• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4463 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ شهريور

نتانياهو و تاكتيك نخ نماي تبليغاتي

محمود فاضلي

بنــيامـين نـتـانياهو، نــخـست‌وزيـر رژيم صهيونيستي در ادامه شعارهاي انتخابات پارلمان كه قرار است 26 شهريور برگزار شود، اعلام كرد در صورتي كه پيروز شود، بخش‌هاي مهمي از كرانه باختري را به فلسطين اشغالي ملحق مي‌كند، اقدامي كه با واكنش‌هايي جهان عرب، روسيه، دبيركل سازمان ملل، سازمان همكاري اسلامي و اتحاديه اروپا روبه‌رو شد. او مدعي است به پارلمان طرحي را مبني بر گسترش شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين در منطقه غور اردن ارايه مي‌كند چراكه اين منطقه به همراه شمال بحرالميت و بلندي‌هاي اشغالي جولان، كمربند امنيتي مهم براي اسراييل در خاورميانه است و اسراييل بايد به مرزهاي ثابتي دست يابد تا تضمين شود، كرانه باختري به منطقه‌اي مانند نوار غزه تبديل نشود.

سخنان نتانياهو درباره الحاق تقريبا يك سوم كرانه باختري به اين رژيم نقض آشكار كليه قطعنامه‌ها و حقوق بين‌الملل است و مي‌تواند يك روند يهودي‌سازي باشد. نخست‌وزير رژيم اسراييل به وضوح نشان داد كه اين رژيم از چراغ سبز امريكا و طرح موسوم به «معامله قرن» براي اشغال بيشتر كرانه باختري از طريق پروژه شهرك‌سازي‌ها و ممانعت از تشكيل كشور مستقل فلسطيني استفاده مي‌كند. نتانياهو قبلا فاش كرده بود كه با مسوولان آمريكايي پرونده «معامله قرن» درباره طرح الحاق اين منطقه گفت‌وگو كرده است. گروهي بر اين باورند كه گمان‌ها درباره الحاق منطقه به سرزمين‌هاي اشغالي به عنوان بخشي از طرح معامله قرن آمريكا و تضمين كنترل اسراييل بر اراضي مورد مناقشه مطرح مي‌شود حتي اگر به صورت علني در بندهاي آن نيامده باشد. نخست‌وزير اسراييل قبل از انتخابات آوريل گذشته هم وعده داده بود اين منطقه را كه از نظر راهبردي مهم است به بخشي از اسراييل تبديل كند. اين سخنان پيش از انتخابات جديد نيز مي‌تواند تاكتيك نخ‌نماي مبارزات تبليغاتي تلقي شود.

الحاق احتمالي دره اردن كه حمايت دولت واشنگتن را دارد به ضرر فلسطيني‌ها خواهد بود و راه‌حل دو كشوري كه هنوز بين كارشناسان تنها راه‌حل براي صلح است ديگر ارزش نخواهد داشت زيرا منطقه‌اي كه به لحاظ نظري مي‌تواند يك كشور فلسطيني روي آن وجود بيايد به يك‌باره تا يك سوم كوچك مي‌شود. به اين ترتيب نمي‌توان در خاور نزديك به دنبال صلح بود به ويژه كه هيچ اميدي به يك مسير سياسي جديد وجود ندارد. اينكه آيا نتانياهو در انتخابات برنده مي‌شود يا نه در درجه دوم اهميت قرار دارد. رژيم صهيونيستي به‌ دنبال ايجاد صلح نيست بلكه در حال ساخت زنداني بزرگ است.

نتانياهو مي‌تواند روي حمايت «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور آمريكا كه «نقش ميانجي» را مورد تخريب قرار داده است، حساب كند چراكه بستن دفتر سفارت فلسطين در واشنگتن به رسميت شناخت قدس اشغالي به پايتختي اسراييل و انتقال سفارت آمريكا از تل‌آويو به قدس، الحاق جولان اشغالي سوريه به اين رژيم، قطع كمك‌هاي سالانه آژانس كاريابي و امدادرساني آوارگان فلسطين (آنروا) و تعديل و حذف بند مربوط به حق بازگشت فلسطينيان به سرزمين خود و نقض بسياري از بندهاي توافق اسلو از جمله هماهنگي‌‌هاي امريكا با اسراييل بوده است.

عمر الرزاز، نخست‌وزير اردن كه كشورش با اظهارات نخست‌وزير رژيم صهيونيستي درباره شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين در اراضي اشغالي و منطقه دره رود اردن مخالف است، معتقد است نتانياهو با اعلام طرحش براي الحاق غيرقانوني شهرك‌هاي اسراييلي به اراضي اشغالي فلسطين و اعمال حاكميت اين رژيم بر منطقه، آينده صلح را تهديد مي‌كند. اين اظهارات درگيري‌‌ها را تشديد كرده و شدت خشونت در منطقه را بالا مي‌‌برد. مسووليت جامعه جهاني اقتضا مي‌كند با اين طرح مخالفت كنند چراكه نقض آشكار قوانين بين‌المللي و تصميمات قانوني سازمان ملل به شمار مي‌رود.

به باور مقاومت، گام‌هايي كه در راستاي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي برداشته مي‌شوند و تلاش‌ كشورهاي خليج فارس براي تشكيل ائتلاف‌هايي با اسراييل فرصتي را به نتانياهو داده تا اراضي بيشتري از اعراب را غصب كند. اقدامات اسراييل براي يهودي‌سازي و شهرك‌سازي‌هاي جديد در واقع اقدامات ناحقي هستند كه مردم فلسطين به صورت يكپارچه با آنها مقابله كرده و آنها را ناكام خواهند گذاشت، همان‌گونه كه با طرح معامله قرن مقابله و آن را ناكام گذاشتند. تمام اراضي فلسطين حق مردم اين كشور است و اين حق هرگز تغيير نخواهد كرد. بي‌ترديد چنين مواضعي ذره‌اي اين حقيقت تاريخي را تغيير نمي‌دهد كه فلسطين با تمام توان تا آزادسازي كامل و بازگشت آوارگان از اين سرزمين دفاع خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون