• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4458 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ شهريور

برخيز و اول بكش (272) فصل بيست و ششم

«مثل مار حيله‌گر و مثل يك بچه ساده»-استيصال پرز

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

شيمون پرز كه به عنوان نخست‌وزير جانشين رابين شده بود تاثير اين حملات تروريستي را بر افكار عمومي اسراييل، حمايت آن براي روند صلح و دورنماي‌اش را در انتخابات پيش رو كه براي ماه مه ‌برگزار مي‌شد، گرفت. او برگه قرمز عليه محمد الضيف را امضا كرد و به شين بت دستور داد تا هر كاري را كه مورد نياز است، انجام دهند تا از دست ضيف خلاص شوند. اما ترتيبي داده شده بود تا ضيف زنده بماند. تشكيلات خودگردان كه به عنوان بخشي از مذاكرات صلح بنا بود در نبرد عليه تروريسم با شين بت همكاري كند، كاري انجام نداد. جبرييل راجوب يكي از سران امنيت فلسطين كه به عرفات نزديك بود، ادعا كرده بود «من قدرتي ندارم. من مي‌خواهم [ كه با ترور حماس بجنگم] اما نه افرادش را دارم، نه ابزارش را و نه اختيارش را.» يووال ديسكين، رابط شين بت با فلسطيني‌ها موافق نبود. او گفت:«جبرييل دروغگو است. او قدرت‌هاي زيادي دارد اما از عرفات دستور دارد كه زياد سخت نگيرد.»

پرز قبل از 4 حمله سعي كرده بود كه عرفات را وادار كند تا ضيف و 34 نفر از مظنونان ترور را دستگير كند. او در 24 ژانويه براي يك نشست اضطراري با عرفات به غزه سفر كرد. همراه با او يالون، رييس آمان بود كه به عرفات گفت «شما بايد اين افراد را سريعا بازداشت كنيد در غير اين صورت همه‌ چيز به هرج و مرج خواهد افتاد.»

پرز تقاضا كرد «فورا محمد الضيف را بازداشت كنيد!»

عرفات با چشماني باز حاكي از حيرت به آنها نگاه كرد و به عربي پرسيد «محمد چي؟»

در نهايت عرفات متوجه شد كه بمب‌گذاران انتحاري باعث شده كه او در نظر مردمان خودش اينگونه به نظر بيايد كه او نمي‌تواند تشكيلات خودگردان فلسطين را كنترل كند و در نظر جامعه بين‌المللي هم مانند كسي به نظر مي‌آمد كه براي انجام ترورهاي وحشتناك با يك دست وام داده است. او درك كرده بود كه اگر انفجارهاي درون اتوبوس و مال‌هاي خريد اسراييلي ادامه يابد، روند صلح به پايان خودش نزديك مي‌شود. نيروهاي امنيتي او بعد از 4 حمله هجوم تندي را عليه حماس آغاز كردند و 120 نفر از اعضاي آن را بازداشت و آنها را زير شكنجه قرار دادند اما در آن زمان ديگر دير شده بود.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون