• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4463 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ شهريور

دست ياري مردم به سوي مصدق

رضا مختاري‌اصفهاني

اجراي قانون ملي‎شدن صنعت نفت توسط محمد مصدق قدم ‎نهادن در مسيري سخت و دشوار بود. دولت بريتانيا به عنوان سهامدار اصلي شركت نفت ايران و انگليس اقدام دولت ايران را غيرقانوني و خريد و فروش نفت را غصب اموال غير اعلام كرد. ايران اما خود را در فروش سرمايه خويش محق مي‎دانست و نسبت به اخطار بريتانيا بي‎تفاوت نشان داد، تلاش‎ها اما براي فروش نفت بي‎ثمر بود. بريتانيا علاوه بر جلوگيري از فروش نفت، مانع حركت برخي كشتي‎هاي حمل كالا به سمت ايران شد. دولت مصدق با دو مشكل كمبود ارز و نايابي برخي كالاهاي اساسي مانند قند و شكر، چاي، قماش و دارو و تاثير اين دو كمبود بر افزايش قيمت اكثر كالاها مواجه شد. كارگزاران دولت
در پي چاره‎جويي براي اين مشكلات برآمدند. رعايت صرفه‎جويي در مصارف ارزي، محدوديت در واردات كالا، حذف مخارج زايد دولتي، بودجه انقباضي و به‌طور كلي طرح‎ريزي اقتصاد بدون نفت از اقدامات دولت در حوزه وظايف مالي خود بود. بخشي از اقدامات دولت اما در حوزه رابطه با ملت تنظيم شد. لايحه تشويق و توسعه صادرات و لايحه فروش اوراق قرضه ملي به مردم از جمله اين اقدامات بود. طبق لايحه تشويق و توسعه صادرات، صادركنندگان از پرداخت هرگونه عوارض داخلي معاف مي‎شدند. همچنين آنان از تخفيفاتي از جانب دولت مانند تخفيف در عوارض باربري، انبارداري، بارگيري و حمل‌ونقل بهره‎مند مي‎شدند. تسهيلاتي هم به صادركنندگان داده مي‎شد كه در اين باره بانك صادرات تاسيس شد. درباره انتشار و فروش اوراق قرضه ملي هم به دولت اجازه داده مي‎شد حدود دو ميليارد و صد ميليون ريال قرضه ملي براي نفت در برگ‎هاي وام يك‌صد ريالي، پانصد ريالي، هزار ريالي و 10 ‎هزار ريالي با اسم و قابل انتقال با سود 6درصدي منتشر كند. سود اين اوراق از ماليات معاف بود.

مصدق در پيامي كه به‌مناسبت انتشار و فروش اين اوراق خطاب به ملت صادر كرد، از اوضاع بد اقتصادي دولتش گفت: «...همه اين نيرنگ‎ها و توطئه‎ها و نقشه‎هاي تخريبي براي اين است كه بين ملت با دولت فاصله ايجاد كند و خلاصه، وحدت بي‎نظيري را كه مايه خانه‎خرابي سياست استعماري او [بريتانيا] است، درهم بشكند. دومين تير تركش او اين است كه ما را به فقر و فلاكت دچار كند تا از عهده مخارج عادي كشور برنياييم. همه اين دسيسه‎بازي‎ها براي اين است كه درآمد مملكت را مختل كند و از راه ايجاد ناامني و ماجراهاي گوناگون به خرج ما بيفزايد تا بي‎پول شويم و دست احتياج به هر طرف دراز كنيم. بالاخره در انتظار آن روز نشسته است كه شيرازه امور مالي ما از هم گسسته شود. نقطه‎نظر سياست اجنبي جز اين نيست كه در برابر خارجي ما را ورشكست بنامد و در مقابل هموطنان و قواي داخلي، دولت را ضعيف و غيرمسلط بر اوضاع بخواند...» دست ياري مصدق به سوي ايرانيان بي‎پاسخ نماند. از فقيهان و اديباني چون سيدصدرالدين بلاغي و علي‎اكبر دهخدا تا مردمان عادي و بي‎نام و نشان براي خريد اوراق اقدام كردند. صدربلاغي اقدام ملت را در خريد اوراق همراهي در «جهاد مالي» دولت خواند و آنان را مصداق آيه 61 سوره بقره در توصيف مومناني دانست كه با بذل مال در راه خدا مي‎كوشند.

علي‎اكبر دهخدا هم با ارسال
10‎ هزار تومان كمك به دولت براي مصارف ملي، چنين نوشت: «... مبلغ 10 ‎هزار تومان ... براي اينكه از خريداران يوسف به‌شمار بيايم، براي مصارف ملي بلاعوض تقديم داشتم. اين آخرين چيزي است كه از مال دنيا دارم و از كوچكي آن شرمسارم.» چه بسيار مردمان كه با خريد اوراق قرضه از گرفتن سود آن امتناع ورزيدند. عده‎اي هم بدون خريد اوراق، حقوق چند ماه خود را به دولت بخشيدند. گاه اين مردمان از رده‎هاي پايين كاركنان دولت مانند مستخدم مدرسه و نامه‎رسان منطقه‎اي دور افتاده بودند.

آنچه اما بايد درنظر داشت، با همه اين تلاش‎ها اثرات سوءتحريم‎ها بر جان ايرانيان نشست. مصدق با همه تلاش‎هايش در اين راه، ديپلماسي را واننهاد. وساطت ايالات‌متحده را در رسيدن به راه‎حلي منصفانه پذيرفت. مذاكراتي كه نشان مي‎دهد در تبيين «اقتصاد بدون نفت» نبايد مبالغه كرد. مصدق در طول مذاكرات بر فروش نفت تاكيد داشت و از اوضاع نابسامان اقتصادي در تنگنا بود. در اين ميان، فروش نفت به ژاپن و آرژانتين ناموفق بود. كشتي ايتاليايي رزماري هم كه براي حمل نفت ايران خطر كرد، توسط بريتانيا توقيف و براي محاكمه كاركنانش به خليج عدن برده شد. ناگفته پيداست تبيين تحريم نفتي ايران در دوره مصدق مي‎تواند به بازخواني روابط داخلي و همچنين روابط بين‎الملل در حوزه‎هاي گوناگون بينجامد كه فراتر از اين يادداشت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون