• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4464 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

ترامپ ايده پيمان امنيتي با تل‌آويو را احيا كرد

هديه انتخاباتي براي نتانياهو

شهاب شهسواري

هفته توفاني بنيامين نتانياهو، فردا به پايان مي‌رسد؛ هفته‌اي كه مي‌تواند سرنوشت سياسي اين سياستمدار را براي هميشه رقم بزند. اما نخست‌وزير 70 ساله رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، به شكلي خستگي‌ناپذير براي باقي ماندن در قدرت تلاش مي‌كند. تازه‌ترين تلاش او شنبه شب به نتيجه رسيد كه توانست رييس‌جمهور امريكا را راضي كند تا بيانيه‌اي در مورد يك پيمان جديد دفاعي ميان واشنگتن و تل‌آويو صادر كند. او كه در طول يك هفته گذشته براي باقي ماندن در قدرت دست به هر شعبده‌اي زده است، اعلام كرد كه قصد دارد بخش‌هاي بيشتري از سرزمين‌هاي كرانه باختري رود اردن را تحت سلطه كامل رژيم اشغالگر در آورد. به سوچي سفر كرد تا حمايت پوتين را جلب كند و راي‌دهندگان روس‌تبار سرزمين‌هاي اشغالي را براي راي به حزبش ترغيب كند، نوار غزه را به جنگي قريب‌الوقوع تهديد كرد و حالا در تازه‌ترين اقدام تبليغاتي‌اش وعده يك پيمان نظامي دوجانبه با دونالد ترامپ را در حساب كاربري توييتر پرمخاطب رييس‌جمهوري امريكا دريافت كرده است. تلاش نتانياهو براي جلب حمايت ترامپ بي‌سابقه نيست، كمتر از شش ماه پيش در انتخابات پيشين سرزمين‌هاي اشغالي، نصب بيلبوردهاي تبليغاتي بنيامين نتانياهو كه تصوير دو نفره او و رييس‌جمهور امريكا در آن نقش بسته‌بود، با واكنش منتقدانش مواجه شد. هر چند هديه جديد ترامپ به نتانياهو در حد و اندازه اعلاميه‌هاي پيشين از جمله اعلام به رسميت شناختن قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر يا به رسميت شناختن حاكميت رژيم اشغالگر بر بخشي از خاك سوريه در بلندي‌هاي جولان نبود اما نشانه موفقيت كارزار انتخاباتي نتانياهو براي راضي كردن رييس‌جمهور امريكا به صدور بيانيه‌اي جانبدارانه در آستانه انتخابات بود.

ترامپ، شنبه شب در حساب كاربري شبكه اجتماعي توييتر خود نوشت: «امروز با نخست‌وزير بنيامين نتانياهو تلفني گفت‌وگو كردم تا امكان پيشرفت يك پيمان دفاع دوطرفه را ميان ايالات متحده و ... [رژيم اشغالگر] با او به بحث بگذارم. چنين اقدامي بيش از هر چيز مي‌تواند اتحاد ميان دو ... [رژيم] را تقويت كند.» ترامپ در ادامه، بدون اشاره به احتمال شكست نتانياهو در انتخابات سه‌شنبه گفته است كه منتظر ديدار با او در حاشيه نشست سران مجمع عمومي سازمان ملل متحد است كه آخر ماه جاري در نيويورك برگزار مي‌شود. تازه‌ترين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه نتانياهو و حزبش ليكود در انتخابات فردا شانه به شانه ائتلاف ميانه‌روي آبي‌سفيد به رهبري بني گانتز و ياري لاپيد قرار دارند اما هر دو گروه از رسيدن به اكثريت قاطع در كنست رژيم اشغالگر ناتوان هستند و مجبورند با ديگر احزاب ائتلاف كنند. هر دو طرف روز شنبه تلاش كردند نسبت به پيشتازي طرف مقابل به هواداران خود هشدار بدهند. نتانياهو روز شنبه با سه رسانه عبري زبان مصاحبه كرد و در هر سه مصاحبه تاكيد كرد كه ممكن است «چپ‌ها» در انتخابات موفق شوند و او مجبور شود كه براي بار دوم انتخابات زودهنگام اعلام كند. پيش از اين روزنامه هاآرتص خبر داده‌بود كه نتانياهو و نزديكانش از هفته‌ها پيش در حال مذاكره با نزديكان ترامپ هستند كه يك حمايت تبليغاتي در آستانه انتخابات از واشنگتن دريافت كنند. بر اساس گزارش هاآرتص، گفت‌وگوهاي فشرده‌اي ميان مشاوران نتانياهو و نزديكان ترامپ جريان داشت تا يك بيانيه احتمالي از سوي رييس‌جمهور امريكا در آستانه انتخابات در سرزمين‌هاي اشغال‌شده فلسطين منتشر شود. به نظر مي‌رسد پيام‌هاي دونالد ترامپ در شبكه مورد علاقه اجتماعي‌اش، محصول همين رايزني‌ها باشد. ايده امضاي يك پيمان دفاعي دوطرفه ميان ايالات متحده امريكا و رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، بيش از دو دهه است كه در محافل سياسي تل‌آويو و واشنگتن مطرح مي‌شود، اما هرگز به مرحله نهايي نرسيده است. با اين حال نتانياهو مدعي شده است كه نقشي در تماس تلفني ترامپ نداشته است. نتانياهو در گفت‌وگو با شبكه 13 تلويزيون رژيم اشغالگر گفته است: «رييس‌جمهور ترامپ بر اساس ابتكار خودش به من تلفن زد و ما در مورد ايجاد يك پيمان دفاعي گفت‌وگو كرديم كه خيلي موضوع فوق‌العاده‌اي است. همان‌گونه كه من سال‌ها تلاش كردم تا مساله حاكميت ... [رژيم اشغالگر] بر [سرزمين‌هاي اشغالي] بلندي‌هاي جولان [در خاك سوريه] را به دست بياورم، خروج از توافق هسته‌اي با ايران را رقم بزنم و حالا هم مي‌خواهم پيمان دفاعي را عملي كنم كه براي چندين نسل امنيت مي‌آورد.»

بيانيه دونالد ترامپ در مورد پيمان دفاعي با اسراييل، با انتقادهايي در امريكا مواجه شده است. دانيل لاريسون تحليلگر راست‌گراي نشريه آمريكن كانسروتيو، با انتقاد از اين اظهارنظر ترامپ مي‌نويسد: «چنين پيماني هيچ منفعتي براي امريكا ندارد و در واقع يك تعهد فرامرزي ديگر است كه هيچ نقشي در بهبود وضع امنيتي امريكا بازي نمي‌كند. ... مرزهاي بين‌المللي اسراييل مشخص نيست، دولت‌شان ميليون‌ها انسان بي‌كشور را زير اشغال غيرقانوني نگه داشته است و هيچ نيازي هم به تضمين‌هاي امنيتي امريكا ندارد. براي رييس‌جمهوري كه دايم از غارت شدن كشورش توسط كشورهاي ديگر سخن مي‌گويد، ترامپ بيش از اندازه از يك معاهده رسمي با رژيمي سخن مي‌گويد كه به آن نياز ندارد. اما در مورد مردم امريكا مسلما ضرورتي وجود ندارد كه ايالات متحده وارد معاهده امنيتي با دولتي شود كه دايما به همسايگانش حمله مي‌كند و روز به روز در عرصه بين‌المللي منفورتر مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون