آسياي ميانه اين اثر وجودي را مي‌توان ديد.»

سخنگوي دولت در بخشي از سخنراني خود به خاطره‌اي از دوران وزارتش در دولت اصلاحات اشاره كرد. او با يادآوري سفر خود به ليبي براي پيگيري وضعيت امام موسي صدر، گفت: «سال ۸۲ يا ۸۳ از طرف آقاي خاتمي رييس‌جمهوري وقت مامور شدم تا با قذافي ديداري داشته باشم. قذافي كه اهل قبايل سني شمال آفريقا بود گفت كه مادرش در ماه محرم غذا نمي‌پخت؛ چرا كه فرزندان امام حسين(ع) در عاشورا نان و غذا نداشتند.» سخنگوي دولت همچنين در بخش ديگري از سخنراني خود به تبيين كنش‌هاي چهره‌هاي كربلا پرداخت و گفت: «چرا حضرت علي جاودانه نشود وقتي در محكمه‌اي كه حضرت و فرد يهودي كه زره او را برداشته بود، با اينكه ايشان در خلافت اسلامي حاكم سرزمين‌هاي گسترده‌اي بود و قاضي شيعه هم منصوب او بود نه گوش به فرمان او، حق را به فرد يهودي مي‌دهد و تسليم راي و نظر قاضي مي‌شود.»ربيعي افزود: «حر به ما مي‌آموزد هرگاه كه به حقيقت رسيديد، پيوست به حق دير نيست و رفتار حسين هم به ما مي‌آموزد آنكه آب به روي فرزندانت بست اگر به سوي خدا آمد آغوشت را به روي او باز كن. امروز مي‌بينيد نه تنها ما در عرصه سياسي و اجتماعي آغوش نمي‌گشاييم بلكه افراد را به راحتي مي‌رانيم. ديگران را به راحتي متهم مي‌كنيم و مي‌گوييم تو درست نمي‌گويي. همچنين عمربن سعد آزادگي خود را فروخت و به دنيا هم نرسيد. به تعبير زنده‌ياد شريعتي يك عمر سعد در وجود همه ما پنهان شده است.» ربيعي با اشاره به شهامت حضرت زينب(س) و نقش او در تبيين قيام امام حسين(ع) گفت: «زينب كنشگر بزرگ اجتماعي و سياسي بود و كنشگري‌اش را در ميانه آتش و خون نشان داد. چه كنشگري زيباتر از ايستادن مقابل ظلم.»ربيعي گفت: «هدف بياني امام حسين (ع) براي قيام، امر به معروف و نهي از منكر بوده است. به تعبير شهيد مطهري، حسين(ع) به امر به معروف و نهي از منكر، آبرو داد؛ به اين اصلي كه آبروي مسلمين است. اين روزها شاهد وجه نازل شده‌اي از امر به معروف و نهي از منكر هستيم. از اين اصول كه مي‌تواند عامل وحدت و شيرازه زندگي اجتماعي باشد به واژگاني منفعل تبديل شده است.»سخنگوي دولت تاكيد كرد: «فقر، ظلم سياسي و اجتماعي، فساد سياسي و اجتماعي، سوءاستفاده از بيت‌المال، نابرابري، بي‌حرمتي، آبرو بردن و حمله به آبروي افراد، دروغ، تخريب شخصيت، دفاع از مظلوم، حقوق برابر، فرصت‌هاي برابر عدالت اجتماعي و...، اينها وجوهي از معروف‌ها و منكر‌ها در ايران امروز هستند.»

 

پروانه مافي: جرياني وجود دارد كه فقط مي‌خواهد از مردم اشك بگيرد

پروانه مافي نماينده مجلس و از اعضاي كارگزاران نيز در شب پنجم مراسم عزاداري امام حسين(ع) در خانه كارگر با بيان اينكه امام‌ حسين(ع) در خطبه‌اي كه سال آخر حكومت معاويه راجع به مسووليت‌پذيري ايراد مي‌شود، گفت: «امام حسين(ع) به مردم مي‌گويد كه‌اي گروهي كه به عالم بودن شهرت داريد. ‌اي مردمي كه به خيرخواهي و اندرزگويي شهره شده‌ايد. ديگران شما را بر خود برتري دادند. مردم به شما اميد دارند تا به اجراي قانون خدا كمر ببنديد اما شما در اجراي قوانين خدا كوتاه آمديد.»او افزود: «كسي كه جايگاه دارد مثل مردم عادي نيست. جايگاه و مقام موهبتي است كه خداوند به افراد مي‌دهد و در مقابل آن افراد بايد وظايفي انجام دهند.» مافي با تاكيد بر اينكه امام حسين(ع) خون مقدس خود را در راه بيداري و مسووليت‌پذيري نثار كرد، گفت: «پس هر كس مسووليت‌‌پذير باشد و موقعيت‌هاي دنيوي را وسيله‌اي براي كمك به مردم قرار دهد حسيني است و در غير اين صورت يزيدي است.» مافي در پايان متذكر شد: «متاسفانه جرياني وجود دارد كه در عزاي سيد‌الشهدا فقط مي‌خواهد از مردم اشك بگيرد. اشك ريختن براي سيد الشهدا نيكوست، اما نه اشك براي اشك بلكه بايد اين اشك به فهم حسين(ع) بينجامد.»

 

مصطفي كواكبيان: مردم ناكارآمدي را ببخشند فساد را نمي‌بخشند

مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم‌سالاري نيز كه يكي از سخنرانان شب پنجم عزاداري در خانه كارگر بود، گفت: «اگر امروز اسلامي باقي است به خاطر امام حسين‌(ع) است. پيامبر‌(ص) مي‌فرمايند كه حسين‌(ع) از من است و من هم از حسين‌(ع). يعني اگر حسين‌(ع) نبود اثري از اصل اسلام هم نبود. امام خميني هم فرموده‌اند كه هرچه داريم از محرم و صفر است. انقلاب سال ۵۷ هم برگرفته از نهضت عاشورا بود؛ چراكه مردم در تكايا براي قيام برنامه‌ريزي مي‌كردند.» عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه امام حسين(ع) براي خدا قيام كرد، گفت: «به همين دليل اگر سر سوزني در جايي ظلم شود نمي‌توانيم از آن دفاع كنيم. بايد با ظلم و دنياپرستي درافتاد.» وي با بيان اينكه اوايل انقلاب بسياري از چهره‌هاي شاخص پست‌هاي دولتي را قبول نمي‌كردند، گفت: «آنها براي قدرت نيامده بودند كه براي عدالت آمدند؛ براي اينكه مظلومان در عدالت به سر ببرند.» عضو فراكسيون كارگري مجلس شوراي اسلامي، گفت: «ممكن است مردم ناكارآمدي را ببخشند اما فساد را نمي‌بخشند؛ فسادي كه مانند خوره افتاده است. اگر نماينده‌‌اي تخلفي كرده بايد مانند افراد ديگر جامعه با او برخورد شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون