• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4464 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

آيت‌الله موسوي‌تبريزي:

مراجع و بزرگان مانع از تخطئه دين توسط مداحان شوند

سخنراني نامتعارف پناهيان كه رسما با اهانت به نمايندگان مجلس، آنها را فاقد شعور انساني توصيف مي‌كرد، واكنش‌هاي بسياري به همراه داشته و جالب آنكه اين اظهارات درحالي با انتقاد ناظران روبه‌رو شد كه به باور برخي ديگر، همين نحوه بيان موضوعات در آن سخنراني نيز خود نشان‌دهنده ناآگاهي سياسي اين خطيب از ساز و كار مجلس بوده است چنان كه او در بخشي ديگر از سخنانش، مجلس و نمايندگانش را مسوول عدم پرداخت حقوق كارگران عنوان كرده بود و ازقضا همين موضوع بود كه واكنش تعدادي ديگر از نمايندگان را نيز برانگيخت. اين واكنش‌ها به‌قدري چشمگير بود كه خبرگزاري رسمي مجلس شوراي اسلامي موسوم به «خانه ملت» همان روز، در گزارشي متشكل از گفت‌وگو با حداقل 13 نماينده عمدتا اصولگراي مجلس، به اين موضوع پرداخت. در اين ميان البته نكته حائز اهميت گرايش جناحي نمايندگاني بود كه خانه ملت به‌سراغ‌شان رفته بود.

نمايندگاني همچون محمدحسين فرهنگي، اسدالله عباسي، محمدعلي پورمختار، غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، محمدجواد كوليوند، نادر قاضي‌پور، غلامرضا كاتب، حسين مقصودي و حتي محمدجواد ابطحي كه اين آخري، نه‌تنها همچون ديگر نمايندگاني كه به اسامي‌شان اشاره شد، اصولگراست، بلكه خود ازجمله اعضاي شناسنامه‌دار جبهه پايداري هم هست؛ آن هم در شرايطي كه اين تشكيلات سياسي اصولگرا بارها تاكيد كرده، سازوكار فعاليت در اين جبهه به‌نحوي نيست كه اعضاء لزوما فرمي پر كنند و حق‌عضويت بپردازند تا عضو جبهه پايداري باشند، بلكه به‌صرف همراهي و همفكري با ايده‌ها و رويكردهاي اين تشكيلات غيرمنسجم مي‌توانند عضوي از اين جبهه باشند.

هرچه بود اما حالا آيت‌الله سيدحسين موسوي‌تبريزي با اشاره به افراط‌گرايي كه منبري‌ها انجام مي‌دهند، گفته است: رهبري به عنوان يك مرجع، نه به عنوان رهبر نظام، بايد به اين مساله ورود كند تا خداي ناكرده مسائل ديني ما آلوده به اهداف شيطاني عالم سياست نشود و رياكاران و سوءاستفاده‌كنندگان نتوانند حيثيت دين و ائمه را خدشه‌دار كنند. دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم معتقد است بايد از افراط‌گرايي و هرج‌ومرج‌هايي كه منبري‌ها انجام مي‌دهند جلوگيري شود تا شرايط بدتر از اين نشود. آيت‌الله سيدحسين موسوي‌تبريزي كه در اين رابطه با اعتمادآنلاين گفت‌وگو مي‌كرد، معتقد است: «منبرها و منبري‌ها تكليف بسيار بالاتري از همه مسلمان‌ها، طلبه‌ها و حتي مدرسين حوزه‌ها دارند و چون تابلوي اهداف دين و ائمه هستند، مورد توجه ويژه مردم قرار دارند. با اين حال گاهي صحنه‌ها و اظهارنظرهايي ازسوي منبري‌ها و مداحان مشاهده و بطور گسترده پخش مي‌شود كه واقعا آدم تاسف مي‌خورد، چون باعث رفتن آبروي دين مي‌شود. برخي از مداحان براي اينكه بتوانند با درآوردن اشك مردم خودنمايي كنند، حرف‌هايي مي‌زنند و كارهايي مي‌كنند كه به هيچ‌وجه در شأن دين و ائمه نيست.» او ادامه داد: «اميدوارم براي تلطيف اين شرايط تاسف‌آور دقت كافي و كارهاي لازم انجام شود تا بيشتر از اين شاهد تخطئه دين و شخصيت‌هاي دين و مراسم مرتبط با شريعت نباشيم. به نظر من مراجع و بزرگان حتما بايد به اين موضوع ورود كنند. در قديم منبري‌هايي مثل آقايان فلسفي، راشد، انصاري‌ها و اشراقي‌ داشتيم كه منبرشان حاوي مطالب بسيار خوب و تاثيرگذار و آموزنده بود. منبري‌ها بايد بدانند وجهه‌شان را مديون ائمه هستند و به‌ همين دليل نبايد هر حرفي بزنند و هر كار سخيفي انجام دهند.» او گفت: «لازم است از افراط‌گرايي و هرج و مرج‌هايي كه منبري‌ها انجام مي‌دهند جلوگيري شود تا شرايط بدتر از اين نشود. بايد گفت تنها كساني كه مي‌توانند تذكر بدهند و تذكرشان موثر باشد بزرگان و آقايان مراجع هستند كه حتما آنها هم دغدغه مسجد و منبر را دارند و به همين دليل توقع مي‌رود، سكوت نكنند تا از اين طريق شأن و شخصيت منبر بازيابي شود. البته لازم به ذكر است گروه‌هايي در قالب پامنبري‌ها برنامه‌ريزي‌شان اين است كه روي منبر فقط مطالب سخيف و عوام‌پرست گفته شود. به همين دليل شاهديم مداحي‌ها با سابق خيلي فرق كرده و كيفيت عزاداري‌ها هم اصلا و ابدا قابل‌قياس با گذشته نيست و حتي باعث آزار و اذيت هم مي‌شود.» آيت‌الله حسين موسوي‌تبريزي در پايان سخنانش گفته است: «بزرگان نظام بايد به اين مساله ورود كنند تا خداي ناكرده مسائل ديني ما آلوده به اهداف شيطاني عالم سياست نشود و رياكاران و سوءاستفاده‌كنندگان نتوانند حيثيت دين و ائمه را خدشه‌دار كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون