• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4463 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ شهريور

هشدار مدير تئاتر مستقل تهران در نشست رپرتوار «عصر تجربه»:

پهنه فرهنگي با سنگفرش ايجاد نمي‌شود

گروه ادب و هنر

 

 

نشست رسانه‌اي سومين رپرتوار «عصر تجربه» روز گذشته درحالي برگزار شد كه مصطفي كوشكي، مدير تئاتر مستقل تهران و مدير برگزاري اين رپرتوار نسبت به فقدان بعضي سياست‌ها در شهرداري تهران هشدار داد. در سال‌هاي اخير بعضي مديران سالن‌هاي خصوصي تئاتر نسبت به تهديد‌هاي پيش روي اين جريان نوپا اظهار نگراني كرده‌اند، به‌ويژه كه تورم و افزايش فشار اقتصادي به سرعت سبد فرهنگي خانوارهاي ايراني را
تهديد مي‌كند.

مصطفي كوشكي نيز در نشست موردنظر با اشاره به همين موضوع از افت مخاطب سالن‌هاي تئاتري در سال‌هاي اخير گفت، اما در عين حال تاكيد كرد كه اين روند نزولي در سال 98 تا حدي ثابت ماند. اين كارگردان تئاتر در ادامه به طرح تاسيس پهنه فرهنگي محدوده تئاترشهر تا بنياد رودكي و تالار وحدت در خيابان استاد شهريار اشاره كرد و همزمان نيز هشداري داد: «زمان تاسيس تئاتر مستقل تهران در خيابان رازي هيچ مجموعه تئاتري خصوصي ديگري در نزديكي تئاترشهر وجود نداشت. بعد از فعال شدن اين مجموعه بود كه رفته‌رفته شاهد راه‌اندازي سالن‌هاي تئاتر، كافه‌ها، گالري‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي هنري از اين دست بوديم.

حالا در اين شرايط كه بخش خصوصي قدم پيش گذاشته و وضعيت فرهنگي در اين محدوده را حاكم كرده است، شهرداري تهران با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصميم به احداث پهنه فرهنگي رودكي گرفته‌اند. اين درحالي است كه اگر همين فردا ملاكان و صاحبان ساختمان‌هايي كه ما در ملك آنها مستقر هستيم كوچك‌ترين اشاره‌اي كنند، جز انتقال از اين محل به محل ديگر چاره‌اي نداريم. اينجاست كه همين محيط امروز فرهنگي، فردا مي‌تواند شكل و شمايل ديگري به خود بگيرد و آن زمان است كه پهنه فرهنگي احداث شده نيز معنا نخواهد داشت، به همين دليل است كه طي سال‌هاي اخير همواره تاكيد كرده‌ام شهرداري تهران و وزارت ارشاد بايد از اين جريان حمايت كنند و هر طور شده شرايطي براي استقرار كامل اين مجموعه‌ها به وجود بياورند. پهنه فرهنگي با سنگفرش كردن پياده‌راه يا خيابان ايجاد نمي‌شود.»

مصطفي كوشكي همچنين در پاسخ به سوالي در اين ‌باره كه چرا هرگز به سوي تهيه‌كنندگي و توليد نمايش يكي از همين جوان‌ها حركت نكرده است، گفت: «نگرانم كه من هم همان‌ كاري را انجام دهم كه تهيه‌كنندگان با گروه‌هاي جوان مستعد مي‌كنند.

تهيه‌كننده‌ها با شناسايي اين بچه‌ها آنها را از مسير خارج مي‌كنند.»

طبق اطلاعات ارايه شده در نشست، هفت گروه تئاتري با نمايش‌هاي «به زبان خواب» كاري از سما موسوي، «به هواي پاك پريد» اميرحسين بريماني، «داستان خانواده» صدرا صباحي، «N=A1+A2» كاري از محمدرضا علي‌اكبري، «لورم ايپسوم» اجرايي از امير اميري، «ماريون» تجربه‌اي از حامد اصغرزاده و «فرانكشتاين» به كارگرداني علي كرسي‌زر براي اجرا در سومين دوره رپرتوار «عصر تجربه» دعوت شده‌اند.
بر همين اساس نقد و بررسي نمايش‌هاي حاضر در «عصر تجربه»، ارايه دو مقاله و سخنراني درباره يكي از كارگردانان صاحب سبك ايراني و برگزاري «شبي با كارگردان» در دوره سوم برگزار خواهد شد كه به نوعي نقطه تمايز در قياس با دو دوره گذشته به حساب مي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون