• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4464 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

سهم ايران در پايان روز دوم مسابقات قهرماني جهان اميدواركننده نيست

برنز غم‌انگيز عبدولي

سامان سعادت

 

 

روز دوم مسابقات كشتي فرنگي قهرماني جهان با برگزاري رقابت‌هاي اوزان 67، 87 و 97 كيلوگرم در نور سلطان قزاقستان ادامه پيدا كرد. در اين سه وزن به ترتيب حامد تاب، رامين طاهري و محمدهادي ساروي به مصاف رقباي‌شان رفتند. تيم ايران كه روز گذشته نتوانسته بود نماينده‌اي را راهي فينال كند، در روز دوم براي اين مهم تلاش كرد كه اين تلاش نيز ناكام ماند. يك باخت در دور اول و دو شكست در مرحله يك چهارم نهايي، نتيجه تلاش شاگردان محمد بنا در روز دوم مسابقات بود.

در وزن 67 كيلوگرم، حامد تاب در همان مرحله نخست با سخت‌ترين قرعه ممكن مواجه شد؛ حامد با اسماعيل بوررو از كوبا، مردي با مدال طلاي المپيك 2016 ريو و مدال طلاي جهاني لاس‌وگاس در سال 2015. نماينده جوان كشورمان در مقابل حريف قدرتمند كوبايي هيچ حرفي براي گفتن نداشت و به راحتي با نتيجه 9 بر صفر مغلوب شد. اما تاب تنها كشتي‌گيري نبود كه مقابل حريف كوبايي زمين‌گير شد. بوررو در دور دوم ميهاي ميهوت را با همان نتيجه 9 بر صفر شكست داد و در دور سوم فرانك استابلر آلماني، دارنده سه مدال طلاي جهاني در سال‌هاي 2015، 2017 و 2018 را با نتيجه 11 بر صفر شكست داد. نابودگر كوبايي در يك چهارم نيز موفق شد ريو هان سو از كره‌جنوبي را شكست دهد. برنده دو طلا و يك نفره جهاني از كره، تنها كسي بود كه مقابل حريف كوبايي كمي مقاومت كرد اما او نيز با نتيجه 3 بر يك مغلوب شد. بوررو در نيمه‌نهايي با محمد ابراهيم السيد از كشور مصر روبه‌رو شد و با نتيجه 6 بر 2 به پيروزي رسيد و بايد در مسابقه نهايي با آرتم سوركوف از روسيه مبارزه كند. با صعود كشتي‌گير كوبايي به فينال، حامد تاب مي‌تواند امروز شانسش را براي كسب مدال برنز آزمايش كند. تاب در اولين مبارزه در شانس مجدد با ميهوت از روماني كشتي مي‌گيرد.

اما در وزن 87 كيلوگرم، رامين طاهري نمايش نسبتا قابل قبولي از خودش ارايه داد و شايد بتوان گفت با كمي بدشانسي از رسيدن به فينال باز ماند. طاهري بعد از يك دور استراحت در نخستين مبارزه‌اش به مصاف زكريا برگ از كشور سوئد رفت. طاهري در ديداري نفس‌گير موفق شد برنده مدال برنز اروپا را با نتيجه 2 بر يك شكست دهد. كشتي‌گير كشورمان در رقابت دوم با اسماعيل عباسوف از كشور آذربايجان كشتي گرفت. كشتي‌گير صاحب عنواني كه در كارنامه‌اش دو نقره اروپا و يك طلا و يك برنز قهرماني زير 23 سال جهان به چشم مي‌خورد. طاهري در اين مبارزه با يك نمايش عالي حريف آذربايجاني را با نتيجه 6 بر صفر مغلوب كرد و راهي دور بعد شد. دنيس كودلا، كشتي‌گير آلماني و برنده برنز المپيك ريو و نقره قهرماني جهان در سال 2018، سومين حريف طاهري بود. طاهري مقابل اين كشتي‌گير با تجربه و قدر، نمايش خوبي داشت. ابتدا به دليل كم‌كاري حريف صاحب يك امتياز شد اما در ادامه همين امتياز به حريف آلماني رسيد تا بازي مساوي شود. حالتي كه كشتي‌گير آلماني را برنده بازي مي‌كرد، چرا كه او امتياز آخر را به دست آورده بود. در ادامه هرچه طاهري تلاش كرد نتوانست از گارد محكم حريف عبور كند و مبارزه با نتيجه مساوي به اتمام رسيد. البته واكنش دوستانه داوران نيز به حداقل دو دقيقه دفاع مطلق كشتي‌گير آلماني جالب بود. با اين نتيجه طاهري از رسيدن به نيمه‌نهايي باز ماند. كودلا نيز به دور بعد راه يافت و با ژان بلنيوك از اوكراين رقابت كرد؛ بلنيوكي كه در ويترين افتخاراتش نقره المپيك و طلاي جهاني ديده مي‌شود. كشتي‌گير آلماني در اين رقابت 2 بر يك باخت تا طاهري از دور رقابت‌ها كنار رود. فينال اين وزن را بلنيوك و ويكتور لورينچ از مجارستان برگزار مي‌كنند.

در 97 كيلوگرم نيز اوضاع همانند 87 پيش رفت. محمدهادي ساروي رقابت‌ها را با مبارزه مقابل پيتر اوهلر آلماني شروع كرد. قهرمان مسابقات جوانان جهان در سال 2018 در اولين مسابقه با نتيجه 5 بر يك از سد حريف آلماني گذشت. ساروي در مبارزه دوم با نتيجه 7 بر 3 كيريل ميلوف از بلاروس را شكست داد و به دور سوم راه يافت. در دور سوم نماينده كشورمان گابريل روسيلو از كوبا را كه همانند ساروي سابقه قهرماني جوانان جهان را در كارنامه دارد، در رقابتي ديدني با نتيجه 5 بر 4 شكست داد. ساروي در يك چهارم براي صعود به نيمه نهايي و كسب سهميه المپيك با آرتور الكسانيان از ارمنستان ملقب به خرس سفيد مصاف داد. نماينده كشورمان در مبارزه با حريفي كه سابقه قهرماني المپيك و جهان را در كارنامه دارد، درخشان ظاهر شد اما در نهايت اسير تجربه حريف شد و با نتيجه نزديك 4 بر 3 شكست خورد. شايد اگر ساروي هنگامي كه 3 بر يك عقب بود و بايد تلاش بيشتري نشان مي‌داد، اخطار دريافت نمي‌كرد، نتيجه جور ديگري رقم مي‌خورد. به هر حال الكسانيان بعد از برد مقابل نماينده ايران در نيمه نهايي با جيتورجي مليا از گرجستان رقابت كرد و با نتيجه 3 بر يك پيروز شد. الكسانيان بايد در فينال با موسي اولويف از روسيه كشتي بگيرد. به اين ترتيب ساروي مي‌تواند در شانس مجدد براي مدال برنز بجنگد. ساروي امروز بايد به مصاف ميچاليك از لهستان برود.

اما دو نماينده كشورمان كه در روز نخست از رسيدن به فينال باز مانده بودند و اما هنوز شانس كسب مدال برنز داشتند نيز به مصاف رقباي‌شان رفتند. در 63 كيلوگرم، ميثم دلخاني در دور نخست شانس مجدد با نتيجه 5 بر 3 جونگ جين وون را شكست داد. ميثم در دومين مبارزه با اسلويك گالستيان از ارمنستان روبه‌رو شد. در اين ديدار نماينده ارمنستان موفق شد با نتيجه 7 بر 5 دلخاني را شكست دهد و مدال برنز مشترك را با آلمات كبيسپايو از قزاقستان تصاحب كند. در ديدار فينال اين وزن شينوبو اوتا از ژاپن با نتيجه 10 بر 4 استپان ماريانيان از روسيه را برد و طلا گرفت.

اما سعيد عبدولي كه روز شنبه در نيمه‌نهايي مقابل حريف آذربايجاني شكست خورده بود در ديدار رده‌بندي به مصاف لوري اشكريوبا از اوكراين رفت. سعيد در اين مسابقه همانند رقابت‌هاي قبلي با قدرت كار را شروع كرد و در ابتدا موفق شد يك اخطار و يك امتياز از حريف بگيرد. عبدولي در خاك توانست از شگرد خودش يعني فيتو به خوبي استفاده كند و حريف را به پل بزند و 4 امتياز ديگر به دست آورد. در وقت دوم، نماينده كشورمان مبارزه را كنترل كرد و در يك فرصت مناسب موفق شد به پشت حريف برسد و دو امتياز ديگر به دست آورد. كشتي‌گير اوكرايني كه كاملا اسير عبدولي شده بود، هيچ حركت خاصي از خودش به نمايش نگذاشت تا درنهايت اولين مدال برنز تيم ملي كشتي فرنگي توسط سعيد عبدولي به دست بيايد. عبدولي اين مدال را مشتركا با ژيان هياتائو چيني به دست‌ آورد كه قبل از مبارزه عبدولي موفق شده بود كشتي‌گيري از ازبكستان را ضربه فني كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون