• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4464 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

پيداو پنهان

فرصت «برگزيت» براي خريد تكنولوژي انگليسي توسط ايران

«ايلنا» به نقل از مشاور اقتصادي اتحاديه اروپا روايت تازه‌اي از تصميمات اوليه براي خريد شركت ورشكسته و انگليسي «رنجروور» توسط ايران در سال‌هاي ابتدايي دهه 70 ارايه كرده و گفته است:«تقريبا در سال ۱۹۹۴ كه هم كارخانه خودروسازي روور و هم فولاد شفيلد در آستانه ورشكستگي بودند، بنده به مسوولان ايران پيشنهاد دادم كه با خريد روور هم مي‌توانيم برند روور را داشته باشيم و هم صادرات به بريتانيا و اروپا را همچنين تكنولوژي آن به ايران منتقل مي‌شود كه يك گام رو به جلو است. در مورد شفيلد هم ايران مي‌توانست با خريد آن در بازار صادراتي فولاد عملكرد بهتري داشته باشد. متاسفانه مسوولان ايران اين كار را نكردند و قراردادهاي عجيب و غريب با خودروسازان ناهمساز منعقد كردند و در حال حاضر كارخانه روور و فولاد شفيلد به ترتيب در اختيار چيني‌ها و هندي‌هاست.» مهرداد عمادي اضافه كرده است: «در حال حاضر خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا يك فرصت است چون امكان خريد مجمتع‌هاي صنعتي بريتانيا با قيمت پايين وجود دارد. شايد بيان اين موضوع باعث اعتراض شود كه در شرايط تحريم كه نياز به مايحتاج و كالاهاي اساسي در اولويت است، شما خريدهاي لوكس را پيشنهاد مي‌كنيد.

نظر معاون وزير دارايي روسيه درباره خط اعتباري اروپا

سرگئي استورچاك، معاون وزير دارايي روسيه درباره خط اعتباري 15 ميليارد دلاري اروپا مي‌گويد: در عرف ما از خطوط اعتباري استفاده نمي‌كنيم. اين سازوكار پيشنهادي كمي گمراه‌كننده است چون مبالغ هنگفتي است كه زير آن، قراردادي وجود ندارد. او تاكيد كرد: قرارداد بايد با منافع طولاني‌مدت ايران و كساني كه آن را تامين مي‌كنند، مطابقت داشته باشد. او يادآور شد: بنابراين خط اعتباري 15 ميليارد دلاري نه زياد است و نه كم و نه خوب است و نه بد.

بي‌اعتنايي ايرلاين‌ها به دستور سازمان حمايت

در شرايطي كه نرخ‌هاي اعلام شده بليت هواپيما در تير ماه امسال مورد اعتراض مسوولان سازمان حمايت و وزير راه و شهرسازي قرار گرفت، ايرلاين‌ها به جاي بازگشت به نرخ‌هاي آذر ماه سال گذشته، نرخ‌نامه جديدي اعلام كردند كه گرچه به گفته سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري به صورت ميانگين قيمت‌هاي جديد از آذر ۱۳۹۷ هم كمتر است اما اگر به صورت موردي و جداگانه آنها را بررسي كنيم هنوز قيمت‌ برخي بليت‌ها به آذر برنگشته است. با توجه به اين وضعيت بايد ديد كه چه واكنشي از سوي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و ديگر دستگاه‌هاي متولي امر نظارت نشان داده مي‌شود و تكليف پروازهاي ديگر كه قيمت‌شان كاهش پيدا نكرده، چه مي‌شود؟

فروش سيمان صادراتي 70 دلاري به قيمت 20 دلار

به گفته دبير اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان محصولات معدني ايران با اينكه هدف‌گذاري توليد 55 ميليون تني فولاد در كشور تعريف شده اما جانمايي كارخانجات فولاد در مناطق خشك و دور از بنادر عاملي شده تا ارسال مواد به آنها با مشكل مواجه شود و آن كارخانه‌ها در روند توليد با مشكلاتي مواجه شوند. كامران وكيلي با تاكيد بر اينكه تصميمات نامناسب عاملي شده تا امروز كارخانجات سيمان به جاي فروش سيمان صادراتي خود به قيمت 70 دلار محصولات خود را با قيمت 20 دلار به فروش برسانند، افزوده است: اين موضوع اصلا براي توليدكنندگان اين بخش توجيه اقتصادي ندارد. به نحوي كه بخش زيادي از كارخانجات صنعت سيمان با نصف ظرفيت مشغول فعاليت هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون