• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4463 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ شهريور

قرارداد نيم ميليارد دلاري داخلي‌ها براي توسعه ميدان گازي بلال

زنگنه: امريكا نمي‌تواند صادرات نفت را به صفر برساند

گروه اقتصادي

 

 

روز گذشته مراسم «امضاي قرارداد توسعه ميدان گازي بلال با دو شركت ايراني» با حضور وزير نفت، مديرعامل شركت ملي نفت ايران و ساير مديران ارشد اين صنعت در ساختمان وزارت نفت برگزار شد. قرار است ميدان بلال كه سمت شرق ميدان گازي پارس جنوبي قرار دارد با سقف هزينه 440 ميليون دلار طي 34 ماه توسط دو شركت پتروپارس و شركت نفت و گاز پارس توسعه داده شود.

هدف از اين قرارداد كه به قرارداد بيع متقابل طرح توسعه جامع و يكپارچه فازهاي ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبي الحاق مي‌شود، دستيابي به توليد روزانه
۱۴ ميليون مترمكعب طي مدت زمان مشخص شده در قرارداد است.

در آيين امضاي اين قرارداد بيژن زنگنه، وزير نفت به ايراد سخنراني پرداخت. او معتقد است در تمام مدتي كه سكان هدايت وزارت نفت را در دست داشته، توانسته به وعده‌هاي خود جامه عمل بپوشاند. يكي از اين وعده‌ها نيز تعيين تكليف تمام ميدان‌هاي مشترك بوده است. زنگنه وعده داد كه تا سال 1400 توسعه پارس جنوبي به جز فاز ۱۱ به پايان برسد. فازي كه شركت فرانسوي توتال و «سي‌ان‌پي‌سي» چين در سال ۹۶ طي قراردادي ۴٫۸ ميليارد دلاري براي رساندن ظرفيت توليد آن به روزانه ۵۶ ميليون متر مكعب گاز به توافق رسيدند، اما با خروج امريكا از برجام، شركت توتال از قرارداد كنار كشيد و زنگنه نيز ديروز تاييد كرد شركت چيني با وجود خريد سهم توتال از اين پروژه، فعلا برنامه‌اي براي سرمايه‌گذاري و توسعه فاز ۱۱ ندارد.

زنگنه در حاشيه اين مراسم به مسائل ديگري همچون استفاده از كارت سوخت و مذاكره با چيني‌ها براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي اشاره كرد. او گفت كه حضور كنسرسيوم انگليسي پرگس براي توسعه ميدان كرنج در ايران منتفي است و جايگزيني نيز در شرايط فعلي برايش در نظر گرفته نشده است. وزير نفت همچنين در اظهارنظري جالب گفت: نمي‌خواهيم رجزخواني كنيم، اما امريكا نمي‌تواند صادرات نفت ما را صفر كند.

 

بر مشكلات فائق مي‌آييم

زنگنه در آيين امضاي قرارداد ضمن اشاره به تحريم‌ها و ممانعت امريكا از فروش نفت ايران گفت: نمي‌خواهيم رجزخواني كنيم و يا بگوييم چه كارهايي انجام داده‌ايم؛ اما ما نشان داده‌ايم كه امريكا نمي‌تواند صادرات نفت ايران را صفر كند. تحريم‌ها صنعت نفت ايران را متوقف نكرده است. او در بخش ديگري از سخنان خود به تعهداتي كه در زمان صدارتش بر وزارت نفت بر عهده گرفته بود اشاره كرد و گفت: يكي از تعهدهاي بنده كه به مجلس شوراي اسلامي ارايه دادم اين بوده كه تا پايان دولت تكليف تمام ميدان‌هاي مشترك مشخص شود؛ يعني هيچ ميداني نخواهد ماند كه پيمانكار و فرآيند انجام كار آن مشخص نشده باشد كه ميدان بلال نيز جزو همين تعهدات بود كه امروز قرارداد توسعه آن توسط دو شركت ايراني امضا و تعيين تكليف شد.

وزير نفت ضمن اشاره به تعلل در توسعه فرزاد B و فاز 11 پارس جنوبي گفت: تكليف فرزاد B امسال مشخص خواهد شد. همچنين فاز ۱۱ پارس جنوبي نيز كه به دليل تحريم‌ها دچار وقفه شده بود، نهايتا تا پايان امسال تعيين تكليف خواهد شد.

زنگنه در بخش ديگري از سخنان خود به تسريع فعاليت وزارت نفت پرداخت و گفت: هر دو هفته يك قرارداد و افتتاح در شرايط تحريم خواهيم داشت. بايد اين نكته را مدام خاطرنشان كرد كه‌ تحريم‌ها ما را متوقف نخواهد كرد و براي توسعه صنعت نفت و ايجاد اشتغال تلاش‌هاي بيشتري مي‌كنيم. چرا كه اگر صنعت نفت حركت كند، پيمانكاران‌ و سازندگان نيز فعال خواهند شد چرا كه سفارش از درون قرارداد به وجود مي‌آيد.

زنگنه توسعه ميادين نفت و گازي را مصداق گزاره خود دانست و گفت: تحريم‌ها نتوانسته كاروان توسعه نفت را متوقف كند به گونه‌اي كه عملكرد وزارت نفت از مصاديق بارز اقتصاد مقاومتي است.او در بخش ديگري از سخنان خود به اقدامات وزارتخانه متبوعش در زمان تحريم اشاره كرد و گفت: توليد در بخش پتروشيمي امسال به بيش از ۱۰۰ ميليون تن خواهد رسيد و قصد داريم كه اين عدد را به بيش از ۱۴۰ ميليون تن افزايش دهيم.

 

تا 5 سال آينده افت فشار گاز در پارس جنوبي محسوس خواهد بود

در بخش ديگري از اين مراسم، محمد مشكين‌فام، مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ضمن اشاره به افت فشار در آينده‌اي نه چندان دور در ميدان پارس جنوبي در خصوص ميزان نگهداشت توليد در اين ميدان نيز توضيحاتي ارايه كرد. او با بيان اينكه تا 5 سال آينده در اين ميدان گازي افت فشار گاز افزايش مي‌يابد، گفت: پيش‌بيني مي‌شود تا پنج سال آينده سالانه ۲۸ ميليون مترمكعب‌ برداشت گاز از اين ميدان كاهش يابد.

او با اشاره به اينكه براي نگهداشت توليد دو راهكار كوتاه‌مدت و بلندمدت مدنظر است‌، گفت: حفر چاه‌هاي جديد، احداث خطوط لوله جديد بين سكوها و... از جمله راهكارهاي كوتاه‌مدت هستند. راهكارهاي ديگر اين شركت براي جلوگيري از كاهش توليد گاز، احداث خطوط لوله بين سكوهاي دريايي كه منجر به كاهش ۵۰ درصدي افت فشار گاز مي‌شود، است.

 

كانال 15 ميليون دلاري اروپايي‌ها

به معني كاهش تحريم‌ها نيست

پس از اتمام مراسم زنگنه و مشكين‌فام در ميان خبرنگاران حاضر شدند و به بيان برخي موضوعات پرداختند. اولين موضوعي كه زنگنه نسبت به آن واكنش نشان داد، پيشنهاد كاهش بيشتر توليد توسط برخي از اعضاي اوپك بود. او در اين خصوص گفت: اگر كشوري مي‌خواهد توليدش را كاهش دهد، اين كار را بكند. آنهايي كه بازار را خراب كردند، خودشان هم آن را درست كنند.او درباره اينكه آيا بازارهاي جهاني نفت خام با كاهش توليد روزانه يك ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه‌اي درست مي‌شود نيز گفت: بايد بازار را امتحان و واكنش آن را بررسي كرد.

نكته بعدي كه زنگنه به آن پرداخت، نبود شركت چيني براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي بود كه توضيح داد: ما با شركت سي‌ان‌پي‌سي‌آي در حال مذاكره هستيم تا نبودشان در توسعه اين فاز از پارس جنوبي را به صورت مسالمت‌آميز حل و فصل كنيم. اين شركت به صورت رسمي از اين فاز كناره‌گيري نكرده اما در عمل اقدامي نيز انجام نمي‌دهد.

وزير نفت در خصوص حضور كنسرسيوم انگليسي پرگس در ايران نيز توضيحاتي ارايه داد. بهار سال جاري احمد محمدي، مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در خصوص حضور اين شركت انگليسي در ايران گفته بود: مذاكرات با كنسرسيوم پرگس براي توسعه ميدان كرنج همچنان ادامه دارد و اميدواريم بتوانيم اين توافقنامه را به قرارداد رسانده و اجرايي كنيم. البته اين ميدان در حال حاضر توليد خود را انجام مي‌دهد و حتي طرح تزريق گاز روي آن در حال اجرا است كه در نتيجه حضور كنسرسيوم پرگس، اين توسعه سرعت مي‌يابد. با اين وجود زنگنه روز گذشته بيان كرد كه پرگس در ايران فعال نيست اما عدم فعاليتش به دليل ناتواني در حل و فصل مسائل مالي‌اش است و كوتاهي تلقي نمي‌شود.

وزير نفت در خصوص اينكه آيا جايگزيني براي پرگس در نظر گرفته شده يا خير، گفت: فعلا جايگزيني براي آن وجود ندارد و بايد منتظر مناطق نفتخيز جنوب ماند. اما به طور كلي اگر بخواهيم چنين پروژه‌هايي را اجرا كنيم بايد از بازار سرمايه داخلي استفاده كنيم.

ضرورت استفاده از كارت سوخت براي تمام وسايل نقليه كشور نيز بخش ديگري از سخنان زنگنه بود. او هر گونه سهميه‌بندي براي بنزين را رد كرد و گفت: برداشت اشتباهي در زمينه محدوديت سوخت‌گيري با كارت‌ سوخت جايگاه‌ها ايجاد شده است. برخي مي‌گويند چرا سهميه‌ها را كم كرديد. سهميه‌اي به افراد نداديم كه آن را كم كنيم، هر فردي با كارت هوشمند سوخت خود هر ميزان كه بخواهد مي‌تواند سوخت‌گيري كند، اما قرار است مردم از كارت هوشمند سوخت خود استفاده كنند، نه اينكه ۹۵ درصد مردم از كارت سوخت جايگاه‌داران استفاده كنند.

زنگنه با بيان اينكه ظرف چند روز آينده همه صاحبان خودرو در كلانشهرها صاحب‌كارت سوخت مي‌شوند، بر ضرورت استفاده از كارت سوخت از سوي صاحبان خودرو تاكيد كرد و گفت: ناچار شديم مقدار سوخت‌گيري با كارت جايگاه را محدود كنيم تا مردم از كارت سوخت خود استفاده كنند.بخش ديگري از سخنان زنگنه به خط اعتباري 15 ميليارد دلاري اروپا اختصاص داشت. وزير نفت معتقد است تخصيص پول به معني كاهش تحريم نيست بلكه تنها پولي تخصيص داده مي‌شود. او در ادامه گفت: فكر مي‌كنم اساس اين موضوع اين بوده است كه تحريم‌هاي نفتي برداشته شود تا بتوانيم نفت بفروشيم، وگرنه در آينده بدهكار مي‌شويم. زنگنه در پايان بر اين موضوع تاكيد كرد كه در صورت بهبود شرايط سياست وزارت نفت در زمينه نفت قطعا توليد حداكثري خواهد بود.

 

شانتاژ برخي رسانه‌ها همچنان ادامه دارد

اما صحبت‌هاي مشكين‌فام، نكاتي را در خصوص انتشار اسناد محرمانه توسط برخي رسانه‌ها در بر داشت. به گفته او اسناد يك مناقصه محرمانه نفتي توسط يك رسانه منتشر شده كه اين امر نه تنها بر صنعت نفت كه بر آينده سرمايه‌گذاري در ايران تاثيرگذار خواهد بود.

چندي پيش اخباري دال بر اجاره يك هتل بارج مسكوني اسقاطي به مبلغ 65 ميليون يورو توسط شركت نفت و گاز پارس منتشر شد كه بازتاب‌هاي بسياري داشت. در اين راستا امير خجسته، رييس فراكسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس ضمن موضع‌گيري در اين خصوص گفته بود: مستنداتي دال بر تخلف در قرارداد اجاره بارج مسكوني تحت نام آتلانتيك لندن توسط شركت نفت و گاز پارس به فراكسيون رسيده است. مديرعامل شركت نفت و گاز پارس در خصوص اظهارات نماينده مجلس در خصوص بارج مسكوني نيز گفت: توقع ما اين بود كه اگر شبهه و ابهامي در اين مناقصه وجود دارد با شركت نفت و گاز مذاكره شود و يا با واحدهاي نظارتي تماس مي‌گرفتند. مشكين فام معتقد است فعاليت‌هاي شركت نفت و گاز پارس به صورت كامل توسط واحدهاي نظارتي رصد مي‌شود و گفته نماينده مجلس بدون اينكه اصل جريان محرز شده باشد، جاي تعجب دارد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس معتقد است اينكه برنده مناقصات از شركت‌هاي داخلي باشد يا خارجي براي برخي هيچ تفاوتي ندارد. تنها چيزي كه برخي رسانه‌ها به دنبال آن هستند، شانتاژ رسانه‌اي است. اين كار بارها اتفاق افتاده و باعث شده شركت‌ها به بهانه‌هاي مختلفي از جمله اينكه اسناد محرمانه منتشر مي‌شوند، براي به سرانجام رساندن كار اقدامي نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون