واكنش مالكان و كارگردان فيلم رستاخيز به انتشار نسخه قاچاق اين فيلم
به داد رستاخيز برسيد
گروه فرهنگ و هنر
در پي انتشار نسخه غيرقانوني فيلم «رستاخيز» از طريق سايت يوتيوب، احمدرضا درويش كارگردان اين اثر تاريخي با نگارش بيانيهاي به انتشار نسخه قاچاق اين فيلم اعتراض كرد. او با يادآوري اينكه فيلمبرداري اين فيلم در شب شام غريبان اباعبدالله حسين(ع) در سال 1384آغاز شد، نوشت: «فيلم «رستاخيز» با تكيه بر مباني فقهي و مجوزهاي قانوني اكران و پس از چند ساعت به دستور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت از پرده اكران پايين كشيده شد. سازمان امور سينمايي پس از توقيف فيلم رستاخيز، در اقدامي سوالبرانگيز، پروانه نمايش داخلي فيلم را باطل و پروانه نمايش بينالمللي آن را صادر كرد! تلاشها براي رفع مشكل «رستاخيز» كليد خورد. از مكاتبهها و ملاقاتهاي حضوري با مقامهاي كشوري و لشكري گرفته تا مكاتبه با رييسجمهور محترم و پاسخ حيرتانگيز ايشان! و ملاقات با بالاترين مقام عالي كشور، رهبر معظم انقلاب كه تاكيد كردند: «شما به خدا توكل و بر باور خود ايستادگي كنيد» و حجت را بر سازنده رستاخيز تمام كردند.اكنون پس از سپري شدن بيش از چهار سال از توقيف فيلم «رستاخيز» و همزمان با شام غريبان شهداي كربلا (1398) نسخه معيوب اين فيلم با نام «القربان» در اقدامي غيراخلاقي و غيرقانوني به فضاي مجازي و سايتهاي اينترنتي راه يافته است. راهزنان عرصه هنر و فرهنگ با بستن قاب تصوير (كادر)، نشان حك شده (واترمارك) روي تصاوير و عنوانبندي (تيتراژ) انتهاي فيلم كه حاوي اسامي عوامل و سرمايهگذاران فيلم بوده است را حذف كردهاند. متاسفانه چهار روز از اين سرقت فرهنگي سپري شده، صدها هزار نفر فيلم «القربان» را ديدهاند و بنا بر قرائن موجود، ميليونها نفر با پرداخت هزينه به شبكههاي اينترنتي خارجي به تماشاي آن نشستهاند!» او همچنين از دو قوه محترم قضاييه و مقننه درخواست كرد كه در دفاع از حقوق معنوي و سرمايههاي هنري و فرهنگي، همچون دفاع از بيتالمال و حقالناس حساسيت نشان دهند: «گرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مقابل حكم بدوي دادگاه ديوان عدالت اداري و اعتراضها و مطالبات مكرر نمايندگان مجلس نسبت به رفع توقيف «رستاخيز» وقعي ننهاده است، لكن بيتوجهي مسوولان ذيربط، از مسووليت اين دو قوه مهم نميكاهد. از همه نهادهاي انتظامي و اطلاعاتي، وزارت امور خارجه، وزارت كشور، معاونت حقوقي رييسجمهور و ديگر دوائر مرتبط، درخواست ميكنم كه ضمن واكاوي و پيگيري موضوع از مجاري داخلي و خارجي، نسبت به كشف منشا اين سرقت فرهنگي اقدام كرده و هر چه سريعتر از انتشار اين عمل حرام و گستاخانه جلوگيري كنند.» احمدرضا درويش در بخش ديگري از اين يادداشت صيانت از سرمايههاي معنوي، هنري و فرهنگي را وظيفه ذاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان سينمايي دانست و گفت: «متاسفانه اين دو نهاد دولتي در مساله رستاخيز، با فرافكني و انفعال، به مكاتبات و مطالبات اينجانب و سازندگان «رستاخيز» بياعتنا بوده و هستند. اكنون وقت آن است كه آنان از خواب غفلت بيدار شوند و در برابر هويت به يغما رفته فيلم عاشورايي رستاخيز، از خود عكسالعملي معنيدار نشان دهند.همچنين بنياد سينمايي فارابي به عنوان مالك ۶۰درصد فيلم رستاخيز از توزيعكنندگان غيرقانوني نسخه عربي فيلم رستاخيز (القربان) به معاون دادستان و سرپرست دادسراي امور بينالملل شكايت كرد. در بخشي از شكايتنامه آمده است: «بارگذاري نسخه عربي فيلم اين بنياد و ساير مالكان را متحمل ضرر مادي و معنوي كرده و موجب تضييع حقوق بيتالمال شده است. مطابق ماده ۲۹ قانون حمايت حقوق مولفان و مصنفان از نشر و پخش فيلم رستاخيز جلوگيري شود!»