• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4466 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور

آمار تازه بانك مركزي نشان مي‌دهد

افت پرداخت تسهيلات خريد مسكن

در آخرين آمار بانك مركزي ميزان تسهيلات اعطاشده به بخش مسكن در چهار ماهه نخست سال جاري حدود 3700 ميليارد تومان برآورد شده كه براي خريد خانه به بخش ساختمان و مسكن پرداخت شده است.

براساس آخرين آمار منتشره از سوي بانك مركزي كه مربوط به تسهيلات پرداختي به بخش‌هاي مختلف اقتصادي بود، از ابتداي امسال تا تيرماه 218 هزار ميليارد و ۸۴۲ ميليارد تومان پرداخت شده كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل 51 هزار ميليارد تومان يا معادل 31 درصد افزايش داشته است.

اما براساس اين گزارش، سهم بخش كشاورزي از كل تسهيلات پرداختي در اين مدت حدود ۱۸ هزار ميليارد، صنعت و معدن بيش از ۶۰ هزار ميليارد، مسكن و ساختمان ۱۲ هزار و ۶۰۰ ميليارد، بازرگاني حدود ۴۰ هزار ميليارد، خدمات ۸۸ هزار و ۷۰۰ ميليارد و ساير بخش‌ها ۳۱۰ ميليارد تومان بوده است.

به اين ترتيب بخش‌هاي صنعت و معدن و خدمات در اين مدت بيشترين جذب تسهيلات را داشته‌اند و در عين حال اين آمار حاكي از آن است كه سهم ۲۷ درصدي بخش صنعت و معدن از تسهيلات بانكي نسبت به پايان سال گذشته ثابت مانده است.

براساس اين آمار، سهم تسهيلات در قالب سرمايه در گردش 130 هزار ميليارد تومان است كه 60 درصد كل تسهيلات پرداختي را شامل مي‌شود. اين رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل 27.7 درصد كه معادل 28 هزار ميليارد تومان است، افزايش داشته است.۲۲ هزار ميليارد تومان از تسهيلات به خريد كالاي شخصي، ۲۰ هزار ميليارد تومان به ايجاد واحدهاي جديد، ۱۶ هزار ميليارد تومان به توسعه واحدها، ۶۳۰۰ ميليارد تومان به تعمير، حدود ۵۰۰۰ ميليارد ريال به خريد مسكن و ۱۷ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان به ساير مصارف اختصاص يافته است.

آمارها نشان مي‌دهد از كل ۲۱۸ هزار ميليارد تومان تسهيلات داده شده در ۴ ماه نخست سال جاري، حدود 60 درصد آن به تامين سرمايه در گردش اختصاص داشته است؛ از اين رو سهم تسهيلات پرداختي بابت تامين سرمايه در گردش در بخش صنعت و معدن در اين مدت نيز 37.2 درصد كل منابع تخصيص‌يافته در چهار ماه سال جاري است. از كل تسهيلات پرداختي به بخش صنعت كه معادل‌ 60 هزار ميليارد تومان است، 81 درصد آن‌كه حدود 48 هزار ميليارد تومان است، به تامين سرمايه در گردش اختصاص يافت. اين امر نشان مي‌دهد كه در سال جاري نيز تمركز بانك‌ها به تامين منابع براي سرمايه در گردش توسط اين بخش است.

در بخش كشاورزي نيز سه هزار و 600 ميليون تومان كه معادل 20 درصد تسهيلات اعطايي به اين بخش است با هدف ايجاد بنگاه اقتصادي اعطا شده و تامين سرمايه در گردش نيز حدود 10 هزار و 700 ميليارد تومان كه معدل 60 درصد از كل تسهيلات اين بخش است، به خود اختصاص داده است. در بخش بازرگاني بيشترين تسهيلات اعطايي به تامين سرمايه در گردش اختصاص يافت؛ به گونه‌اي كه مطابق آمار بانك مركزي حدود 18 هزار و 800 ميليارد تومان كه 48.3 درصد از كل تسهيلات مي‌شود‌، براي نيل به هدف تامين سرمايه در گردش اختصاص يافت. خريد كالاي شخصي نيز دليل حدود 33 درصد از تسهيلات بود. از سوي ديگر در بخش مسكن و ساختمان حدود ۳۷۰۰ ميليارد تومان تسهيلات براي خريد مسكن در چهار ماهه نخست سال جاري پرداخت شده است. با مقايسه اين عدد با مدت مشابه سال گذشته‌ مشاهده مي‌شود كه تامين سرمايه در گردش و خريد مسكن با كاهش سهم تسهيلات مواجه بوده‌اند. خريد مسكن در چهار ماه سال گذشته سهم 6 درصدي از كل تسهيلات را به خود اختصاص داد در حالي كه در سال جاري سهمش به 2.3 درصد رسيد.

تامين سرمايه در گردش نيز 56 درصد از كل تسهيلات اعطايي به بخش خدمات را شامل شد. 49 هزار و 700 ميليون تومان از تسهيلات براي اين امر اعطا شدند. بعد از آن ايجاد بنگاه اقتصادي با سهم تسهيلات 10 هزار و 100ميليارد تومان در رتبه بعدي قرار داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون