• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4463 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ شهريور

به بهانه انتشار آمارهاي نگران‌كننده افت مخاطب در سينماها

چرا بايد سينماها تعطيل باشند؟

بابك احمدي

 

 

آمار فروش فيلم‌هاي روي پرده ارقام نگران‌كننده‌اي را نمايش مي‌دهد، سينماداران، تهيه‌كنندگان، توليد‌كنندگان و دست‌اندركاران سينما يكصدا نگراني خود از وضعيت پيش آمده را بيان كرده‌اند، اما ظاهرا گوش شنوا وجود ندارد. كار به جايي رسيده كه نفس‌‌ها به شماره افتاده و خب در چنين شرايطي است كه صاحبان پول‌هاي باد آورده ميان‌دار شده‌اند.

كپي غيرمجاز فيلم‌ها، شبكه معيوب توزيع آثار، هزينه بالاي توليد، مميزي و چندين و چند عامل پيدا و پنهان ديگر در نهايت موجب شد صاحبان پرديس‌هاي سيـنمـايي بيـانـيه‌ هشدارآميز منتشر كنند.

ايسنا گزارش داده: «فروش سينماها در روزي كه به بهانه روز ملي سينما بليت فيلم‌ها نيم‌بها بود، آماري تاسف‌برانگيز را براي سينماي كشور ثبت كردند. طبق آمار اعلام شده در سامانه فروش ايران، سينماهاي كشور در روز جمعه 22 شهريورماه كه پس از چند روز تعطيلي دوباره باز شده بودند و بليت‌هاي‌شان هم به خاطر روز ملي سينما نيم‌بها بود با افت فروش محسوسي روبه‌رو بودند كه البته اين افت فروش فقط مخصوص همين يك روز نبوده ولي به نظر مي‌رسد بليت نيم‌بها بايد تماشاگر بيشتري را به سينماها مي‌كشاند كه نبود تبليغات خوب هم به اين اتفاق دامن زد.»

 

بيانيه هشدار مديران پرديس‌هاي سينمايي

يك روز پيش از انتشار اين خبر، مديران پرديس‌هاي سينمايي سراسر كشور با انتشار بيانيه‌اي نسبت به وضعيت اسفبار و نگران‌كننده پيش آمده هشدار دادند.

در بيانيه مشترك مديران اين پرديس‌هاي سينمايي مي‌خوانيم: «در اولين جلسه هم‌انديشي مديران پرديس‌هاي سينمايي كشور و بررسي شرايط بحراني به وجود آمده در كاهش شديد فروش و جذب مخاطبان سينمايي تابستان؛ علل اين كاهش و معضلات حوزه توليد، توزيع و نمايش به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

افزايش روزانه و بي‌رويه هزينه‌هاي اين بخش‌هاي مهم سينمايي (توليد، توزيع و نمايش) و بالاخص هزينه‌هاي كمرشكن پرديس‌هاي سينمايي باعث نگراني شديد اين پرديس‌هاست كه در صورت ادامه اين روند، خطر تعطيلي سينماهاي ايران (طي ماه‌هاي گذشته تعدادي از سينماهاي كشور تعطيل شده‌اند) و كاهش شديد امنيت شغلي دست‌اندركاران، گلوگاه‌هاي اصلي و مهم سينماي ايران شده است. پرديس‌هاي مهم سينمايي ايران ضمن اظهار نگراني شديد و هشدار بابت ادامه ركود سينماها در ماه‌هاي آتي از مديران محترم دولتي و صنفي سينما درخواست دارند، ضمن جلوگيري از ادامه اين ركود نسبت به اتخاذ تصميم‌هاي عاجل و راهگشا در راستاي رونق سينماي ايران اقدامات لازم را در دستور كار قرار دهند.» مديران پرديس سينمايي ايران مال، كوروش، زندگي و مگامال، باغ كتاب، هنر شهرآفتاب و گلستان شيراز، اكو مال كرج، ويلاژ توريست مشهد از جمله حاضران در جلسه مذكور بوده‌اند.

 

فرهنگ را در ايام مذهبي تعطيل نكنيم

شروع مطلب با گرفتاري‌هاي روزافزون مديران پرديس‌هاي سينمايي نبايد خواننده را از مشكلات و اضطراب‌هاي دست‌اندركاران ديگر حوزه‌هاي فرهنگ غافل كند. مديران سالن‌هاي خصوصي و دولتي تئاتر نيز در يكي، دو سال گذشته شاهد افت محسوس مخاطب بوده‌اند، گرچه كه سرچشمه بخشي از لطمه هر دو حوزه را بايد در افت كيفي آثار جست‌وجو كنيم، اما چه كسي مي‌تواند افزايش فشارهاي اقتصادي در بروز اين معضل را ناديده بگيرد؟

مديران گالري‌ها نيز در چنين شرايطي مساله مضاعفي دارند و آن تعطيلي مداوم مجموعه‌هاي سينمايي و تئاتري مصادف با روزهاي سوگواري است. با وجود طرح‌هاي گوناگون و پيشنهادهاي مداوم هنرمندان و سينماداران و فعالان فرهنگي، ما بهترين زمان براي دعوت مردم به سالن‌هاي سينما و نمايش را نيز از دست مي‌دهيم.

يعني مسوولان و مديران عاليرتبه سال‌هاي سال است كه اين فرصت را از خود و جامعه سلب كرده‌اند. آيا بهتر نيست جاي تعطيلي فرهنگ در روزهاي سوگ، اعلام كنيم به نمايش گذاشتن آثار جدي، مرتبط و غيركمدي بلامانع است؟ آيا نبايد در اين شرايط كنار فعالان توليد محتواي فرهنگي بايستيم تا بيش از اين با تعطيلي دايمي مواجه نشوند؟

بارها از زبان مديران و مسوولان ارشد كشور شنيده‌ايم كه عاشورا «فرهنگ» است. آيا نبايد براي اين فرهنگ عاشورايي، آن ‌هم درست در روزهاي اوج خروش پيروان اين نهضت محتواي درخور داشته باشيم؟

اگر بنا را بر تعطيلي سينماها و سالن‌هاي نمايش گذاشته‌ايم، چرا تلويزيون را به كل تعطيل نمي‌كنيم و شاهد پخش سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي! از تلويزيون هستيم؟ اگر ضرر مالي ناشي از سه روز تعطيلي مستمر سالن‌ها اهميت ندارد! لااقل لحظه‌اي به هزينه‌ها و لطمه‌اي كه جامعه از تعطيلي محيط‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي مي‌خورد، فكر كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون