• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4458 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ شهريور

سرنا ويليامز به فينال تنيس امريكا صعود كرد

تلاش براي زدودن خاطره‌اي تلخ

علي ولي‌اللهي

 

 

تنيس آزاد امريكا، با بازگشت زن شماره يك سابق تنيس جهان به فينال ادامه پيدا كرد. سرنا ويليامز در 37 سالگي و بعد از مدت‌ها دوري از رسيدن به قهرماني در يك گرانداسلم معتبر تنيس در فاصله يك قدمي رسيدن به عنوان قهرماني قرار دارد. او مي‌تواند در كشور خودش و مقابل چشم طرفدارانش جام قهرماني را بالاي سر ببرد. آخرين باري كه سرنا موفق شده بود در يك گرانداسلم به پيروزي برسد، برمي‌گردد به سال 2016 و مسابقات تنيس ويمبلدون. ويليامز در آن سال موفق شد با پيروزي بر آنجليك كربر آلماني فاتح ويمبلدون شود. اين دهمين حضور ويليامز در فينال يواس اوپن محسوب مي‌شود. او در 9 فينال قبلي 6 پيروزي و 3 شكست به دست آورده است. آخرين شكست ويليامز در فينال اين مسابقات به سال قبل مقابل اوزاكاي ژاپني برمي‌گردد.

ويليامز در مرحله نيمه‌نهايي موفق شد، الينا اسويتولينا از اوكراين را شكست دهد. اسويتولينا بخت پنجم كسب عنوان قهرماني به حساب مي‌آمد كه با رسيدن به نيمه‌نهايي بهترين عملكردش را به ثبت رساند، اما نتوانست مقابل بخت هشتم رقابت‌ها كار خاصي از پيش ببرد. تنيسور كهنه‌كار امريكايي در بازي مقابل حريفش به راحتي و با نتايج 6 بر 3 و 6 بر 1 پيروز و راهي مسابقه فينال شد. نكته جالب در مورد ويليامز 37 ساله اين است كه او در طول مسابقات تنها يك ست را به حريفان واگذار كرده است. تنها تنيسوري كه موفق شد يك ست از ويليامز بگيرد، هموطنش كتي مك‌نلي بود كه در دور دوم با نتيجه 7 بر 5 ست اول را برنده شد اما در ست‌هاي دوم و سوم با نتايج 6 بر 3 و 6 بر 1 مغلوب شد.

حريف سرنا ويليامز در فينال يواس اوپن نيز كسي است كه با تاريخ‌سازي خودش را به مسابقه نهايي رسانده است. بعد از حذف شانس‌هاي اول تا چهارم كسب مقام قهرماني در مراحل ماقبل نيمه‌نهايي فرصت براي درخشش تنيسورهاي كم نام و نشان‌تر مهيا شد. در اين ميان يك تنيسور 19 ساله به نام بيانكا آندرسكو از كانادا كه در آغاز مسابقات بخت پانزدهم قهرماني به حساب مي‌آمد، موفق شد خودش را به فينال برساند. بيانكا در نيمه‌نهايي بليندا بنچيچ را در يك ديدار مهيج از پيش‌رو برداشت. تنيسور جوان كانادايي در اين مسابقه با نتايج 7 بر 6 و 7 بر 5 مقابل بخت سيزدهم قهرماني به پيروزي رسيد و براي نخستين‌بار در عمرش راهي يك گرانداسلم معتبر شد. او كه از سال 2017 تنيس را به صورت حرفه‌اي آغاز كرده، در مسابقات قبلي تنها در مراحل ابتدايي حضور داشته است. حالا او بايد براي بردن جام يواس اوپن به مصاف كسي برود كه تقريبا دوبرابر او سن دارد و اولين مسابقه حرفه‌اي‌اش را در تنيس زماني انجام داده كه بيانكا هنوز به دنيا نيامده بود و اولين گرانداسلمش را موقعي تصاحب كرد كه تنيسور كانادايي تنها 2 سال سن داشت. البته رقابت بين سرنا و بيانكا از يك منظر ديگر نيز جالب توجه است و آن هم اتفاقات فينال فصل قبل همين مسابقات است.

هنوز بسياري از طرفداران تنيس فينال يواس اوپن 2018 را از ياد نبرده‌اند. جايي كه سرنا ويليامز با 36 سال سن مقابل تنيسور 20 ساله ژاپني قرار گرفت. شرايط فينال دور قبل از جهات زيادي شبيه به اين دوره بود. سرنا ويليامز بعد از گذراندن دوران بارداري و به دنيا آوردن فرزندش با رنك 17 وارد مسابقات شده بود و اوزاكا از ژاپن به عنوان يك تنيسور جوان كه بهترين عملكردش رسيدن به دور سوم يك مسابقه معتبر تنيس بود، با رنك 20 در فينال سال گذشته و در حالي كه همه تصور مي‌كردند قهرماني ويليامز تضمين شده است، اين تنيسور ژاپني بود كه حريف سنگين امريكايي‌اش را مقهور خود كرد و مقام قهرماني را به دست آورد. اما آنچه فينال سال قبل را متمايز كرد، نه باخت ويليامز كه اعتراضات بي‌اندازه او به داور مسابقه بود. ويليامز در آن بازي در حالي كه كنترلش را از دست داده بود و به ‌شدت عصباني به نظر مي‌رسيد چندين بار با اظهارات و حركاتش جو مسابقه را متشنج كرد. او در آن بازي داور را دزد و دروغگو خواند كه به خاطر نگاه جنسيتي نمي‌تواند قضاوت درستي داشته باشد. تنيسور امريكايي در آن بازي به خاطر ارتباط با مربي‌اش در حين مسابقه و همچنين كوبيدن راكت به زمين و فحاشي به داور چندين امتياز و يك ست را از دست داد. ويليامز بعد از شكست نيز در كنفرانس خبري گفت: «اينكه من مجبورم اين اتفاقات را از سر بگذرانم، نشان مي‌دهد كه يك زن احساساتي، كسي كه بخواهد احساساتش را نشان دهد و زير بار تبعيض نرود بايد زن قوي‌اي باشد. به خاطر كاري كه من امروز كردم، از اين به بعد زن‌هايي كه اين خصوصيت را داشته باشند، مي‌توانند بدون ترس و واهمه احساسات‌شان را فرياد بزنند. بله، شايد اين كار در نهايت براي من سودي نداشت ولي براي كساني كه بعد از من خواهند آمد مسلما مفيد خواهد بود.» با اين وجود بعد از آن اتفاقات و اظهارات ويليامز، پاتريك مورات‌اوگلو داور بازي به داشتن نگاه جنسيتي از سوي ديگران محكوم نشد و در نهايت اين خود تنيسور امريكايي بود كه بازنده تمام لقب گرفت. حال بايد ديد ويليامز در فينال امسال، مقابل يك حريف بسيار جوان‌تر از خودش چه نمايشي خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون