• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4464 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

حق‌شناس: 38 درصد نامگذاري‌ها با نام شهداست

حمله به شهرداري تهران با سوژه جديد

حميدرضا خالدي

 

 

خبر حذف كلمه «شهيد» از روي برخي از تابلوهاي نامگذاري معابر و خيابان‌ها بيش از يك ماه است كه به ابزاري براي حمله برخي از رسانه‌ها به شهرداري تهران بدل شده است. رسانه‌هايي كه به بهانه بي‌حرمتي به عنوان شهيدان دفاع مقدس روزها و هفته‌هاست به شهردار تهران كه خودش سابقه سال‌ها حضور در جبهه‌هاي حق عليه باطل را دارد، تاخته‌اند. حملاتي كه بسياري از كارشناسان شهري و رسانه‌اي آن را جهت‌دار مي‌دانند. اين نظريه زماني قوت مي‌گيرد كه بدانيم هيچ يك از استدلال‌ها و توضيحات و حتي اصلاحيه‌هاي صورت گرفته نيز باعث توقف توپخانه رسانه‌اي آنها نشده است و گويا قرار هم نيست كه به اين زودي‌ها دست از آن بردارند! اين حملات در حالي هر روز به نوعي ادامه پيدا مي‌كند كه به اذعان بسياري از مديران شهري، اكثر قريب به اتفاق اين تابلوها در دوران شهردار اصولگراي تهران يعني محمدباقر قاليباف در سطح شهر نصب شده‌اند. با اين حال مديران جديد شهري كه به دستور پيروز حناچي، شهردار كنوني تهران از هر گونه دامن زدن به حاشيه‌ها، برحذر شده‌اند، بدون پرداختن به اين موضوع، به سرعت در حال اصلاح تابلوهاي ياد شده هستند. حتي چندي پيش مركز ارتباطات شهرداري تهران طي اطلاعيه‌اي رسما اعلام كرد: «پيرو برخي اخبار و اطلاعات واصله مبني بر عدم درج عنوان مقدس «شهيد» در تعداد اندكي از معابر مزين به نام شهدا، شهرداري تهران از ۲۰ مرداد با پيگيري مجدانه شهرداران مناطق نسبت به بررسي اين موارد اقدام كرد و تمام معابري كه نياز به اصلاح داشتند، به سرعت مورد رسيدگي قرار گرفتند.»

در ادامه اين اطلاعيه آمده است: «با وجودي كه اين موارد بسيار اندك بوده و عموما با تابلو‌هاي پرچمي نصب شده در سال‌هاي گذشته مرتبط هستند، اما مقرر شد تا هرگونه مغايرتي در پايش‌هاي دوره‌اي مورد بررسي قرار گيرد.»

با اين وجود روابط عمومي شهرداري تهران با به‌حق دانستن اين مطالبه شهروندان تهراني از تمامي اهالي تهران خواسته تا درصورت مشاهده كوچك‌ترين مغايرت در خصوص عناوين معابر مزين به نام شهداي والامقام، سريعا موضوع را از طريق سامانه ۱۳۷ اطلاع‌رساني كرده تا پس از بررسي در كمترين زمان ممكن اقدام لازم نسبت به اصلاح صورت پذيرد.

اما همان طور كه گفته شد، نه اين اطلاعيه و نه توضيحات شهرداري‌هاي برخي از مناطقي كه گفته مي‌شود عنوان «شهيد» از تعدادي تابلوهاي آنها حذف شده، نتوانست از شدت حملات عجيب و معنادار رسانه‌هاي اصولگرا كم كند. اين امر باعث شد تا ديروز محمدجواد حق شناس، رييس كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي شهر تهران در صحن شوراي شهر به اين موضوع اشاره كند و با اظهار تاسف از انتشار و دامن زدن به برخي اخبار نادرست در خصوص شهيدزدايي از معابر پايتخت بگويد: متاسفانه با وجود تكذيب روابط عمومي شهرداري و شوراي شهر همچنان خبرهاي نادرستي در اين زمينه منتشر مي‌شود.

رييس كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي شهر تهران اين ‌بار به صورت علني اين حملات را كاملا ساماندهي شده دانست و گفت: متاسفانه مدتي است پروژه تخريب و دروغ افكني تبديل به دستور كار براي برخي از مرتبطين با حوزه رسانه شده است و ناآگاهانه به شيپوري مي‌دمند كه هيچ كس و مرجعي از آن سود نمي‌برد و به‌رغم تكذيب‌هايي كه توسط روابط عمومي شهرداري و شورا صورت گرفته است باز از نشر اين اخبار نادرست كوتاه نمي‌آيند. به گفته وي در دو سال گذشته در كميسيون نامگذاري شوراي شهر حدود ۳۸ درصد نامگذاري‌ها به نام نامي شهيدان انقلاب دفاع مقدس و شهداي مدافع حرم اختصاص يافته است و در طول اين سال‌ها حتي يك مورد از بنياد شهيد و خانواده شهيدان و بي‌توجهي و حتي كم‌توجهي در خصوص زدودن عنوان شهيد از پلاك‌هاي نامگذاري شده گزارشي نشده است.

او همچنين براي اولين‌ بار اعلام كرد كه بسياري از تابلوهاي ياد شده در دوره گذشته نصب شده است و گفت: در برخي گزارش‌هاي محدود، مغايرت تابلوهاي پرچمي با تابلوهاي معابر در دوره پيشين شهرداري مربوط به سال ۹۴ مطرح شده كه براساس دستور شهردار همين تعداد محدود نيز اصلاح شده است. حق‌شناس به موضع شهرداري تهران در قبال حفظ كرامت و حرمت و تلاش براي زنده نگه داشتن ياد شهدا اشاره و از هجمه‌هاي اخير به عنوان ستمي آشكار به مديريت شهري ياد كرده و گفت: اساسا گر چه شوراي شهر پنجم و مديريت شهري ممكن است در برخي مواضع منتقد مديريت شهري پيشين باشد اما اتهام عنوان شهيد‌زدايي به هيچ وجه به همكاران‌مان در شوراي شهر چهارم و مديريت شهري آن سال‌ها برازنده نبود و يك ستم آشكار به شمار مي‌آيد.

 

دفاع برخي از اصولگرايان

با اين حال هجمه‌ها و حملات ياد شده، آنچنان عجيب و هدفمند شهرداري تهران را هدف گرفته كه حتي برخي از رسانه‌هاي اصولگرا نيز لب به اعتراض باز كرده و به دفاع از شهردار تهران پرداخته‌اند.

روزنامه جوان طي گزارشي به سوابق انقلابي شهردار تهران اشاره كرده و نوشته: آنهايي كه اين روز‌ها با دامن زدن به تابلو‌هاي نامگذاري معابر سطح شهر، تيغ انتقاد‌ها را به سمت شهردار پايتخت نشانه رفته‌اند، كافي است مروري گذرا بر زندگي شهردار انقلابي و بسيجي تهران داشته باشند و به سابقه حضور او در جبهه‌ها نگاهي بيندازند تا دريابند مديريت شهري به چه كسي سپرده شده است. شهردار تهران همچنان همان بسيجي رزمنده‌اي است كه در طول سال در برنامه‌هاي آييني مشاركت پررنگ دارد و كارنامه اقدامات او بازتاب فعاليت‌هاي اوست.

 

داستان تمام تابلوها

اما اگر واقعا اين هجمه‌هاي رسانه‌هاي جهت‌دار و هدايت شده، «نباشد» بايد با اظهارات رييس سازمان زيباسازي شهرداري تهران و توضيحاتي كه او در اين خصوص داده، اين گزارش‌ها خاتمه پيدا كند. برزين ضرغامي، مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن گلايه و انتقاد از حملاتي كه اخيرا به بهانه حذف عنوان «شهيد» در تعداد معدودي از تابلوهاي شهري مي‌شود، گفت: اولا بسياري از تابلوهاي شهري از جمله تابلوهايي كه مزين به نام شهدا بوده در طول مديريت 12 ساله شهري نصب شده و اصلا ما دخالتي در آن نداشته‌ايم. ثانيا ممكن است برخي از اين تابلوها به دليل عواملي چون گذشت زمان، رنگ و روي‌شان رفته باشد. وگرنه اصلا اين گونه نيست كه بخواهيم بگوييم كلمه شهيد با قصد و غرض و برنامه‌ريزي از روي تابلوها حذف شده است. چرا كه ما و تمامي هموطنان اين كشور خود را مديون خون شهدا مي‌دانيم.

او با اشاره به انواع تابلوهاي نامگذاري خيابان‌ها و معابرگفت: اصولا تابلوهاي نامگذاري كه در سطح شهر مي‌بينيد به سه دسته تقسيم مي‌شوند. يكي از آنها تابلوهايي هستند كه با تصوير شهدا و به شكل تابلوهاي بزرگي در سركوچه‌ها و معابر نصب شده‌اند و مشخصات شهدا و تاريخ شهادت آنها دراين تابلوها درج شده است. نصب اين تابلوها برعهده سازمان زيباسازي است. نوع دوم تابلوهايي هستند كه به ديوارهاي كوچه و معابر نصب شده‌اند كه نصب آنها برعهده زيباسازي مناطق يا بخش خدمات شهري آنهاست. نوع سوم تابلوهايي هستند كه روي پايه‌هايي نصب شده‌اند كه تهيه و نصب آنها برعهده معاونت حمل و نقل و ترافيك است.

 


حق‌شناس: متاسفانه مدتي است پروژه تخريب و دروغ افكني تبديل به دستور كار براي برخي از مرتبطين با حوزه رسانه شده است و ناآگاهانه به شيپوري مي‌دمند كه هيچ كس و مرجعي از آن سود نمي‌برد و به‌رغم تكذيب‌هايي كه توسط روابط عمومي شهرداري و شورا صورت گرفته است باز از نشر اين اخبار نادرست كوتاه نمي‌آيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون